Verbindingsproblemen tussen nieuwste MacBook Pro en iOS-apparaten

De nieuwste MacBook Pro's hebben moeite om verbinding te leggen met iOS-apparaten, waaronder de Apple TV, iPhone en iPad. Het heeft te maken met de speciale softwareversie op deze apparaten.

macbook proMensen die de 2011-uitvoering van de MacBook Pro (met Thunderbolt-aansluiting en Sandy Bridge-processor) hebben gekocht, ondervinden problemen met hun iOS-apparaten. De MacBook Pro is niet in staat om de verbinding met de iPhone te maken of verbreekt de verbinding. Installatie van de nieuwste update van iTunes (10.2.1) lost het probleem niet op en er zit niets anders op dan te wachten op een komende software-update voor de Mac (10.6.7). Meer dan 215 berichten op het Apple-discussieforum wijzen erop dat het een behoorlijk probleem is. Het gaat overigens niet alleen om de iPhone, iPod touch en iPad, maar ook mensen met een Apple TV hebben met verbindingsproblemen te maken.


Zo kan het gebeuren dat je MacBook wel de Apple TV en de naam van de iTunes-bibliotheek kan zien, maar geen verbinding kan maken of meldt dat er geen content aanwezig is. Vervang je de MacBook Pro, dan blijft het probleem bestaan. De oorzaak is wellicht dat de nieuwe MacBook Pro’s worden geleverd met een speciale versie van Mac OS X, met aanpassingen voor de nieuwe Thunderbolt-aansluiting en de Intel Sandy Bridge-chips. Toch zijn er ook eigenaren van oudere MacBook Pro’s die er ook last van hebben.

Sinds iOS 4.3 en iTunes 10.2 zijn de mogelijkheden van Thuisdeling uitgebreid. Voorheen kon je je iTunes-bibliotheek met maximaal 5 computers op een lokaal netwerk delen, nu is het aantal onbeperkt.

Een mogelijke oplossing is het afsluiten van Thuisdeling, telkens wanneer je iTunes herstart:

  1. Schakel delen uit (iTunes > Voorkeuren > Delen).
  2. Schakel Thuisdeling/Home Sharing uit.
  3. Schakel Delen en Thuisdeling weer in.

Een andere oplossing is te wachten tot Apple een patch voor Mac OS X uitbrengt.

Reacties: 31 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.