Review: Bricks of Camelot, kaatsen met ballen in de Middeleeuwen

Review van Bricks of Camelot, een nieuwe game gebaseerd op een oud principe: de Brick-game, maar nu in een middeleeuws decor.
Jelle Zijlstra - · Laatst bijgewerkt:

bricks of camelotIedereen die fan is van de oude vertrouwde Brick-spelletjes kan weer enthousiast worden, want Bricks of Camelot voor de iPhone is in de App Store verkrijgbaar. In dit spelletje, dat ontwikkeld is door Donut Games (onder andere bekend van verschillende online spelletjes op de PC/Mac) is het de bedoeling om met behulp van een bal de steenblokken te raken om ze te vernielen. Dus als je altijd al de neiging hebt gehad om bowlingballen tegen kastelen te gooien, in de hoop dat er schatten uit kwamen, dan is dit misschien wel de game voor jou.

Meteen als je het spel opstart, zie je dat het niet oogt zoals de normale Brick-games die je meestal op mobiele telefoons speelt. Het is namelijk geheel in de stijl van de middeleeuwen ontwikkeld. Dit betekent dat je veel zwaarden, schilden en schatten zult zien. Het spel zelf kent in de huidige vorm 48 levels, waarbij er in de toekomst meerdere levels toegevoegd zullen worden. Er zijn drie moeilijkheidsgraden (easy/medium/hard).

Bediening van Bricks of Camelot

In tegenstelling tot andere Brick-games die op de iPhone zijn verschenen bestuur je in deze game het batje in het onderste scherm alleen met de vinger en ontbreekt de optie om gebruik te maken van de accelerometer. In het begin heb je de keuze uit twee levels. Na het uitspelen daarvan speel je weer meerdere nieuwe levels vrij.

bricks of camelot

Bricks of Camelots onderscheidt zich van de andere Brick-games door op een zeer leuke manier gebruik te maken van zogenaamde power-ups. Door bepaalde blokken te raken met de bal, vallen bepaalde power-ups zoals bliksemschichten, meerdere ballen en bijvoorbeeld een kleefbatje uit de lucht en zodra je die opvangt wordt de desbetreffende kracht ingezet. Het leuke hieraan is, is dat het spel hierdoor zeer vlot verloopt en er zelfs nu en dan actie inzit. Natuurlijk heb je ook het gevaar dat er slechte power-ups uit de blokken kunnen vallen: vang je bijvoorbeeld het doodshoofd, dan ben je zonder pardon game over.

Tip: Je hoeft je vinger niet constant op het scherm te houden. Even eraf halen en ergens anders op het scherm neerplaatsen zorgt ervoor dat het batje gewoon daar naartoe gaat. Dit voorkomt krampachtige vingers.

Graphics en audio

Grafisch ziet het spel er niet al te bijzonder uit. De stijl van de middeleeuwen is leuk, en de objecten en achtergronden zijn mooi vormgegeven. Echter weten we onderhand waartoe de iPhone in staat is en vind ik het jammer dat ontwikkelaars met vrij simpel vormgegeven spellen blijven komen.

De muziek in het spel is wat je van een Brick-spel kan verwachten. Veel getik van een stuiterende bal en hier en daar wat extra geluidseffecten van de verschillende power-ups. Ook hoor je soms achtergrondmuziek die best leuk in de oren klinkt, maar die zo ook ineens weer een aantal minuten verdwenen kan zijn. Over het geluid valt daarom redelijk hetzelfde te zeggen als over de graphics: het voldoet voor dit genre maar het laat geen grote indruk achter.

bricks of camelot

Tip: Probeer niet het rode doodshoofd-rondje te vangen! Voor je het weet is het spel over.

Al met al is Bricks of Camelot, zeker als je van het genre houdt een best leuk spelletje. Voor de introductieprijs van 79 eurocent zal het dan ook nooit echt weggegooid geld zijn. Ik heb me er toch een redelijke tijd mee vermaakt, hoewel je dit spel waarschijnlijk meer in kleine pauzes tussendoor even zal opstarten. Donut Games heeft echter de pech dat de App Store onderhand vol met veel meer goede en uitgebreidere games staat. Mede daarom vind ik dit spel alleen een aanrader als je van het genre houdt. Ben je echter niet zo’n fan van de Brick-games dan zijn er talloze andere uitgebreidere games te downloaden voor dezelfde prijs in de App Store.

Info: Bricks of Camelot

30 oktober 2009 om 1:55
Onderwerpen