Openbaar Vervoer iPhone-app levert realtime info over bussen en trams in bijna heel Nederland

Openbaar Vervoer is een Nederlandse app die realtime de locatie van bus en tram laat zien.

openbaar vervoer openingHet is druk met openbaar vervoerapps: we schreven de afgelopen uren al over NS Reisplanner Xtra, OV Status en Live OV. Daardoor dreigt het nieuws over de nieuwe openbaar vervoer-app Openbaar Vervoer bijna ondergesneeuwd te raken. En dat is jammer, want deze app werkt goed. Openbaar Vervoer toont de actuele vertrektijden van 2793 bus- en tramlijnen in grote delen vann Nederland: 131 GVB-lijnen, 501 Arriva-lijnen, 974 Connection-lijnen en nog eens honderden lijnen van andere vervoerbedrijven. Je ziet op een kaart welke bussen of trams op een bepaald moment op de route zijn en waar ze zich bevinden. Zo zie je in één oogopslag of het de moeite loont om naar de halte te rennen.


Bij het opstarten van de app Openbaar Vervoer krijg je een overzicht van de acht ondersteunde vervoermaatschappijen. Niet alle OV-mogelijkheden zijn aanwezig, domweg omdat de informatie niet beschikbaar is. Openbaar Vervoer toont bijvoorbeeld wel de locatie van bussen en trams van het GVB, maar de metrolijnen ontbreken. Het is de ontwikkelaar van de app niet aan te rekenen, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je de app opstart en een bepaalde lijn niet kunt vinden.

openbaar vervoer marnixstraatBij de app OV Status klaagde ik dit weekend, dat de app niet intuïtief is. Je moet door lijsten bladeren en zelf uitpuzzelen wanneer de bus bij jouw halte aankomt. Bij de app Openbaar Vervoer is dat veel overzichtelijker. Bolletjes op de kaart geven aan waar de haltes zijn en als je op een bus tikt krijg je meteen een omschrijving waar de bus zich bevindt. Zo kun je snel inschatten of je op tijd bij jouw dichtstbijzijnde halte kunt zijn. De werking van de app is vergelijkbaar met Live OV, maar Openbaar Vervoer is veel completer: niet alleen Den Haag, maar een bijna complete dekking voor Nederland. Live OV belooft uitbreiding met Arriva, Connexxion en GVB, maar Openbaar Vervoer heeft die al, plus EBS, Qbuzz, Syntus en Veolia.

Als je in de app op de gewenste vervoermaatschappij tikt krijg je een lijst met de beschikbare lijnen. Je moet dus vooraf wel weten welke vervoermaatschappij je moet hebben (maar dat wijst zich meestal vanzelf). Kies de lijn die je wilt nemen en je krijgt met een kaartje met bolletjes die de haltes weergeven. De bus- of tramicoontjes geven aan waar de bussen en trams die momenteel onderweg zijn, zich bevinden. Je kunt op zo’n icoontje tikken om geschreven informatie in een lijst op de vragen. Dit is precies het punt waarom Openbaar Vervoer veel beter is dan de eerder genoemde app OV Status: Openbaar Vervoer laat meteen een kaart zien en je weet met één blik op de kaart al genoeg. Bij OV Status krijg je een geschreven lijst voorgeschoteld die je moet doorwerken. Het duurt dan wel 5 minuten voordat je een goed beeld hebt van de lijnen die onderweg zijn. Veel omslachtiger.

Bij Openbaar Vervoer kun je met een sterretje onderin beeld aangeven welke lijnen favoriet zijn. Ze zijn dan via het hoofdmenu snel bereikbaar. Je kunt ook met knopjes de informatie verversen, je eigen locatie tonen ten opzichte van de haltes of de bussen op de terugweg tonen.

Wat Openbaar Vervoer niet is, is een routeplanner voor het openbaar vervoer. Je kunt geen bestemmingen invoeren en een route voorgeschoteld krijgen. Daarvoor zijn apps als 9292 toch geschikter. Openbaar Vervoer is bedoeld voor mensen die vaak op hetzelfde traject reizen en gewoon willen zien of de bus wel op tijd bij de halte is. Wat het uiterlijk betreft van de app: die is gewoon goed. Net als bij de eerder besproken app Haltes is er veel aandacht besteed aan het maken van een strak uitziende app, die ook nog eens makkelijk te bedienen is. Ben je bang voor een miskoop, dan kun je op de website van de ontwikkelaar vooraf checken of jouw lijnen in de app aanwezig zijn.

Downloaden: Openbaar Vervoer (€1,79, iPhone, iOS 5.0+)

Reacties: 36 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.