Apple gaat garantie-informatie in Nederland nogmaals aanpassen

Apple gaat de garantievoorwaarden in Nederland duidelijker vermelden op verpakkingen, op AppleCare en documenten die bij producten worden meegeleverd. De Consumentenbond drong daarop aan.

applecare doosApple heeft de Consumentenbond toegezegd de informatie over garantie op Apple-producten te verbeteren. De Consumentenbod had hierop aangedrongen, omdat de garantie-informatie nu onvolledig en onduidelijk is. Er zal duidelijker informatie komen over AppleCare en de informatie die Apple op papier meelevert. Eigenlijk had de Consumentenbond graag een overleg gepleegd met Apple over nieuwe garantievoorwaarden, maar daar ging het bedrijf niet op in. Nu zal de aanpassing eenzijdig plaatsvinden. Bart Combée, directeur Consumentenbond, vraagt zich daarom af of de nieuwe voorwaarden wel Apple’s garantie in relatie tot de Nederlandse wetgeving correct zullen weergeven. Apple is daar als aanbieder toe verplicht.


Apple paste vorig jaar de garantie-informatie op de Nederlandse website aan, op aandringen van de Consumentenbond. Maar op de informatie die bij producten wordt meegeleverd en op AppleCare-verpakkingen is de informatie nog niet doorgevoerd. De Consumentenbond was daarom nog niet tevreden. Er zal wat tijd overheen gaan voordat drukwerk is aangepast. In andere landen liep Apple al tegen problemen aan met de garantie aan. Drie dagen geleden klaagde de Belgische organisatie Test-Aankoop Apple aan over garantie-informatie en in Italië verloor Apple het hoger beroep in een garantiezaak, waarna ze een boete van 900.000 euro moesten betalen. De EU doet sinds oktober onderzoek naar het garantiebeleid van Apple.

Op de website van Apple is een pagina ‘Apple-producten en Nederlands consumentenrecht‘ te vinden, waaruit je kunt opzoeken in hoeverre Apple afwijkt van de Nederlandse regels. Dit is uiteraard wel geschreven vanuit Apple-vriendelijk perspectief.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.