Cut the Rope: Experiments (review): zelfde game, interessante nieuwe objecten

Cut the Rope: Experiments is de eerste 'echte' opvolger op Cut the Rope. Er zitten nieuwe objecten in zoals zuignappen en trampolines. Biedt dit spel genoeg om de aanschaf te rechtvaardigen?

Cut the Rope: ExperimentsDe groene Om Nom is voor de zoveelste keer met verhuisdoos en al uit de vrachtwagen gevallen. Dit keer is het monstertje bij de voordeur van een gekke professor geland, die de nodige uitvindingen inzet om het monstertje zijn dagelijkse dosis aan snoep te voeren. Wij kijken of het meer dan een simpele uitbreiding op het origineel is.

De eerste Cut the Rope was een onverwacht succes in de App Store. In deze puzzelgame moest je door touwen met je vinger los te snijden een snoepje bij een hongerig monster krijgen, het liefst terwijl je de door levels verspreide sterren verzamelde. Een aantal extra spelmechanieken zoals stekels, spinnen die je touw kapot maakten en bellen waarmee een snoepje omhoog zweefde zorgden ervoor dat je snel en slim te werk moest gaan. Het origineel kreeg een aantal updates die flink wat levels toevoegden en er verscheen zelfs een gratis kerstvariant op het spel. Spelers kregen daardoor afgelopen jaar flink wat terug voor de 79 cent die ze ervoor uit hadden gegeven.

Het is daardoor ook makkelijk om Cut the Rope: Experiments af te schilderen als een manier voor de ontwikkelaar om met een betaalde ‘update’ wat geld binnen te harken. Er was tot vandaag namelijk geen moment waarop we voor onze nieuwe levels moesten betalen. Rovio haalde hetzelfde truukje ook uit toen ze Angry Birds Rio uitbrachten, die enkel uit nieuwe levels bestond en slechts twee stuiterende vogels uit de gelijknamige film aan de formule toevoegde. Reden om het spel onder de loep te nemen om te zien wat er precies anders aan is.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Het principe

Aan het basisbeginsel van Cut the Rope is weinig veranderd. Er zit nog steeds een snoepje aan een touw die via een route gevuld met obstakels de andere kant van het level moet bereiken, zodat je hem daar aan een groen monstertje kunt voeren. Je bent enkel in staat om touwen door te snijden, belletjes kapot te prikken en zeer specifieke objecten te besturen, waarmee je dus de omgeving bespeelt. Zo snijd je touwen door op het juiste moment om het snoepje zo te laten vallen dat hij momentum creëert en een zwaai maakt naar een ander trouw, blaas je hem met lucht naar links en rechts terwijl hij in een belletje omhoog zweeft en zet je de touwen onder spanning om een katapult te maken.

In ieder level zijn een drietal sterren te vinden. De truuk is om je snoepje zo te verplaatsen dat hij ze alle drie aanraakt voordat je het level uitspeelt. Je mag gewoon verder gaan naar het volgende level wanneer je dit niet doet, maar je moet wel een aantal sterren hebben verzameld om een nieuwe ‘doos’ aan levels vrij te spelen.

Wanneer je begint aan de eerste leveldoos van Cut the Rope: Experiments komt er een hoop erg bekend voor. In sommige levels bewegen sterren nu, wat ze moeilijker maakt om te vangen, maar verder draait het nog volledig om het juist lossnijden van touwtjes om het monster te voeden. Deze levels bestaan dan ook alleen om zowel oude als nieuwe spelers te introduceren tot de basisprincipes van het origineel. De echte verandering dient zich pas aan wanneer je de tweede en derde doos bereikt, die ieder een nieuw spelelement introduceren.

Shooting the candy

In de tweede doos vind je al snel een groen kanon in de levels terug. Door hierop te tappen schiet er een touw naar je snoepje. Hierdoor kun je hem makkelijk opvangen wanneer hij uit de lucht valt, of juist ervoor zorgen dat hij het level niet uitvliegt wanneer hij in een zeepbel zit. Deze levels veranderen hierdoor in uitdagingen waarbij je vooral moet vertrouwen op timing en je reflexen. Zo moet je op een bepaald punt een snoepje in vrije val proberen te controleren door op de juiste momenten een touw te schieten, zodat hij naar sterren aan de zijkanten kan slingeren. Ben je net te vroeg of te laat, dan kom je er niet meer bij en moet je opnieuw beginnen. Ieder kanon kan namelijk maar een enkel schot afvuren. Een trampoline doet in deze levels ook zijn entree, waarmee je snoep kunt laten stuiteren.

Sticky Steps

Doos drie geeft je een conventioneler hulpmiddel: zuignappen. De vertrouwde touwen zitten hieraan bevestigd en door erop te tappen maak je hem los of vast. Ook dit zorgt voor een reflexgevoelig spel: bevestig je hem namelijk te laat, dan valt de zuignap met snoep en al uit het level en mag je opnieuw beginnen. De zuignappen worden pas echt interessant wanneer er twee via touwen aan een enkel snoepje bevestigd zitten. Dan slinger je van het ene touw naar de ander, om als een aap door het level heen te bewegen. De trampoline laat niet alleen je snoepje stuiteren wanneer die er tegenaan komt, maar ook de zuignap zelf als hij niet bevestigd aan de wand zit.

Deze nieuwe mechanieken zijn verspreid over een drietal dozen met ieder 25 levels om te spelen. Een relatief klein aantal vergeleken met de acht dozen die in het originele Cut the Rope zitten en de 25 levels die de gratis kerstspecial je biedt. Je doet er dan ook niet langer dan een paar uur over om alle levels uit te spelen en het maximum aantal sterren te verzamelen. Dat is alsnog meer dan genoeg spelplezier voor een titel die voor 79 cent in de App Store staat. Daarnaast belooft de ontwikkelaar meer levels aan te bieden, die waarschijnlijk net als in het origineel als gratis update verstrekt zullen worden. De toevoeging van zuignappen, trampolines en een touwkanon maken van Cut the Rope: Experiments gelukkig meer dan een simpele uitbreiding.

Info: Cut the Rope: Experiments