Toekomst van Augmented Reality dichterbij met iPhone 3G S?

Met de komst van de nieuwe iPhone 3G S en de 3.0 software wordt het voor ontwikkelaars erg interessant om over de mogelijkheid van Augmented Reality na te denken. Als de SDK meewerkt kan het vrij snel realiseerbaar zijn.

augmentedEerder stond navigeren en Augmented Reality al in de spotlight op iPhoneclub. De komst van de nieuwe iPhone 3G S en de firmware 3.0 biedt voor ontwikkelaars van applicaties enorm veel nieuwe mogelijkheden, zoals aansturen van externe accessoires en push notificaties. Ook de mogelijkheden van Augmented Reality (AR) komen steeds dichterbij.

Augmented Reality

Augmented Reality is niets anders dan een toevoeging aan de werkelijkheid. Dit kan via een mobiele telefoon, waarbij je de echte wereld vermengt met de virtuele wereld. Hier alvast een voorproefje om een beter idee te krijgen wat Augmented Reality nu precies inhoudt:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Het gaat voor dit artikel te ver om helemaal uit te leggen welke soorten Augmented Reality er zijn, maar mocht je geinteresseerd zijn dan kun je op de Augmented Reality Wikipedia pagina verder lezen, een erg interessant Augmented Reality-artikel op Marketingfacts bekijken of me via Twitter (@MikevHoenselaar) even benaderen, dan kan ik je oneindig veel voorbeelden geven.

De iPhone 3G S en Augmented Reality

Om Augmented Reality bestaansrecht te geven moet gebruik gemaakt worden van de camera van de iPhone. Voorheen was het zo dat ontwikkelaars alleen de mogelijkheid hadden om foto’s te maken. Door de nieuwe software kunnen ontwikkelaars ook de videofunctie te gebruiken, om toevoegingen te doen op de werkelijkheid via je iPhone 3G S. Denk aan gezichtsherkenning en detecteren van objecten. Toch is de SDK om video te gebruiken in je eigen app (nog) niet beschikbaar.

De doorbraak van Augmented Reality heeft met de nieuwe kompasfunctie meer kans op succes. Het kompas maakt namelijk de zogenaamde 6 Degree of Freedom (DOF) compleet. Elk object in de ruimte kan beschreven worden met 6 parameters:

  1. Beweging omhoog en omlaag (heaving);
  2. Beweging links en rechts (swaying);
  3. Beweging boven en naar beneden (surging);
  4. Kantelen naar voren en naar achter (pitching);
  5. Kantelen naar links en rechts (yawing);
  6. Kantelen zijkant naar zijkant (rolling).

De iPhone 3G had al 5 van deze parameters ter beschikking. GPS zorgt vooral voor 1, 2 en 3 en de accelerometer voor 4 en 6. Nu is met de komst van het digitale kompas punt 5 ook opgenomen.

Wat biedt Augmented Reality de toekomst?

Augmented Reality wordt met de komst van de iPhone 3G S alleen beperkt door de keuzes die Apple met de SDK heeft gemaakt. Laten we hopen dat daar heel snel verandering in komt en er snel ook een SDK voor de videofunctie beschikbaar komt. De mogelijkheden voor de mobiele sector zullen dan enorm zijn. Denk bijvoorbeeld aan toepassingen zoals:

  • Richt je iPhone op een object en er wordt automatisch een 3D-object van gemaakt.
  • Maak foto’s van voorwerpen bij de IKEA en bij thuiskomst kun je zelf je kamer inrichten door het interieur te slepen naar de juiste positie.
  • Interactieve reisgids.
  • PhotoSynth op de iPhone.
  • Speel spellen zoals Quake in real-life.
  • Bekijk onzichtbare inkt (alleen voor jou zichtbaar).
  • Applicaties zoals Wikitude, ook voor de iPhone.

Het belooft een erg spannende tijd te worden voor ontwikkelaars maar ook zeker voor gebruikers. Weet jij nog toepassingen voor op de iPhone? Hier niet vertellen, gewoon de juiste mensen bij elkaar zoeken en heel snel realiseren! Heb je een idee, maar weet je niet hoe je het kunt realiseren, neem dan contact op. Het is zonde om innovatie stil te laten staan.

UPDATE:
Een filmpje dat zonder rare ‘markers’ gebruik maakt van AR. En zelfs op de 3G!

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Reacties: 26 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.