Review: PocketGuitar (App Store)

PocketGuitar, die de meesten nog wel uit Installer kennen, is nu ook in de App Store te vinden. Het is een erg uitgebreide applicatie voor bijna niets: 79 eurocent!
Ramy Mobarak - · Laatst bijgewerkt:

De gitaarPocketGuitar, een simpele applicatie om mee gitaar te spelen, kennen de meesten nog wel uit Installer. In de App Store is deze applicatie niet meer gratis, waardoor je je misschien afvraagt of je beter voor Band van MooCowMusic kunt kiezen. Band is een stukje duurder, maar daar krijg je meer instrumenten bij. Wanneer je echter alleen op zoek bent naar een gitaar (of basgitaar), dan is PocketGuitar zeker een aanrader. Je kunt veel dingen instellen, zodat je het spelen helemaal optimaal kunt maken.

GITAAR SPELEN MET POCKETGUITAR

Vergeleken met andere telefoontoestellen heeft de iPhone een vrij groot scherm, maar natuurlijk niet zo groot als de hals van een gitaar. Hoeveel fretten er in beeld zijn kun je zelf instellen. Natuurlijk is het wel: hoe meer, hoe krapper ze op elkaar zitten. Je kunt om een snaar aan te slaan aan de onderkant van het scherm op de snaar drukken of erlangs glijden. Wanneer je een bepaalde noot wilt spelen houd je met een andere vinger een fret ingedrukt en sla je hem met een andere vinger aan, of je kunt de snaar automatisch laten aanslaan wanneer je een fret ingedrukt houdt.
Een snaar wordt vanaf het begin tot de fret die je indrukt groen, zodat je goed kunt zien of je wel de juiste te pakken hebt.

POCKETGUITAR NAAR WENS INSTELLEN

Eén van de voordelen van PocketGuitar is dat je veel zelf kunt instellen. Zoals hierboven al vermeld kun je zelf het aantal fretten in beeld instellen. Ook hoe dicht de snaren op elkaar liggen is zelf te bepalen. Verder heb je zelfs de keus wat voor gitaar je eigenlijk wilt bespelen. Er zijn er in totaal zes, waaronder een elektrische, een akoestische gitaar en een basgitaar.
Er zijn drie effecten die je aan het geluid toe kunt voegen, waarvan je er twee tegelijkertijd kunt gebruiken. Je kunt kiezen uit een echo, een vertraging, of ruis. Dit laatste geeft bij de elektrische gitaar een wat realistischer geluid. De sterkte van deze effecten zijn ook zelf te bepalen.

Een zeer handige instelling is de volgende. Omdat je natuurlijk niet alle fretten dicht op elkaar wilt hebben om bijvoorbeeld één snaar hoog aan te kunnen slaan, kun je snaren als het ware verschuiven. Je kunt een bepaalde snaar hoger of lager zetten, zodat je de paar noten die je nodig hebt allemaal dicht bij elkaar kunt zetten. Ook zijn hier al pre set-instellingen ingevoerd, zoals open D en open G.

EXTRA’S

Een handige feature is dat je alles om kunt draaien wanneer je linkshandig bent. Ook is er een ‘accelerometer effect’ die voor een leuk effect zorgt wanneer er een noot klinkt en je je iPhone beweegt. Ook de sterkte hiervan is weer zelf in te stellen.

MINPUNTEN

Ook al kost deze applicatie bijna niets, toch moet het grote minpunt even vermeld worden. Het is niet mogelijk om het geluid met PocketGuitar op te nemen. Wat wél mogelijk is, is om een lied vanuit je iPod aan te zetten, om lekker mee te spelen. De iPod zal namelijk gewoon door blijven spelen.

POCKETGUITAR AANSCHAFFEN

PocketGuitar is te vinden in de App Store en kost slechts $0,99 of €0,79. PocketGuitar heeft een gemiddelde beoordeling van 4 sterren in de Nederlandse App Store.
Wanneer je op zoek bent naar een applicatie waarmee je meerdere instrumenten kunt bespelen én waarmee je het meteen kunt opnemen, dan is Band misschien een alternatief (€4,99, 2 sterren).