Review: Phaze, Wipeout in een ander jasje

Review van Phaze, een game volgens het principe van Wipeout, waarbij je met de accelerometer het voertuig bestuurt.
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

Versla je tegenstandersFans van de futuristische racegame Wipeout zullen waarschijnlijk blij zijn om te horen dat deze game nu ook verkrijgbaar is voor de iPhone. Met Phaze heeft het spel een wat andere naam gekregen en ook zijn er wat kleine verschillen in de opbouw. De hoofdzaak echter, het racen op hoge snelheid in een mooie 3-dimensionale futuristische wereld, is hetzelfde gebleven.

Phaze draait erg soepel en is prima speelbaar door de inventieve manier van gas geven, remmen en sturen. Allemaal zonder het scherm aan te raken, zodat de gamebeleving optimaal is.

Besturing

Het besturen van je voertuig in Phaze doe je door het scherm van je iPhone naar links of rechts te kantelen. In het begin is dit even wennen omdat het soms lijkt alsof het voertuig wat traag reageert op je beweging. De gevoeligheid echter is aan te passen via de settings, waardoor het voertuig een stuk sneller reageert. Gas geven doe je door je iPhone naar voren te kantelen. Let hierbij wel op dat je dit niet te ver doet, dan wordt het scherm roder en wordt er gewaarschuwd dat hij “too flat” is.

Remmen doe je door het scherm naar achter te kantelen. In de praktijk heb je die laatste het minst nodig, alhoewel het bij latere circuits toch handig is dat je een instant brake kunt uitvoeren, vlak voor een scherpe bocht. Met deze manier van besturen blijft het hele scherm vrij om om je heen te kijken, wel zo handig gezien de hoge snelheden waarmee je racet. Klein nadeel is dat er geen map view aanwezig is op het scherm. Je kunt dus niet zien welke bochten eraan komen of waar je tegenstanders zich bevinden op de baan.

Je kunt naast de standaard gamemuziek er ook voor kiezen om je eigen muziek als achtergronddeun te laten horen. Dit doe je door eerst in de iPod-applicatie je eigen muziek aan te zetten en daarna de game te starten. De geluidseffecten zijn gewoon door je eigen muziek heen hoorbaar. Het kan een stuk leuker racen als je bijvoorbeeld eens wat speed-metal of goa-trance opzet…

Race

Je kunt kiezen uit twee manieren om te racen: Single Race en Championship. Die eerste is leuk als je wilt oefenen of je eigen snelheidsrecord op een baan wilt verbreken. Wil je echter nieuwe voertuigen en levels unlocken dan moet je het Championship spelen. Na het kiezen van je voertuig en de moeilijkheidsgraad krijg je de baan voorgeschoteld waarop je gaat racen tegen je tegenstanders. Wanneer je voor moeilijheidsgraad Easy kiest, moet je minimaal derde worden in de race om door te kunnen gaan. Kies je bijvoorbeeld voor Hard dan moet je eerste worden om hetzelfde te bereiken.

Gedurende de race kun je gebruik maken van allerlei power-ups en wapens om ervoor te zorgen dat je je tegenstander voorblijft. Zo kun je je energieniveau weer op peil brengen (dit gaat achteruit wanneer je botst) en kun je gebruik maken van raketten of bommen om het je opponenten moeilijk te maken. Ook kun je vliegen door zogeheten speed boosters die op de baan zijn geplaatst, waardoor je snelheid tijdelijk verhoogd wordt. Handig als je snel even voorbij je concurrent wilt schieten. De powerups verschijnen rechtsonder in beeld, je kunt ze activeren door er op te drukken. Dit zijn de enige keren dat je het scherm hoeft aan te raken gedurende een race, wel zo handig.

Wanneer je erin slaagt om de race te winnen zijn er daarmee allerlei verschillende dingen te unlocken. Zo krijg je nieuwe levels voorgeschoteld, krijg je de keuze uit veel meer voertuigen (die beter presteren dan de standaard drie die er zijn) en ook kun je daardoor verderop in het spel gebruik maken van andere wapens dan de raketten of bommen. De circuits zijn in het begin vrij makkelijk om te spelen met nauwelijks bochten. Wanneer je verder komt worden de levels lastiger maar daardoor ook leuker. Zo kun je bijvoorbeeld ook je tegenstander van de baan duwen wanneer er geen vangrail is, zodat je er voorgoed vanaf bent!

Phaze is zeer mooi uitgevoerde game die optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de iPhone. De graphics zijn goed, de 3D-omgeving loopt erg soepel en ook de manier van sturen voelt natuurlijk aan en werkt dus goed. Phaze is zijn 3,99 euro meer dan waard. Je krijgt hiervoor een volwassen game terug met vele uren spelplezier, die maar eens te meer bewijst dat de iPhone uitermate geschikt is als volwaardige game-console.

Info: Phaze

• Ontwikkelaar: Astraware
  • Applicatie: Phaze