Facebook werkt aan mobiele VIP-app voor bekende artiesten

Facebook werkt aan een mobiele app voor celebrities: artiesten, muzikanten en andere bekende mensen. De app moet het makkelijker maken om met veel reacties om te gaan.

jan-smit-facebookFacebook is bezig om een nieuwe mobiele app te testen, die niet iedereen mag downloaden. Het gaat om een VIP-app voor een kleine groep artiesten en andere bekende mensen. Zij kunnen via de nieuwe Facebook-app makkelijk de berichten van fans in de gaten houden en reageren op vragen van fans. De app bevindt zich nog in een vroeg stadium en zou bedoeld zijn om een tegenwicht te bieden tegen Twitter, dat ook vaak door artiesten wordt gebruikt om in contact te blijven met fans. Facebook wil zorgen dat bekende sterren meer informatie delen op Facebook, bijvoorbeeld aankondigingen van nieuwe albums of tourdata.


Bekende mensen hebben te maken met een probleem waar anderen alleen maar van dromen: een extreme hoeveelheid likes en reacties. Deadmau5 hoeft maar een persoonlijk berichtje op Facebook te plaatsen en er staan 28.000 likes en ruim 5.000 reacties onder. Er is geen beginnen aan om die allemaal door te lezen, laat staan om erop te reageren.

De VIP-app van Facebook gaat het makkelijker maken om die grote hoeveelheid fanreacties te zien. Een woordvoerder wilde tegenover AllThingsD alleen vertellen: “We zijn momenteel mobiele functies aan het testen, die erop gericht zijn publieke figuren te helpen bij de interactie met fans. We testen deze nieuwe functies met een kleine groep partners en zullen meer details bekendmaken als we het breder beschikbaar gaan stellen”.

Kijk je naar bekende namen op Facebook, dan bestaat het lijstje uit de volgende personen:

  1. Eminem: 75 miljoen Facebook-fans, 15 miljoen Twitter-volgers
  2. Rihanna: 74 miljoen Facebook-fans, 31 miljoen Twitter-volgers
  3. Shakira: 68 miljoen Facebook-fans, 21 miljoen Twitter-volgers
  4. Michael Jackson: 62,5 miljoen Facebook-fans, 1,1 miljoen Twitter-volgers
  5. Cristiano Ronaldo: 60 miljoen Facebook-fans, 20 miljoen Twitter-volgers

Wat opvalt is dat de levende artiesten vrij veel Twitter-volgers hebben, maar dat de overleden Michael Jackson daarin een uitschieter is. Blijkbaar zien mensen Twitter meer als een manier om in gesprek te komen met een artiest, wat bij Michael Jackson (uiteraard) niet meer mogelijk is. Twitter zou trouwens ook vroege VIP-versies van apps beschikbaar stellen aan bekende mensen en heeft een aparte media-divisie die zich inspant om zoveel mogelijk sterren op Twitter te krijgen. Ze richten zich op bekende mensen op het gebied van sport, film, muziek, tv-programma’s, politiek en journalistiek. Facebook neemt steeds meer zaken van Twitter over, zoals hashtags en trending topics.

Er is trouwens al een mobiele app voor topartiesten, die een wat bredere insteek heeft: WhoSay. Daarmee kunnen bekende mensen teksten, foto’s en video’s publiceren op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, YouTube en het Chinese TenCent.

Of Jan Smit ook meedoet aan het VIP-testprogramma van Facebook? Geen idee, wij houden ons liever met iPhone-nieuws bezig.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.