Review: Lucky Wheel, rad van fortuin in matig Nederlands

Lucky Wheel is de niet-officiële versie van Rad van Fortuin. Je kunt de game spelen met 3 vrienden, ook in het Nederlands.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Het startscherm van Lucky Wheel.Lucky Wheel is een spelletje dat iedereen kent: Rad van Fortuin. Er is een officiële versie van deze game, Wheel of Fortune gemaakt door Sony, maar die is alleen in het Engels te spelen. LuckyWheel kan ook in het Nederlands worden gespeeld. Zo’n localisatie is trouwens makkelijk te doen: je haalt wat Nederlandse spreekwoorden en zegswijzen van internet en bent al bijna klaar.

Bij Lucky Wheel kun je met maximaal drie personen spelen, waarbij elk spelletje bestaat uit 1, 3, 5 of 10 ronden. In elke ronde moet een spreekwoord of zegswijze worden geraden, op de bekende werkwijze van Rad van Fortuin. Dat wil zeggen: je draait aan een rad om te bepalen hoeveel punten je gaat verdienen, kiest daarna een letter en krijgt meer punten naarmate je meer letters goed hebt.

Komt de gekozen letter niet voor, of kwam je bij het draaien aan het rad op het vakje ‘Overslaan’ of ‘Bankroet’, dan is de volgende persoon aan de beurt. Weet je wat het gezochte spreekwoord is, dan kun je op de knop met het lampje drukken om alle resterende letters te noemen.

Lucky Wheel is grafisch gezien goed gemaakt. De verdere uitvoering laat echter wel te wensen over: bij elke draai krijg je een nogal flauwe tekst in beeld: “Elegant!” of “Goed gedraait!” (inclusief spelfout). Het helpbestand bevat nog meer raar taalgebruik, waardoor je de indruk krijgt dat de Nederlandse vertaling door een dyslectisch vriendje van de ontwikkelaar is geleverd of automatisch is vertaald. Gelukkig zijn de spreekwoorden, voorzover ik kon nagaan, wel allemaal goed gespeld. Door de tekstanimaties duurt het draaien aan het wiel eigenlijk langer dan nodig is, wat enigszins de snelheid uit het spel haalt.

Lucky Wheel is een aardige uitvoering van Rad van Fortuin, die goedkoper is dan het origineel en ook nog in het Nederlands gespeeld kan worden. De teksten die je in beeld ziet tijdens het draaien zijn overbodig, raar geformuleerd en soms ook met spelfouten. Best een leuk spelletje als je iets zoekt om met z’n allen te doen, al heb je de spreekwoorden vrij snel geraden. Het zijn namelijk vrij voor de hand liggende.

Info: LuckyWheel

30 oktober 2009 om 2:22