Review: Crystal Defenders, een tower defense-strategiegame met Final Fantasy-karakters

Crystal Defenders is een defensief strategiespelletje waarbij karakters uit Final Fantasy Tactics A2 opdraven om te voorkomen dat vijandige monsters de kristallen stelen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

crystal_defenders08Crystal Defenders is een Tower Defense-game waarbij je karakters uit Final Fantasy Tactics A2 op strategische plekken op een kaart moet zetten om de kristallen te verdedigen. Elk van hen heeft een eigen taak en specialisme. Doel van het spel is, zoals de naam al aangeeft, dat je de kristallen bewaakt die de langskomende karakters willen meenemen. Het spel is voorbij als alle kristallen zijn meegenomen. Aan het begin van het spel zet je een aantal karakters op de kaart: een of meer Soldiers (sterke aanvaller, maar klein bereik), een Black Mage (groot bereik) of een Archer (kan fysieke schade toebrengen, groot bereik). Elk karakter heeft een eigen werkgebied, die niet mag overlappen met het werkgebied van anderen. Je moet dus vooraf goed nadenken waar de monsters zullen langslopen en hoe je ze het beste kunt aanvallen.

Als je slim bent zet je een karakter zo neer, dat hij tweemaal of misschien zelfs driemaal kan aanvallen: als hij het einde van een rij monsters heeft afgewerkt moet hij alweer vrij staan om opnieuw aan te vallen als de monsters nogmaals op de kaart door zijn werkgebied lopen. De monsters worden steeds sterker: de eerste monsters kun je makkelijk met twee soldaten en een Black Mage aan, maar hoe sterker de monsters worden, hoe meer manschappen je moet inzetten waarbij het puzzelen wordt hoe je ze het slimst op de kaart kwijt kunt, zonder elkaars werkgebied te overlappen. Het groene balkje boven het hoofd van elk monster neemt bij elke aanval verder af. De manschappen moeten zorgen dat het balkje helemaal leeg is voordat het monster de kaart verlaat.

Is het monster in staat om het einde van de kaart te bereiken, dan ben je daarmee een kristal kwijt. Als alle 20 kristallen meegenomen zijn (en er dus 20 monsters doorgelaten zijn) is het spel afgelopen. Wie dit type games nog niet kent en benieuwd is, kan het beste de gratis Lite-versie downloaden, die de eerste 20 waves bevat en zeer geschikt is voor beginners. De volledige game bevat meer dan 300 levels in drie verschillende werelden: W1, W2 en W3. W1 is bedoeld om de basis te leren, in W2 krijg je te maken met Power Crystals en in W3 worden de kaarten een stuk complexer.

Jammer is dat je de game niet in landscape-mode kunt bedienen. De ontwikkelaar heeft gekozen voor portret-weergave, waarbij bijna de helft van het scherm in beslag wordt genomen door de controls. Links zie je een rijtje monsters die nog op de kaart gaan verschijnen, rechts heb je de beschikbare manschappen. Het eigenlijke speelgebied is daardoor vrij klein. Ontwikkelaar Square Enix had de controlpad beter doorzichtig of in ieder geval minder prominent kunnen maken. De bediening met de controlpad vergt wat gewenning.

Leuk spelletje voor liefhebbers van Final Fantasy en tower defense-games. Deze game is dankzij de speciale beginnerswereld W1 ook geschikt voor mensen die het genre willen leren kennen. Je hoeft geen voorkennis van Final Fantasy te hebben om dit spelletje leuk te vinden. Maar het is jammer dat bijna de helft van het scherm in beslag wordt genomen door een primitief uitziende controlpad.

Info: Crystal Defenders