Levensduur van gratis iPhone-applicatie nog geen 30 dagen

pinch mediaEr zijn nu meer dan 20.000 iPhone-applicaties in de App Store, maar hoe lang blijft een applicatie actueel? Met andere woorden: hoe snel verdwijnt een applicatie weer uit de aandacht? Greg Yardley, CEO van Pinch Media, heeft eens wat cijfers op een rijtje gezet. En daaruit blijkt dat mensen gratis applicaties binnen een maand nauwelijks meer gebruiken. Als je een gratis applicatie downloadt is er maar 20 procent kans dat je er een dag later uberhaupt nog naar omkijkt. Een week later gebruikt 10% van de downloaders de applicatie nog.

Na een maand gebruikt minder dan 5% van de downloaders de applicatie en daarna neemt het steeds verder af. Ontwikkelaars die twijfelen of ze een gratis of een betaalde applicatie zullen uitbrengen, hebben misschien iets aan deze cijfers: als je denkt met advertentie wel de ontwikkelkosten van een gratis applicatie te kunnen terugverdienen, zul je wel actieve gebruikers moeten hebben – en die zijn er nauwelijks meer na een paar dagen.

Volgens Pinch Media is het slimmer om je applicatie betaald aan te bieden. Gratis applicaties worden weliswaar 6,6 keer meer gebruikt dan betaalde applicaties. Maar zelfs dan is het lastig om genoeg geld te verdienen in de korte tijd die ze worden gebruikt. Voor de online marketeers onder ons: Yardley heeft voorgerekend dat je een CPM van $8,75 zou moeten verdienen om een betaalde applicatie (die gemiddeld $0,70 oplevert) te kunnen verslaan. De advertentietarieven van iPhone-applicaties liggen echter tussen $0,50 en $2,00. Yardley schat dat momenteel minder dan 5 procent van alle applicaties beter voor een advertentiemodel kan kiezen. De overige 95 procent is beter af door gewoon voor de applicatie te laten betalen.

Meer info: Pinch Media, Pinch Media: App Store Secrets
Via: Tech Crunch

Categorie(ën): Development
Tag(s): ,

16 reacties op “Levensduur van gratis iPhone-applicatie nog geen 30 dagen”

↓ Meteen naar reactieformulier

  • In de grafiek van de betaalde apps gaat het er ook niet beter aan toe. Je kan ook zien dat Entertainment apps langer in gebruik blijven dan de rest. Het minste de Sport apps.

  • is ook zo, heb vrij veel apps erop staan, maar hoeveel je nu daadwerkelijk geregeld gebruikt? Op 1 hand te tellen denk ik, het merendeel gebruik je na een tijdje niet echt meer. Tenminste, ik niet

  • ik installeer (en verwijder) per dag zo’n 20-40 apps. na 6 maanden staan er daar van nog ongeveer 150 van op mijn telefoon. blijvertjes dus. het is gewoon leuk om nieuwe dingen te proberen :)

  • Origineel geplaatst door TOSHKE
    ik installeer (en verwijder) per dag zo’n 20-40 apps. na 6 maanden staan er daar van nog ongeveer 150 van op mijn telefoon. blijvertjes dus. het is gewoon leuk om nieuwe dingen te proberen

    LoL… dan slaap je nog een uur of 4.. wat doe je in de 30 minuten per dag die je over hebt?

  • @Jens Royakkers: Hier wordt er naar het oogpunt van developers gekeken. Als je een betaalde applicatie uitbrengt dan verdien je daar direct aan en maakt het niet veel meer uit of de gebruikers de applicatie gebruiken(financieel gezien)
    Bij gratis applicaties is dit dus anders…

  • @Dennis: Je weet wel dat je je niet moet bezig houden met updates. En zo lollig is het toch niet als niemand je app gebruikt.

  • Wellicht zegt het iets over de kwaliteit van de gratis tools?

  • Het is natuurlijk nietzo wanneer je een crab-app maakt en daar 10 euro voor vraagt dat de kopers hem dan langer gebruiken, van de andere kant gezien wanneer een app 10 euro kost denk je wel 10 keer na voordat je hem koopt. De mensen die hem dan kopen blijven hem dan waarschijnlijk langer gebruiken!

  • @TOSHKE:

    Je kan slechts 149 apps in totaal op een iphone hebben tehelijkertijd. Vind dit eigenlijk weinig hopelijk wordt dat aangepast in 2.3 of 3.x

  • Bij mij zijn de meest gebruikte apps cydia apps:

    Winterboard, MxTube, Cycorder, biteSMS, Flashlight, Backgrounder, SBSettings, Finder, MewSeek Pro, Clippy, iMobileCinema, Safari Download Plugin enz enz…
    zijn niet allemaal echte apps, maar k gebruik ze wel vaak

    App store apps zijn er weinig van:

    NU, Shazam, WeDictPro, Jaadu, BeejiveIM…

  • Shazam blijft het hier nog steeds goed doen!!

  • die menstuatie programmas worden op zijn minst een dag in de maand gebruikt en als je met regelmaat een update uitbrengt trek je weer aandacht.

  • Dit is natuurlijk zinloos voor ontwikkelaars die over hun prijs twijfelen. Die gratis dingen hebben zo’n korte levensduur omdat ze vaak nog zinlozer dan de rest zijn. Kom eens met iets dat handig is en echt iets toevoegd en mensen blijven het echt wel gebruiken.

  • De meeste gratis apps zijn ook amper te gebruiken lite versies, en terwijl de pro versie te duur is raakt het programma in het slob.

    Daarnaast probeert iedereen de gratis apps, en als ze niet leuk of handig zijn dan gaan ze weer weg. Ik denk dat een stuk minder mensen al die apps gaan “testen” als ze geld kosten.
    Dus dit onderzoekje (zonder kwalitatief materiaal) is imo compleet waardeloos.

  • ik heb sinds het begin iMob op mijn telefoon staan, een gratis applicatie, en ik ben helemaal verslaafd (alleen nu kom ik er even niet op, denk dat de server er uit ligt). het heeft ook echt niets met de prijs te maken, maar meer met de applicatie. betaalde applicaties als supermonkeyball, payback en nog meer van dat soort dingen, hebben bij mij geen lang leven. meeste gaan er binnen een uur weer van af.

    enige applicaties die ik belangrijk vind:

    - appstore
    iwakeup
    imob
    south park il
    wordpress
    boomshine
    xmote / xbmc
    bix
    trapster
    netnewswire
    net utility

    -cydia
    backgrounder
    terminal
    colloquy

  • Deze cijfers spreken voor een bepaald type app. Wij roepen al weken dat een succesvolle app een vertaling moet zijn van een reeds bestaande webservice. Het gebruik van onze NU app neemt nog altijd explosief toe.

    Entertainment doet het goed idd! Dit is tevens de enige categorie waarbinnen ik betaalde apps aanschaf.

Reacties zijn gesloten.
 
moveexpand

Laatste reacties