iculture-nederlandse-apps
Nederlandse Apps Het beste op app-gebied uit Nederland en België

Nederlandse smartphonegebruikers gek op WhatsApp, sociale media en apps

Nederlandse smartphonegebruikers zijn vooral om 22:00 uur actief, zo blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo onder 1.100 Nederlandse Android-, iPhone-, iPad- en BlackBerry-gebruikers.

tns nipoAls je praat over mobiele toepassingen, denk je misschien vooral aan mensen die in de trein, bij de bushalte of op een andere plek onderweg met hun smartphone of tablet informatie opvragen. Uit een onderzoek van TNS Nipo blijkt dat het nogal een vertekend beeld is. Mobiel is namelijk helemaal niet mobiel: 60% van de tijd die we met een smartphone of tablet doorbrengen zitten we gewoon thuis of op het werk, verbonden met een Wi-Fi-netwerk. De overige 40% van de tijd wordt gebruik gemaakt van het 3G-netwerk. Het mobiel kijken van films zal daarom in de meeste gevallen betekenen, dat een gebruiker gewoon thuis op de bank zit, met het tv-scherm onder handbereik. Uit het onderzoek van TNS Nipo blijken nog meer interessante feitjes over de Nederlandse smartphone- en tabletgebruikers.


Zo blijken WhatsApp, Facebook, Wordfeud Free, Twitter en Wordfeud de vijf populairste apps. Mobiele apps zijn een stuk populairder dan mobiele websites: als je kijkt naar de tijd die mensen doorbrengen met hun smartphone, dan zitten ze 95% van de tijd in een app en maar 5% van de tijd op een mobiele website. Bij de mobiele websites zijn Google, Facebook en NU.nl favoriet bij de Nederlanders. TNS Nipo keek ook naar het gebruik van smartphones en tablets gedurende de dag. Het is niet zo dat gebruikers vooral overdag hun smartphone gebruiken en ‘s avonds massaal met de tablet op de bank kruipen, zoals je misschien zou verwachten. Het gebruik van smartphones loopt vanaf 6:00 uur ‘s ochtends gedurende de dag geleidelijk toe en bereikt een piek om 22:00 uur ‘s avonds. Dat is ook het moment waarop de meeste tabletgebruikers actief zijn. De meest populaire toepassingen zijn sociale media (45%) en games (25%). Bij laptops en pc’s liggen die cijfers heel anders: 35% voor sociale toepassingen en 6% games.

facetime

Alle details kun je lezen op de website van TNS Nipo. De conclusies zijn getrokken op basis van automatische tracking onder 1.100 mensen. De verhouding was als volgt: 770 Android, 243 iPhone, 97 iPad en 99 BlackBerry. Helemaal representatief is het dus niet en helemaal actueel zijn de cijfers ook niet: de metingen vonden al afgelopen voorjaar plaats. Inmiddels zal de populariteit van Wordfeud flink zijn ingezakt.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.