KPN voert 3 maanden gewenningsperiode in voor mobiel internet

KPN voert een gewenningsperiode in voor klanten die te maken krijgen met de strengere datalimieten. Het houdt in, dat klanten de eerste maanden geen extra kosten krijgen toegerekend, als ze over de datalimiet gaan.

kpn-iphoneKlanten van KPN die een nieuw mobiel abonnement nemen, krijgen te maken met strengere datalimieten. Om deze klanten aan de limieten te laten wennen, hoeven ze de eerste drie maanden niet bij te betalen als ze buiten hun bundel gaan. In feite houdt het voor de klanten in, dat ze drie maanden onbeperkt mobiel mogen internetten. Een woordvoerder van KPN legt uit waarom het bedrijf deze maatregel heeft genomen: “Op die manier wordt het voor de klant duidelijk hoeveel data zij gebruiken”. De klanten kunnen dan oefenen met de bundel en eventueel overstappen naar een ander abonnement. Ook brengt KPN een app uit met de naam KPN MB Meter.


KPN voert nieuwe abonnementen in, waarbij het aantal belminuten niet langer bepalend is voor het abonnement dat je afsluit, maar de hoeveelheid dataverkeer. Daardoor moet de klant vooraf nauwkeuriger inschatten hoeveel data hij gaat verbruiken. Het probleem is echter, dat de meeste mensen geen flauw idee hebben hoeveel data ze maandelijks nodig hebben. De gewenningsperiode van 3 maanden is bedoeld om de klanten niet meteen op hoge kosten te jagen. KPN voert de nieuwe abonnementen in omdat ze een enorme stijging van mobiel dataverkeer hebben weergekomen. Dit ging gepaard met een afname van sms- en belverkeer, waardoor KPN inkomsten misliep.

De gewenningsperiode geldt alleen voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten geldt het niet, aangezien zij voor de oude voorwaarden blijven bellen en internetten. Bestaande klanten die hun abonnement verlengen, krijgen wel met de nieuwe abonnementen te maken.

iPhone-app om dataverkeer te meten

KPN gaat ook een iPhone-app uitbrengen om het dataverkeer te meten. De KPN MB Meter is een app voor iPhone en Android, die vanaf eind september verkrijgbaar is. Ook stuurt KPN een sms-bericht wanneer je internetbundel op 50% en 100% zit. Je krijgt bovendien nog een sms als je 100 MB boven je bundel hebt verbruikt. Verder heeft KPN de KPN MB Advieswijzer gemaakt, een online tool waarmee je aan de hand van je persoonlijke mobiele internetgebruik kunt zien hoeveel MB je nodig hebt. Voor klanten van jongerenmerk Hi is er een soortgelijk MB Advies.

Bron: persbericht en ANP

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.