PimPamPet voor de iPhone (Review)

PimPamPet voor de iPhone en iPod touch is een ideale reisversie van het aloude Nederlandse spel waarin je antwoorden moet geven op vragen als: 'Dingen die je kan kopen met de letter... I'
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

PimPamPet voor iPhone iPod touchEen ouderwets gezellig vakantiespelletje voor op de achterbank met de letter P. Euh… PimPamPet! En weer een punt voor de kinders. Ze doen het toch maar goed tegen team Papa en Mama, waartussen de woede over een verkeerd genomen afslag naar de Franse camping stilzwijgend wordt verlengd. Toch maar een geluk dat ze de iPhone hebben meegenomen en daarop het net verschenen familiespelletje hebben geïnstalleerd. Het spel heeft zich immers al tientallen jaren analoog bewezen.


Pim Pam Pet werd in het begin van de twintigste eeuw voor het eerst op de markt gebracht, toen nog onder de naam Denk fiks. Het bestond uit een stapel kaartjes en een draaischijf met de letters van het alfabet, behalve C, J, Q, U, X, Y en Z. Het spelconcept van PimPamPet dat zonet op de iPhone is verschenen, wijkt nog altijd niet af van het originele principe: je draait een kaart om. Daarop staat bijvoorbeeld: ‘iets groens’. Dan wordt de draaischijf geraadpleegd. De letter waar hij op uitkomt is de eerste letter van het antwoord. En het wordt… de ‘G’. De speler of het team dat als eerste antwoordt, wint het kaartje en daarmee een punt. Als twee spelers tegelijk antwoorden, telt het langste goede antwoord.

Welke logische kennis?

De joligheid van PimPamPet zit hem er natuurlijk in dat je zorgvuldig opgebouwde algemene en logische kennis je volstrekt in de steek laat als het erop aankomt. Iets groens met een G? Natuurlijk weet je wel iets, maar een zwart gat maakt zich van je meester en ook je medespelers staren vol ongelooflijk voor zich uit. Dan: “Een groene krop sla!” “Mag niet!” “Een geranium!” “Ja!”

Het staat niet exact in de regels uitgelegd, of antwoorden uit meerdere worden mogen bestaan of niet. Daarin is alleen te lezen: het antwoord moet beginnen met de letter. Na een paar potjes is het echter vanzelfsprekend dat een antwoord maar uit één woord mag bestaan. Anders krijg je al snel antwoorden als ‘groot vliegtuig’, ‘klein vliegtuig’ en ‘groen vliegtuig’ en dat werkt natuurlijk niet. En dan is er nog de vraag: zijn namen wel of niet toegestaan? Elke keer als je het spel na een lange tijd weer oppakt, is het iets dat je moet herontdekken. Misschien staat het daarom wel niet zo duidelijk in de regels. Het bakkeleien, een brevet voor onenigheid en een garantie voor die akelige ‘maar wij spelen het altijd zo’-opmerking is een deel van de charme van PimPamPet. En dat is vastgehouden op de iPhone en iPod touch.

Vergeet je tandenborstel niet

De iPhone-applicatie van PimPamPet is erg simpel gehouden. Het is niet echt een spel voor de iPhone, het is meer de faciliteit voor het spel. Je hoeft de antwoorden bijvoorbeeld niet in de microfoon van de telefoon te roepen waarna het apparaat bepaalt of je het goed hebt. Nee, het combineert de kaarten, de draaischijf en de puntenteller maar laat de bediening aan de speler. Als team (of speler) Rood een punt goed heeft, sleep je een kaartje naar links, als team Blauw een punt heeft, gaat ‘ie naar rechts. Bij geen goed antwoord mag het kaartje in de prullenbak in het midden gekieperd worden. Of draai je stiekem nog een keer aan de letter-schijf. De app legt je geen strobreed in de weg. Wel moet je even goed mikken met het kaartje. Het wil wel eens voorkomen dat een punt pardoes in de prullenbak belandt.

PimPamPet voor de iPhone en iPod touch is leuk, vlot aangekleed. Onderin beeld staat een overzichtelijke menubalk met de knoppen Home, Highscores, Speluitleg en Instellingen (je kan het spel ook op Engels en Duits zetten). Bij de highscores worden de scores van verschillende teams en spelers bijgehouden aan de hand van de namen die ze van tevoren hebben aangegeven als er een potje wordt gespeeld. Een wedstrijd mag 5, 10 of 20 rondes bevatten. Wie als eerst de meerderheid haalt wint, maar het spel wordt gewoon afgemaakt als team Kinders al 11 punten heeft en team Zwijgende Woede nog op de nul staat. Na afloop van een potje staat de naam van de winnaar bovenin beeld en draait het liedje van Please Sir (Of Uhhh, vergeet je tandenborstel niet). En de ouders waren al zo vrolijk…

Conclusie

PimPamPet voor de iPhone en iPod touch is een perfecte adoptie van het vakantiespelletje. Het bespaart op ruimte die de kaarten en de draaischijf innemen en doet niks af aan de charme van de oer-Hollandse glorie.

Info: PimPamPet

  • Ontwikkelaar: Koninklijke JUMBO
  • Applicatie: PimPamPet
  • Te koop via: website fabrikant en App Store
  • Prijs: €1,59
  • Geteste versie: 1.0.1
  • Bestandsgrootte: 16,7MB
  • Cijfer: 8
  • Reacties: 2 reacties

    Reacties zijn gesloten voor dit artikel.