App Review: Cinemagram maak ‘stilstaande filmpjes’ met iPhone-app

Met de bijzondere iPhone-applicatie Cinemagram kan je bewegende foto's (of stilstaande filmpjes) maken. Je maakt een korte opname, geeft aan welk beeld er beweegt en past een kleurenfilter toe.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Cinemagram iPhone iPod touch animated gifBijna een maand geleden we bespraken we Kinotopic, een applicatie waarmee je ‘stilstaande’ filmpjes kan maken. Je neemt dan een filmpje op, maar bewerkt het tot een foto met maar één bewegend element dat zich de hele tijd herhaalt. De idee werd goed ontvangen, maar Kinotopic werd afgerekend op het feit dat je er een account voor moest aanmaken. Cinemagram heeft van die fout geleerd en verlangt niet dat je een account aanmaakt. Het voert hetzelfde trucje uit en voegt er kleurenfilters aan toe.

Het fenomeen ‘stilstaand filmpje’, waar nog niet echt een korte en krachtige naam voor is gevonden, werd populair door twee blogs op het populaire Tumblr-netwerk: Cinemagraphs en IWDRM. Die bevatten allerlei geanimeerde foto’s, het ene blog met oude filmopnames, de andere over de goede dingen van het leven. Het fenomeen heeft daardoor zowaar iets romantisch en dat zie je terug in het uiterlijk van Cinemagram (en eerder Kinotopic) en de kleurenfilters die Cinemagram toevoegt. Daar zijn er vier van, naast de originele opname. Xpro bevat een warm groen-blauw laagje, Toaster een rode laag, Redscale een soort donkerbruine, nostalgische en B&W maakt er een zwart-wit opname van. Je kan het behalve een stilstaand filmpje overigens ook een bewegende foto noemen; het is om het even. Feit is wel dat de animaties niet langer mogen zijn dan enkele seconden.

Opname maken

Een Cinemagram maken doe je in drie stappen. Eerst film je. Als je opname langer is dan vier seconden, kies je een selectie uit je opname. Daarna geef je middels een masker aan welke delen van het scherm allemaal bewegen. Je dient dan de hele zone van het scherm in te kleuren waar beweging op voorkomt. De derde stap is het toepassen van een van de vijf kleurenfilters en daarna krijg je het resultaat te zien. Als dat niet bevalt, kan je met de Back-knop eenvoudig terug naar de vorige stappen. Eerst kan je dus het filter aanpassen en daarna kan je het masker bijkleuren. Er is helaas geen gum-functie aanwezig. Als er één kleine oneffenheid in je opname zit waardoor de animatie niet klopt, kun je de vorige vegen ongedaan maken of kan je opnieuw beginnen. Een gum-functie zou een stuk effectiever zijn.

Een stilstaand filmpje maken is niet makkelijk. Het resultaat pakt alleen goed uit als je de camera stilhoudt en één of misschien twee details op een constante plek bewegen. Zoniet, dan animeert Cinemagram delen van het beeld die niet horen te bewegen. Dus experimenteren we met drie scenario’s waarop er één in te lijnen gedeelte beweegt. We filmen een melkbeker van bovenaf waarin de melk ronddraait. Kleuren de melk in en vinken de reverse-optie aan. Het resultaat werkt probleemloos. Bij een andere opname roeren we de melk met een beweeglijke hand bovenin beeld. Dat gaat verre van goed. De applicatie beweegt niet alleen de hand, maar ook de rand om de foto heen! Ook als we tijdens het aanbrengen van het masker meer uitzoomen om de rand te zien en te controleren waar we beter moeten kleuren, kunnen we het effect niet vermijden.

In een derde opname laten we twee vingers balanceren op een mandarijn en ook dat valt niet mee. We kunnen niet de hele vinger laten bewegen omdat de rand dan weer raar doet, maar alleen een vingertop zorgt voor een verspringend vingerkootje in beeld. Het verplaatsen van een mandarijn blijkt ook geen kinderspel. De animatie neemt niet alleen de mandarijn mee, maar beweegt ook het patroon van de houten tafel eronder. Het zou ideaal zijn als we tijdens de maskerfase kregen te zien waar de randen van de mandarijn in het filmpje zouden zijn, maar die luxe biedt Cinemagram niet. We moeten los van de animatie op de gok het gebied rond de mandarijn bepalen en dat gaat na vijf pogingen nog niet goed. We publiceren het eindresultaat om aan te geven hoe nauw het komt.

Dat veel leuke ideeën sneuvelen in het resultaat, is ook te zien aan de eerste twee tabbladen van de applicatie. De secties Popular en Latest staan vol met animaties die het nèt niet zijn omdat je een deel van de animatie in de mist ziet gaan en het beeld ervan verspringt. In de Latest-sectie vind je daarom bijvoorbeeld erg veel animaties van ogen die bewegen in close-ups van gezichten en van lopende kranen, omdat die wel makkelijk zijn te maken. Als je wat ambitieuzer bent, moet je er rekening mee houden dat het resultaat vaker grappig zal zijn dan echt mooi, omdat je bijna altijd een lijntje ziet waar het fout gaat. Iets om goed in je oren te knopen voordat je de app koopt en van een koude kermis thuiskomt. Áls de applicatie het gewenste resultaat toont, wekt het ongetwijfeld leuke reacties op. Het stilstaande filmpje is een tamelijk onbekend en aanstekelijk fenomeen. In de praktijk zal je echter veel tijd steken in het vinden van ideeën die werken en in het aanpassen van het masker om het resultaat optimaal te krijgen.

Info: Cinemagram

• Ontwikkelaar: Factyle
  • Applicatie: Cinemagram