App Review: Serenity: ontspannings-app van de makers van Camera+

Even helemaal tot rust komen met je eigen iPhone of iPod touch, dat kan met de app Serenity van de makers van Camera+. Die bevat 30 rustgevende, relaxerende animaties begeleid door geluidseffecten op muziek.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Serenity iPhone iPod touch ontspannenTap Tap Tap mag zich een van de meest succesvolle ontwikkelaars in de App Store noemen. Dat heeft ze te danken de fotografie-app Camera+, die nog altijd furore maakt met de slimme mogelijkheid de verlichting van een foto te bepalen. Als Tap Tap Tap in het begin van 2012 nog een applicatie uitbrengt die als doel heeft je tot rust te brengen, mag je daar best wat van verwachten. Serenity biedt 30 rustgevende animaties met geluidseffecten of muziek en kan die allemaal via AirPlay op andere apparaten afspelen.

Vleugels met AirPlay

Als je een AppleTV hebt thuisstaan, krijgt Serenity vleugels. Dan biedt het voor een habbekrats 30 ontspannende video’s die qua kwaliteit het niveau van een haardvuur of een vissenkom op televisie ruimschoots overtreffen. De volledige grootte van het scherm wordt benut door de beelden, of je de iPhone nou horizontaal of verticaal vasthoudt. Animaties herhalen zich vlekkeloos terwijl muziek of geluid blijft doorspelen. De muziek is bij elke animatie anders. Als je een video of geluid flauw bent, kan je met een swipe naar de volgende of vorige animatie gaan.

Hoge kwaliteit

Ook zonder AppleTV weet Serenity zich kwalitatief te onderscheiden van veel andere ontspannings-apps. De meeste applicaties in dit genre bieden voornamelijk het geluid van regendruppels, kampvuurtjes en aanspoelende golven. Serenity heeft een uitgebreider arsenaal waarbij bovendien opvalt dat de geluiden en muziek zich niet te snel herhalen. Het klinkt doorlopend, muziek bouwt op en begint niet hoorbaar elke halve minuut opnieuw. Pas als je op het scherm tikt, word je uit de ontspanning gehaald met drie transparante knoppen in beeld. Met de middelste pauzeer je een animatie, met het pijltje ga je terug naar het menu en rechtsboven staat een timer waarmee je kan aangeven dat een animatie 5 minuten tot maar liefst 12 uur doorspeelt. Sowieso springt het beeld niet op zwart als je Serenity gebruikt.

Ook op achtergrond

Er zijn vijf verschillende categorieën met elk zes video’s, al kun je de laatste zes makkelijk wegzetten als ‘overige natuureffecten’ zoals een waterval en vallende druppels op een groene achtergrond. Water is ook een aparte categorie, net zoals ruimte, vuur en abstracte animaties. De naarste is waarschijnlijk een animatie van kwallen die voorbij het beeld trekken – de meest vertederende bevat beelden van een vogeltje, een puppy, een konijn in een grasveld en een kat die zich nog eens uitrekt. Één animatie heeft nauwelijks hoorbaar geluid. Daarop trekt een wolkendek voorbij. De muziek speelt overigens door als je de app op de achtergrond gebruikt. Dat is erg aardig. Het betekent dat je het beeld ook uit kan schakelen, de iPhone in een dock kan zetten en dan nog de ontspannende geluiden hoort. Je kan tijdens de ontspannende geluiden dus ook gewoon je normale taken op je iPhone vervullen – als je het zelf goed vindt samengaan.

Serenity betekent voor ontspanningsapplicaties wat Camera+ voor fotografie op de iPhone teweeg bracht. Het is doordacht, goed uitgewerkt en grofweg beter dan de concurrentie. Over de prijs-kwaliteitverhouding kunnen we nog niks zeggen. De 79 cent die de app nu kost, is een tijdelijke introductieprijs.

Info: Serenity – The Relaxation App

• Ontwikkelaar: Tap Tap Tap
  • Applicatie: Serenity