Preview: iTunnel 3D, een iPhone-versie van Missile Game 3D

iTunnel 3D is een nieuwe game, die binnenkort beschikbaar komt in de App Store. iPhoneclub-bezoeker TheOnePb is betatester en geeft alvast een vooruitblik.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

In iTunnel 3D moet je steeds door sluisdeuren in een tunnel glippen.iPhoneclub-bezoeker TheOnePb heeft een preview gemaakt van iTunnel 3D, een iPhone-game die nog niet in de App Store verkrijgbaar is.

iTunnel 3D is een port van de bekende internetgame Missile Game 3D waarbij je een missile door een tunnel met ronddraaiende sluizen moet sturen. Ik heb de game getest op een 16GB iPod touch 2G met firmware 2.2.1.


De betaversie die ik heb gespeeld bevat maar één level met 92 sluizen en nog geen inhoud van de menu’s. Om te begrijpen hoe de game wordt gespeeld kun je het beste eerst dit filmpje bekijken:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Eerst wat algemene informatie over de game: in de versie die ik gespeeld heb en in het filmpje zitten nog geen objecten (denk aan boost/turbo en schilden), maar deze komen er nog wel in. Het spel werkt met XML-schema’s, waardoor een level steeds dezelfde gates heeft, maar ze niet steeds in dezelfde stand staan: sommige gates staan stil, maar telkens in een andere richting.

Als de game in de App Store beschikbaar is komt er misschien elke week wel een update. Er komen waarschijnlijk vier versies van dit spel uit:

  • Lite (3 tracks);
  • Classic (€2,39, 30-50 tracks en Track Browser, maar geen editor);
  • Pro (€4,99, volledige capaciteit);
  • Kids (betaald, andere muziek en elementen).

In het hoofdmenu zie je op de achtergrond alle sluizen; ze gaan in elkaar over. Een mooi overzicht van wat je kunt verwachten:

itunnel 3D

Op de site van Cloubble staan nog meer sluizen.

Op het eerste gezicht ziet het spel er waanzinnig uit: grafisch zeer mooi, goede geluiden, een mooi menu en gelukkig geen druk uiterlijk. Er is maar één spelmodus, waarbij je de snelste tijd moet neerzetten zonder tegen de sluisdeuren te botsen. Ik zou het leuk vinden als er meer gamemodussen bijkomen, zoals survival, waarbij je het level steeds overnieuw doet maar dan sneller. Er zijn op dit moment ook nog geen moeilijkheidslevels.

Instellingen van iTunnel 3D

Er zijn instellingen om het geluid en de muziek (die overigens niet echt bij de game past) aan en uit te zetten, om het aantal fps (frames per second) te veranderen en om de overlay hue (letterkleuren op het scherm, ik heb op de screenshots voor grijs gekozen) te kiezen. Op het scherm staat rechts de tijd en links je voortgang, in een balk. Ook het aantal punten zie je links staan.

Het spel heeft nog geen kalibratieopties, maar wellicht komt dit nog. Het gaat momenteel vanzelf als je op Play drukt. Wat het spel wel heeft, is de mogelijkheid om in beide richtingen te spelen (portret en landschap). Dit is zeer handig en je keuze wordt tijdens het spelen ook ‘op slot’ gezet.

Nieuwe release

Toen ik dit spel speelde met wat vrienden vonden ze het er erg goed uitzien en ze wilden allemaal een keer spelen. Ze waren gelijk verslaafd en wilden het level halen zonder te botsen, wat moeilijker is dan het lijkt.

Er komt een leveleditor voor op de iPhone/iPod Touch. Inmiddels is er ook een Prerelease B uit van iTunnel 3D, die de volgende drie nieuwe functies toevoegt:

  • ‘Sticky Wall’: als je tegen de muur van de tunnel aan leunt wordt je snelheid gereduceerd. Dit kan een handig trucje zijn bij een moeilijke reeks gates.
  • ‘Drifting’: als je vlak langs een gate gaat wordt je in die richting ‘getrokken’, net als je snel nadat een vrachtwagen/trein voorbij komt ook met de wind erachter wordt meegetrokken.
  • ‘Whoosh direction’: geluidseffecten van de wind uit de goede richting (3D sound).

Conclusie

Grafisch vind ik het spel er erg mooi uitzien! De tunnel ziet er misschien niet al te scherp uit, maar je gaat snel door het spel heen dus het ziet er alsnog goed uit. In screenshots vind ik de tandwielen er super realistisch uitzien. Dit is echt een stoer spel dat ik binnenkort zeker ga aanschaffen! Dit ene level heb ik zo vaak gespeeld totdat ik ‘m zonder botsen voltooid had en zelfs nu speel ik nog steeds hetzelfde level.

Meer info

Op blog.cloubble.com kun je je opgeven voor de nieuwsbrief over deze game. Er komt een vorm van online-track-sharing, waar je de hoogst gewaardeerde, meest recente en featured tracks kunt downloaden. Het ziet er naar uit dat die featured tracks door andere gebruikers gemaakt zijn. Ook komt er een online scorebord.

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 oktober 2009 om 4:18
Categorie
Games

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.