Review: de auto’s in Need for Speed Undercover glimmen niet eens!

Need for Speed Undercover is een kleine revolutie voor gaming op mobiele telefoons. De presentatie, beelden, de soundtrack, de actie en de besturing overstijgen alles wat er tot dusver te krijgen is op de iPhone.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

need for speed undercover
Tjemig, de auto’s glimmen niet eens! Hoe kun je in hemelsnaam een Nissan GT-R, Dodge Viper, Lamborghini Gallardo en een Porsche 911 in een spel stoppen en dan de auto’s niet laten glimmen?! Dat is met recht een stap terug in de tijd voor de immens populaire raceserie Need for Speed. En dan dringt het door. Het nieuwste deel, Need for Speed Undercover, speel je natuurlijk op de iPhone.

Maar de beelden zijn zo verbluffend dat je meteen vergeet dat je racet op een apparaat dat eigenlijk gemaakt is voor telefonie, e-mail en mobiel internet. Voeg daar verhalende tussenfilmpjes (met B-acteurs), een uitgebreide soundtrack met schreeuwerige rock en een handvol tuning-mogelijkheden aan toe en je kan stellen dat dit het eerste iPhone-spel is waar geen fanatieke gamer omheen kan.

Je zou zelfs kunnen stellen dat Need for Speed Undercover het eerste iPhone-spel is dat het predikaat ‘lullig’ voorbij gaat. Niet ten koste van de duizenden andere spellen in de AppStore hoor, maar… hier tref je géén motorgeluiden die doen denken aan ouderwetse naaimachientjes (Fastlane Street Racing), heb je geen botsingen die de dynamiek in de race meteen stilleggen (Asphalt 4: Elite Racing) en heb je geen kilometers brede wegen om een belabberde besturing te camoufleren, wat we weer kennen uit Ferrari GT:Evolution.

need for speed undercover

In tegenstelling tot de concurrentie op de iPhone én de delen op de Xbox 360 en PlayStation 3, is het hier vreemd genoeg de besturing die in positieve zin opvalt. Richting aangeven doe je door de iPhone naar links of rechts te kantelen. In combinatie met het natte, glinsterende (!) wegdek gaat bochten nemen niet overgevoelig, maar zeker ook niet te voorspelbaar. Ook op andere punten scoort de bediening van je bolide. Houd een vinger op het scherm om te remmen, maak een streep naar beneden om een slow-motion in te zetten en zet een streep naar boven om te boosten. Pakt dat onverhoopt toch verkeerd uit, dan teken je met twee vingers een streep naar beneden en kom je in het menu. Briljant.

need for speed undercover op iphone

Een kanttekening moet worden gezet bij de circuits. Die spelen zich af op drie verschillende gedeelten van een stad, maar lijken allemaal op elkaar. Bovendien gaan ze nogal rechtdoor. Als er al bochten in zitten, zijn ze vaak flauw. Maar groot is dat probleem niet, want het spel zit nokvol actie en dat leidt de aandacht voldoende af van de banen.

Die actie vertaalt zich in veel verschillende spelmodi. Behalve gewone races, krijg je ook de taak politiewagens van de weg te beuken of zoveel mogelijk schade aan te richten door alles omver te rijden. Een andere opdracht luidt juist alle botsingen te vermijden in een supersnelle auto. In alle hectiek van de races is de kans dat je frontaal op een tegenligger knalt heel wat groter dan dat je uit de bocht vliegt. Na een tamelijk eenvoudige start zit je na een uur of anderhalf spelen op het puntje van je stoel, turend naar het scherm van je telefoon.

Het totale spel duurt helaas niet veel langer dan drie uur, maar de kleine revolutie die Need for Speed Undercover heet is absoluut de moeite waard voor slechts 7,99 euro.

Need for Speed Undercover is een kleine revolutie voor gaming op mobiele telefoons. De presentatie, beelden, de soundtrack, de actie en de besturing overstijgen alles wat er tot dusver te krijgen is op de iPhone of op andere mobiele telefoons. De ‘volle mep’ in iPhone-begrippen is in dit geval een lachertje. Kopen.

Info: Need for Speed Undercover