Apple stelt ondersteuning iPhone 5-scherm vanaf vandaag verplicht

Vanaf 1 mei moeten nieuwe apps of app-updates het 4-inch scherm van de iPhone 5 ondersteunen. Ook mag de UDID niet meer gebruikt worden.

5-inch iPhoneVanaf vandaag (1 mei) moeten nieuwe iPhone-apps rekening houden met het schermformaat van de iPhone 5. Ook updates van bestaande apps moeten zijn aangepast voor de beeldverhouding van 1136 bij 640 pixels van de iPhone 5 en iPod touch (vijfde generatie). Apple laat geen apps meer toe die alleen voor de oudere modellen zijn ontwikkeld. Bestaande apps die niet meer worden bijgewerkt blijven gewoon in de App Store aanwezig en blijven gewoon werken, maar tonen wel een zwart randje aan de boven- en onderkant. Ook is het vanaf vandaag verboden voor ontwikkelaars om de UDID te gebruiken in iOS-apps.


Apple heeft de regels over beeldverhoudingen al eerder aangepast. In 2012 werden appontwikkelaars verplicht bij een update of een nieuwe uitgave de screenshots in de App Store te laten voldoen aan het retinascherm van de iPhone 4. In maart 2013 werd aangekondigd dat nieuwe apps vanaf 1 mei verplicht zijn om het langere scherm van de iPhone 5 te ondersteunen. Met de verplichte ondersteuning voor het 4-inchscherm wil Apple de overstap naar een iPhone 5 nog aantrekkelijker maken. Bezitters van oudere iPhones hoeven zich weinig zorgen te maken: hoewel ontwikkelaars zelfs kiezen of hun app wel of niet werkt op een kleiner scherm, zullen de meeste apps voor beide resoluties geschikt zijn. Veel ontwikkelaars hadden hun iOS-apps voortijdig al aangepast.

Ook met betrekking tot privacy worden nieuwe eisen aan iOS-apps gesteld. Per 1 mei worden geen apps of updates meer toegelaten die de UDID van gebruikers raadplegen. Elk iOS-apparaat heeft een eigen UDID-nummer (Unique Device Identifier Number). Het gebruik van deze nummers heeft geleid tot privacyvraagstukken. Apple heeft de maatregel afgelopen maart al aangekondigd aan ontwikkelaars. Er werden sporadisch al apps afgewezen die nog gebruik maakten van de UDID. Ontwikkelaars moeten een eigen oplossing verzinnen om gebruikers te identificeren en moeten voor reclamedoeleinden de nieuwe Advertising Identifier gebruiken.

Informatie

Laatst bijgewerkt
1 mei 2013 om 13:58
Onderwerp
Categorie
Uncategorized

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.