iculture-nederlandse-apps
Nederlandse Apps Het beste op app-gebied uit Nederland en België

Nieuwe app NU.nl: “Tijd voor de volgende stap”

NU.nl verwacht binnenkort één miljard pageviews op een dag en 70 procent komt van mobiel. De tijd was rijp voor een nieuwe iPhone- en iPad-app.

NU.nl presentatie nieuwe iPhone appDe nieuwe app van NU.nl komt later vandaag online. Wij spraken alvast met de mensen achter de nieuwe app en laten een preview zien van de app.

Als de huidige lijn doorzet, haalt NU.nl binnenkort meer dan één miljard pageviews in een maand – en daarvan zijn er dan 700 miljoen afkomstig van mobiele gebruikers. Mobiele telefoons zijn de belangrijkste bron van bezoekers voor Nederlands grootste nieuwssite, en dus, zegt uitgever Sanoma, was het ‘tijd voor de volgende stap’. Te beginnen met de nieuwe universele app voor de iPhone en iPad die over een uur wordt uitgebracht. De eerste concepten en aanzetten voor de nieuwe NU.nl-applicatie gingen in maart dit jaar over de tafel. De tijd was er rijp voor ‘de volgende stap’, laat product manager NU.nl mobile Brechtje de Leij weten:

“We kwamen al heel snel na de introductie van de App Store met een iPhone-app, en de iPad-app brachten we uit voordat de eerste iPad in Nederland werd geleverd. We hebben de applicaties gemaakt zonder te weten hoe ze gebruikt zouden worden. Zo was de iPad-app niet echt goed: die had veel te weinig beeld. Daar houden gebruikers van, weten we nu. Zoals ook uit elk van ons onderzoek blijkt dat de iPad alleen maar in liggende houding gebruikt wordt, en de iPhone juist staand.”

“We hebben ongelooflijk veel gegevens over hoe onze applicatie en website worden gebruikt”, zegt Sander Stallinga (staand op de foto), uitgever van NU.nl. De cijfers zijn duizelingwekkend voor enkel de Nederlandse markt. De iPhone-app is meer dan 1,4 miljoen keer gedownload in totaal en zag er in september nog gewoon 43.000 nieuwe downloads bij komen. De iPad-versie is meer dan 800.000 keer gedownload en bedient elke maand zo’n 600.000 unieke bezoekers. De iPhone-versie gaat daar overheen: 1,1 miljoen unieke bezoekers per maand. En nog iets opvallends: de mobiele website bereikt met 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand een nog groter publiek, maar die zorgen uiteindelijk ‘slechts’ voor 53 miljoen pageviews tegenover maar liefst 258 miljoen pageviews in de iPhone-app. Zelfs op iPad worden meer pagina’s geopend: 66 miljoen per maand.

Aan die cijfers kan je destilleren dat er weinig te klagen valt over de eerste iPhone-app. Hij vindt in ieder geval gretig aftrek bij gebruikers. Toch was er een goede reden een nieuwe app ook voor de iPhone te maken. De Leij:

De vorige applicatie is door ontwikkelaar Peperzaken gemaakt. Dat is eigenlijk niet meer in lijn met onze ‘mobile first’ strategy van Sanoma. Tweederde van onze bezoekers is mobiel, dus we willen belangrijke apps inhouse ontwikkelen. Zelf de kennis ontwikkelen voor mobiel en snel kunnen innoveren. De mensen waarmee je moet samenwerken zitten naast je. We hebben hartstikke fijn met Peperzaken samengewerkt, maar dit is handiger. Je kan de regie zelf voeren.

Uiteindelijk is de nieuwe app van NU.nl in elkaar gezet door drie ontwikkelaars. Een lead developer bij Sanoma zelf, een freelancer en een extern persoon. We hebben er vijf maanden over gedaan. De grootste uitdaging was het omzetten van de achterkant van de app. Voor de nieuwe applicaties werkt de hele redactie nu met een andere mediatool, die onder andere geschikt is voor hoe foto’s eruit zien op Retina-beeldschermen.”

Wat dat betreft moesten ook de redacteuren nog wennen aan de explosie van het aantal mobiele bezoekers, zegt hoofdredacteur Wouter Bax:

“We zetten een artikel klaar en previewden hem dan op de website of het er mooi uitzag. Maar dat is een stuk minder relevant geworden. We hebben onszelf moeten aanleren een artikel op mobiel te bekijken voordat we hem plaatsen. Zo heb je in de iPhone-app maar vijf berichten per rubriek op de voorpagina bijvoorbeeld, tegen zeven op de site. Je hoeft echter niet te verwachten dat de artikelen op mobiel anders zullen worden dan op de website. We zijn voorlopig niet van plan dingen apart te maken voor de iPhone, iPad of website.”

Brechtje de Leij wil haar verwachtingen omtrent de nieuwe app niet uitdrukken in bezoekerscijfers en andere statistieken, maar de hoofdlijn is voor haar duidelijk:

“Ik verwacht dat mensen veel meer gaan lezen. We weten nu hoe het werkt. Hoe we een applicatie zo in elkaar zetten dat hij meer en beter gebruikt wordt.”

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.