iPhone 5 ondersteunt HD-voice bij KPN

De iPhone 5 ondersteunt Wideband Voice, ook wel bekend als HD-Voice, Hierdoor kun je telefoongesprekken van hogere kwaliteit met onder andere iPhone 5-bezitters bij KPN voeren
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Wideband AudioDe gisteren aangekondigde iPhone 5 ondersteunt Wideband Voice, wat ook wel bekend staat als HD-Voice. Dit maakte Apple bekend tijdens de presentatie van de iPhone 5. Deze technologie maakt het mogelijk om beter stemgeluid tijdens een telefoongesprek te laten horen. Niet iedere telecomprovider maakt in Nederland gebruik van HD-Voice, maar in maart startte KPN met de uitrol van de stemtechnologie over zijn gehele mobiele netwerk. Hierdoor werkt HD-Voice ook bij klanten van Hi en Telfort.


Bij een gewoon telefoongesprek worden vooral de middenfrequenties van je stemgeluid overgedragen. HD-Voice zorgt ervoor dat ook een aantal hogere en lagere frequenties te horen zijn, waardoor een telefoongesprek beter en natuurlijker klinkt.

Wideband grafiek

Om met de iPhone 5 gebruik te maken van HD-Voice, moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ten eerste moet je abonnee bij KPN, Hi of Telfort zijn, aangezien alleen zij op het moment HD-Voice aanbieden. Ten tweede moet degene die je met de iPhone 5 belt ook een smartphone hebben die HD-Voice ondersteunt. Dit kan een iPhone 5 zijn, maar ook een andere smartphone. Apple maakte bij de aankondiging van de iPhone 5 bekend dat ze twintig partners hebben die er gebruik van maken, maar ze vertelden niet welke operators dat waren.

De iPhone 5 maakt ook gebruik van beamforming, een soort bundeling van geluid. Hierbij werken drie aparte microfoons op de iPhone 5 samen om te bepalen waar jouw stemgeluid vandaan komt, zodat alleen jij duidelijk te horen bent. Daarnaast bevat de iPhone nieuwe ruisonderdrukkingstechnologie, om ongewenst geluid beter te dempen.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.