Apple geeft voortaan 2 jaar garantie op Apple-producten in België

Apple geeft in België voortaan 2 jaar garantie op producten die in de Apple Store en bij Apple-retailers zijn gekocht.

AppleCareOp aankopen in de Belgische online Apple Store krijg je vanaf vandaag 2 jaar garantie. Voorheen gold een maximale garantieperiode van 1 jaar voor aankopen, iets dat in strijd is met de Belgische wetgeving. Het nieuwe garantiebeleid lijkt te zijn ingevoerd nu nieuwe producten zoals de MacBook Air in de Apple Store zijn verschenen. We werden daarover getipt door Belgische iPhoneclub-lezers Reinoud en Andy via Twitter, die verwezen naar een artikel op HLN. De garantie van twee jaar geldt op producten die je via de online Apple Store en via erkende winkels hebt gekocht. In januari kondigde consumentenorganisatie Test-Aankoop aan dat ze een rechtszaak tegen Apple zouden aanspannen wegens het niet respecteren van de Belgische garantiewetgeving.


In België gelden nu de volgende voorwaarden:

garantie wettelijk belgie

De volledige tekst is hier te lezen: Wettelijke garantie van de verkoper.

In Nederland geldt volgens de verkoopvoorwaarden van Apple nog steeds een garantie van 1 jaar:

garantie nederland

In een wat uitgebreidere tabel legt Apple uit hoe de Apple-garantie en het Nederlandse consumentenrecht in elkaar steekt, waarbij met opzet het noemen van de garantieperiode van 2 jaar wordt vermeden. De garantie is in Nederland dan ook wat onduidelijk geregeld: volgens Europese regels geldt een periode van 2 jaar, alleen gelden er in het tweede jaar voorwaarden die het claimen van de garantie moeilijker maken.

In Italië speelde ook een zaak rond garantie, wat tot gevolg had dat Apple het AppleCare Protection Plan niet langer aanbiedt in de Italiaanse winkels. Apple verloor het hoger beroep in de Italiaanse garantiezaak, waarna ze een boete van 900.000 euro moesten betalen, eigenlijk een peulenschil gezien de belangen die ermee gemoeid zijn. De EU doet sinds oktober 2012 onderzoek naar het garantiebeleid van Apple.

In Nederland ondernam de Consumentenbond actie. Apple kondigde daarna aan dat ze de informatie over garantie op Apple-producten zou verbeteren. Het leek daarbij alleen te gaan om het duidelijker presenteren van de garantieregeling, in plaats van het aanpassen van de garantievoorwaarden zelf aan lokale wettelijke regelingen. Apple paste in 2012 ook al de garantie-informatie op Nederlandse producten aan, maar de Consumentenbond wilde dat het ook op producten zelf duidelijker werd vermeld.

Mobistar: 6 maanden garantie?

De 2-jarige garantie op Apple-producten geldt voor producten die je bij de online Apple Store hebt gekocht, maar geldt ook voor erkende Apple-retailers (APR), zo blijkt uit het eerder genoemde bericht op de HLN.be. Interessant is daarom een melding die we een paar dagen geleden kregen van tipgever Bram Lancsweert (@Bumba86): hij kreeg te maken met een kapotte Lightning-kabel maar kreeg te horen dat hij daar maar 6 maanden garantie op accessoires krijgt. Om te profiteren van de 1-jarige garantie moest Bram met zijn kapotte kabel naar de Apple Store gaan, maar dat is voor Belgen niet zo eenvoudig. De dichtstbijzijnde Apple Stores bevinden zich in Amsterdam en Parijs. Hij vroeg zich dan ook af: kan een operator zelf de garantievoorwaarden van Apple zomaar wijzigen? Het kan dus zijn dat je met onwillige verkopers te maken krijgt, als je bij een Apple-wederverkoper gebruik wil maken van de 2-jarige garantie.

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.