Review: Bikeplanner Amsterdam, fietsroutes plannen op de iPhone

Review van Bikeplanner Amsterdam, een applicatie waarmee je routes voor de fiets kunt plannen in Amsterdam.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

bikeplannerToen we eerder over Bikeplanner Amsterdam schreven maakte dat bij sommige mensen nogal wat frustraties los. Niet dat er iets mis was met de applicatie, maar omdat Amsterdam in ‘de provincie’ blijkbaar niet zo geliefd is. Toch moesten de makers van Bikeplanner ergens beginnen: ze maken de kaarten eigenhandig en het is dan niet zo gek om een populaire fietsstad als Amsterdam te pakken, waar jaarlijks vele toeristen op afkomen die graag een fiets huren. Bikeplanner zorgt ervoor dat je de beste fietsroute tussen twee punten kunt laten berekenen.


Na het installeren van de applicatie zie je een Google Maps-achtig scherm met de kaart van Amsterdam. Met je vingers zou je in staat moeten zijn om het begin- en eindpunt (fiets- en vlaggetjesicoon) naar de gewenste plek te slepen, maar dat werkt niet echt soepel. Handiger is om gewoon de balk ‘Get directions’ bovenin het scherm aan te tikken en je begin- en eindpunt handmatig in te vullen. Het mag ook een deel van de naam zijn: tik ‘Wibaut’ in en de applicatie vindt zowel de metro Wibautstraat als de Wibautlaan en de Wibautstraat, onderverdeeld in meerdere postcodezones. Vul je een onzinwoord in dan probeert de applicatie er iets van te maken.

Routes plannen met Bikeplanner

Icoontjes op de kaart geven aan waar politiebureau’s, veerponten, metrostations te vinden zijn en gevaarlijke kruisingen voor fietsers worden aangegeven. De Bikeplanner bepaalt de locatie aan de hand van postcodes. Ik had de indruk gekregen dat je de postcode moet weten om een route te kunnen plannen, maar dat blijkt niet het geval: je tikt een deel van de straatnaam in, krijgt een lijstje met suggesties, kiest daaruit de gewenste straat en daarna kun je nog aangeven welke huisnummerreeks (en dus welke postcode) je moet hebben. Sommige bezienswaardigheden zitten er ook in, zoals het Paleis op de Dam.

Als je een paar routes naast elkaar legt, die door de Bikeplanner en met Google Maps zijn berekend, dan is er een duidelijk verschil te zien. Bikeplanner kiest niet altijd de kortste route: bij een route van 3,5 km weet Google Maps een route van 3,3 km. Google heeft bij de wandelroutes meer de neiging om doorgaande routes over bijvoorbeeld Stadhouderskade, Nassaukade en Marnixtraat te kiezen, terwijl Bikeplanner de drukke straten liever vermijdt en voor routes binnendoor kiest. Bij een route van Oost naar West gaat de wandelroute van Google het liefst wat meer buitenom, terwijl Bikeplanner dwars door het centrum fietst. De afstand scheelt bij routes binnen de ring meestal maar zo’n 100 tot 300 meter als je Bikeplanner en Google Maps vergelijkt.

Bij elke route krijg je te zien hoeveel CO2 je bespaart en hoeveel bomen je spaart wanneer je de geplande route een jaar lang op de fiets aflegt.

Gebruiksgemak van Bikeplanner

Dat de applicatie helemaal Engelstalig is, heeft er vast mee te maken dat veel buitenlandse gasten naar de hoofdstad komen. Wat ons betreft had Bikeplanner voor deze groep gebruikers wel wat meer toeristische herkenningspunten op de kaart kunnen zetten. Het plannen van routes valt me 100% mee, maar het is wel te merken dat de applicatie (en vooral de kaarten) nogal wat van de iPhone vergen. Het is aan te raden om je iPhone te herstarten voordat je aan het plannen gaat. Versie 1.1 crasht minder vaak dan versie 1.0, maar helemaal probleemloos werkt de applicatie toch nog niet. Als het misgaat, dan is het vaak op één plek: op het punt waar de route op de kaart getekend moet worden, als de twee icoontjes geanimeerd naar begin- en eindpunt vliegen.

Mogelijke uitbreidingen voor de applicatie zijn er genoeg: zo zou de applicatie nog je actuele locatie op de kaart kunnen tonen, zodat je niet handmatig je vertrekpunt hoeft aan te geven en net als in Google Maps te zien krijgt of je nog op koers bent. Ook de al genoemde toeristische herkenningspunten zouden handig zijn (op de kaart staan al wel de Westertoren, Paleis op de Dam en Artis, maar er hadden meer in de stratenlijst opgenomen kunnen worden). Verder zou een applicatie zoals Bikeplanner makkelijk op de fiets te bedienen moeten zijn, ook met bibberende, ijskoude vingers. Ook op dat punt kan het nog net iets beter.

Conclusie

Het is knap om als kleine ontwikkelaar een kaartapplicatie te maken, zeker als je daarbij ook nog alle kaarten handmatig maakt. Routecraft heeft de gok gewaagd met een fietsplanner voor Amsterdam, waarmee je veilige fietsroutes te zien krijgt. Tijdens het fietsen zul je goed op de kaart moeten letten en het plannen van de route zul je al moeten doen voordat je op de fiets stapt. Bikeplanner is mooi gemaakt, maar kan in het gebruik nog wel op een paar punten verder worden verbeterd.

Info: Bikeplanner

Hou de reacties a.u.b. on-topic. Off-topic opmerkingen over woongenot, criminaliteit, uitgaanstips en andere zaken in Amsterdam die niets met deze applicatie te maken hebben zullen worden verwijderd.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.