Instagram gaat in 2014 advertenties invoeren

Instagram gaat in 2014 reclame invoeren in de app. Dat heeft een topvrouw van Instagram gezegd. De fotodienst van Facebook heeft nu 150 miljoen gebruikers.

instagram-reclame-invoerenInstagram heeft aangekondigd dat ze 150 miljoen actieve gebruikers hebben. Maar ze kondigen ook aan dat er iets gaat veranderen: de eerste voorbereidingen worden getroffen voor advertenties. Emily White, directeur business operations bij Instagram, zegt dat de dienst vanaf volgend jaar advertenties gaat verkopen. Eigenlijk werd dat al verwacht, want moederbedrijf Facebook bevestigde eerder al dat er plannen waren om Instagram te ‘monetizen’, oftewel geld verdienen. White heeft nu voor het eerst naar buiten gebracht hoe dat gaat gebeuren: het geld moet in ieder geval binnenkomen via reclames. Een andere mogelijkheid was dat Instagram betaalde accounts gaat invoeren (die mogelijkheid staat nog steeds open, maar is minder logisch gezien de manier waarop Facebook werkt). Instagram werd in 2012 overgenomen door Facebook en heeft sindsdien 100 miljoen gebruikers erbij gekregen.


White is al druk bezig om adverteerders te ronselen, maar wilde nog niet zeggen in welk kwartaal volgend jaar de advertenties worden ingevoerd. Instagram heeft nu 50 medewerkers, waarvan vier zich bezighouden met het onderhouden van contacten met merken. Merken die al actief waren met een account op Instagram en die interessant genoeg zijn als adverteerder, zijn benaderd. Vorig week sprak White met Coca-Cola, automerk Ford en kookwinkel Williams-Sonoma. Op korte termijn is er geen haast, wel wil Instagram op langere termijn geld verdienen. De advertenties zouden kunnen verschijnen in de zoekfunctie of op de Discover-pagina’s. Verder kan Instagram geld vragen als bedrijven willen linken van foto’s naar producten op hun websites.

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.