Review: Assassin’s Creed — Altaïr’s Chronicles, de iPhone-versie van Assassin’s Creed

Review van Assassin's Creed, de nieuwe game van Gameloft. De prijs van de game is even schrikken, maar het is een zeer leuke game van goede kwaliteit.
Leon Verhelst - · Laatst bijgewerkt:

assassins creedAssassin’s Creed – Altaïr’s Chronicles is een spel van Gameloft, die al meer games uitgaf zoals Let’s Golf en Hero of Sparta.

Dit keer gaat het spel over Altaïr, die lid is van de Assassin’s Creed. In de game is je doel om ‘The Piece of Eden’ te stelen van de Tempeliers waarvoor je eerst verschillende sleutelfiguren moet ombrengen.

De game

Als je het spel opstart krijg je een filmpje te zien dat rechtstreeks van de PC-versie lijkt te komen. De kwaliteit van het filmpje is daarom uitstekend. Om de instellingen te veranderen moet je een beetje zoeken. Je moet eerst op de blauwe I drukken om daarna pas de gameopties te kunnen veranderen. Bij de gameopties kun je de moeilijkheidsgraad instellen en bepalen of je een 360-graden looppad hebt of een 8-hoeken looppad. Elke keer als je een nieuw level hebt bereikt krijg je een kort filmpje te zien. Wil je in game pauzeren, dan moet je op het logo linksboven drukken.

Assassin's Creed

Gameplay

In het begin kan het lopen lastig zijn: het kleine joystickje dat je met je vinger moet besturen ontglipt redelijk vaak je vinger, zodat je ineens stopt met lopen. Leuk aan het stelen van items is dat je de inhoud van de tas van de persoon die je wilt stelen nog eerst moet ontdekken. Dit doe je door met je vinger over het scherm wrijven tot de hele inhoud beschikbaar is. Daarna moet je proberen het gewenste item naar de uitgang van de tas te manoeuvreren.

assassins creed

Vechten gaat in het spel anders dan je gewend bent. Je drukt herhaaldelijk op het zwaard icoon waardoor je uithaalt naar je vijand. Die gaan naar mijn mening iets te makkelijk neer. Ze bieden bijna geen tegenstand. Na bepaalde levels leer je nieuwe bewegingen, waarvoor er op je scherm een nieuw icoon komt te staan. Als je geraakt wordt gaan er delen van je DNA-streng af. Om nieuw DNA te krijgen kun je wachters doden of kisten kapotslaan en hopen dat er rood DNA uitkomt.

assassins creedNieuwe vaardigheden leren is zeer eenvoudig omdat je elke keer een uitgebreide tutorial krijgt. Als er een upgrade van wapens of DNA beschikbaar is knippert er iets op het scherm waar je op moet drukken. Daar kun je dan DNA of een zwaard upgraden. Verder is de game redelijk simpel te volgen.

Assassin’s Creed – Altaïr’s Chronicles is een zeer leuk spel, zeker als je al eerder Assassin’s Creed op een andere console hebt gespeeld. Het is een zeer verslavend spelletje en je wilt steeds verder gaan in het spel, ook al heb je misschien al eens de consoleversie ervan gespeeld. Tegen mijn verwachting in zit er in het spel redelijk veel variatie en je bent altijd wel geneigd om door te blijven gaan. De graphics zien er zeer goed uit voor een iPhone-game en doen zeker niet onder voor de voorgangers van dit soort games. De besturing is simpel en redelijk intuïtief. Kortom: een zeer leuke game en zeer geschikt om even de tijd te doden als je bijvoorbeeld in de trein zit of op school niets te doen hebt. De prijs kan je doen afschrikken, maar de kwaliteit en het plezier dat je van de game hebt zijn die €7,99 zeker waard.

Info: Assassin’s Creed – Altaïr’s Chronicles