Review: Moga Ace Power, eerste iOS 7-gamecontroller in Nederland

De Moga Ace Power is de eerste iPhone-gamecontroller die in Nederland verkrijgbaar is. We nemen hem uitgebreid onder de loep.

Moga Ace Power uitgeklapt v2De Moga Ace Power is de eerste gecertificeerde iPhone-gamecontroller die in Nederland verkrijgbaar is. Je hoeft alleen maar je iPhone 5/5s/5c of vijfde generatie iPod touch tussen de knoppen te steken om alle ondersteunde games met fysieke toetsen te spelen. De lijst met ondersteunde games is inmiddels vrij fors geworden. iCulture heeft deze gamepad onder handen genomen voor een uitgebreide review.

iOS 7 bracht een compleet vernieuwd ontwerp en flink wat andere toeters en bellen, maar één heel erg belangrijke toevoeging was na het installeren van de update niet meteen duidelijk: gamepad-ondersteuning. Apple heeft in iOS 7 een API geïntroduceerd waarmee een game ondersteuning kan krijgen voor ‘echte’ knoppen. Je hangt de iPhone aan een door Apple gecertifceerde controller, waarna een ondersteunde game hier automatisch mee bestuurd kan worden. De gamepads waren niet direct te koop, waardoor het op dag één niet mogelijk was om met deze toevoeging aan de slag te gaan. Inmiddels ligt de eerste iOS 7-controller van Moga in de Nederlandse Apple Store. Met een prijskaartje van 100 euro is het alleen een nogal prijzig apparaat om voor je iPhone aan te schaffen. Is dit de gamepad die al je spelervaringen op de iPhone compleet gaat veranderen?

Let op: de Moge Ace Power is alleen geschikt voor iOS-apparaten met Lightning-connector, dus niet voor iPhones en iPod touches met de oude 30-pins connector.

Hardware

Moga Ace power triggersDe Moga Ace Power heeft een d-pad, vier actieknoppen, vier schouderknoppen en twee slidepads. Een ingebouwde 1800mAh-accu moet je iPhone van extra stroom voorzien terwijl je aan het gamen bent. Rechts van het iPhone-scherm zit ook een knop waarmee je de batterij-indicator kunt activeren, zodat je snel kunt zien hoeveel sap de ingebouwde accu nog heeft. Onder de d-pad zit een schuifknop waarmee je het opladen van je iPhone met deze accu activeert en daarboven zit een pauzeknop. Weer daarboven zit een vrij neutraal ogende toets waarmee je de ontgrendelknop van je iPhone kunt gebruiken. Een vereiste, want deze knop wordt door de gamepad-case geblokkeerd.

De controller word ingeklapt geleverd. Er is dan geen plek om de iPhone te bevestigen, maar je kunt hem op deze manier wel makkelijker in je broekzak steken. Door beide controllerhelften van elkaar weg te trekken kun je de iPhone er tussenin bevestigen. Het oranje tussenstuk zorgt ervoor dat de gamepad nooit verder uit elkaar wordt getrokken dan nodig is. Een springveer zorgt ervoor dat je de gamepad wel tijdelijk ietsje verder uit elkaar kunt trekken, zodat je de iPhone er goed in kan steken. Zit de iPhone in de behuizing, dan laat je de linkerhelft los en schiet alles strak en op de goede plek.

Achterop vind je een slider waarmee je de case op slot kunt zetten, maar deze is vooral bedoeld om alles op zijn plek te houden als de iPhone al bevestigd is. Je kunt het slot ook activeren als je de Moga dichtklapt, maar de helft van de controller kan dan alsnog vrij bewegen. Jammer, want juist als de iPhone er niet tussen zit kan de controller makkelijk alle kanten op springen.

In eerste instantie voelt de Moga-controller nogal gammel aan. Vooral ingeklapt rammelt het apparaat nogal als je hem bijvoorbeeld vastpakt, waardoor je het gevoel krijgt dat de gamepad vrij snel uit elkaar zal knappen. Neem je hem echter in gebruik, dan hoor je niks meer van dit gerammel terug. Met de iPhone bevestigd voelt de gamepad gelijk een stuk steviger. Tijdens het gamen hebben we ons nooit zorgen gemaakt over de kwetsbaarheid van de gamepad.

Geen analoge sticks, maar slidepads

Moga Ace power sticks v2Vroege foto’s van de Moga-controller suggereerden dat het apparaat twee analoge sticks heeft. Hoewel de twee slidepads aan de linker- en rechterzijde van het scherm vergelijkbare besturing bieden, besturen ze toch net wat anders dan de bekende knuppeltjes die je op traditionele gamecontrollers vindt. De twee poken veranderen niet van hoogte als je ze een kant op beweegt, waardoor het gebruik hiervan net weer anders aanvoelt. Het is een besturingsmethode die Nintendo ook gebruikt voor de Nintendo 3DS, maar de uitwerking van Moga bevalt ons prima. Bij de 3DS merkten we in het verleden dat we onze duim in een specifieke positie moesten plaatsen om lange tijd één kant op te sturen, maar bij de Moga-slidepads speelt dit probleem niet.

De actieknoppen op de Moga-controller registreren zoals je verwacht toetsindrukken, maar ze maken hierbij wel een luid klikgeluid. Dat kan al snel tot frustratie leiden bij games waarin je heel vaak achter elkaar op bijvoorbeeld een aanvalstoets ramt. De gekozen kleuren zijn ook wat gek op de toetsen: A is rood terwijl B groen is, terwijl het merendeel van de westerse games juist A als bevestigende knop en B als annuleringstoets gebruikt.

De d-pad heeft tot nu toe niet al teveel goede ervaringen opgeleverd. Omdat de toetsen zijn samengebracht in één stuk samengevoegd plastic, komt het nog wel eens voor dat je per ongeluk twee kanten tegelijkertijd indrukt. Druk je niet op de juiste positie aan het uiteinde van de d-pad, dan kan het zijn dat het plastic meerdere inputs tegelijkertijd doorgeeft en dat je een verkeerde kant oploopt. De games die we hebben gespeeld maakten gelukkig vooral gebruik van de slidepads en het is te hopen dat ontwikkelaars dit ook blijven doen. De d-pad op de Moga lijkt op geen manier precies genoeg om bijvoorbeeld een vechtspel met diepgewortelde knoppencombo’s te spelen.

Bepaalde games nog niet optimaal

Moga Ace power actieknoppenHet merendeel van de games dat op het moment iOS 7-controllers ondersteund heeft deze functionaliteit geïntegreerd voordat de gamepads daadwerkelijk verkrijgbaar waren. Bij het spelen van de eerste games met ondersteuning voor de Moga kregen we dan ook sterk het vermoeden dat de fysieke controls niet uitbundig zijn getest. We speelden bijvoorbeeld Dead Trigger 2, een 3D-shooter die veel baat zou hebben bij het gebruik van twee slidepads om mee te lopen en rond te kijken. Bij dat rondkijken merkten we alleen dat de camera veel sneller van links naar rechts bewoog dan van boven naar beneden. Om de camera schuin te bewegen moet je de slidepad bovendien in een zeer specifieke hoek bewegen. Doe je dit niet, dan beweegt de camera stug recht één rechte kant op. Het voelt allemaal wat log en onhandig, al is het alsnog een stuk effectiever dan de touchbesturing van het spel.

Oceanhorn en Bastion, twee games waarbij je de camera niet met een aparte stick hoeft te bedienen, weten een stuk beter om te gaan met de linker slidepad voor bewegingsbesturing. Je loopt hierin op exact de gewenste manier rond door de pad bepaalde kanten op te bewegen. Bij Oceanhorn verdwijnen de virtuele knoppen aan de rechterzijde ook gelijk van het scherm, omdat de game doorheeft dat je nu echte toetsen tot je beschikking hebt. Bastion is niet zo slim. Daar stonden alle knoppen nog steeds op het iPhone-scherm, maar ook op een wat onhandige manier. De manier waarop de toetsen staan afgebeeld komt namelijk niet overeen met de positionering van de fysieke knoppen. Je ziet dus niet op het iPhone-scherm welke aanvallen nou zijn gebonden aan welke gamepadknop.

Asphalt 8 bug Moga

We zijn in onze tests ook tegen wat grotere flaters gelopen. Racegame Asphalt 8 belooft bijvoorbeeld ondersteuning voor iOS 7-gamecontrollers, maar wij kregen dit met geen mogelijkheid werkend met de pad van Moga. Toen we in de instellingen van de game het probleem probeerden op te lossen, stuitten we op een vreemd controllerscherm waarop de knoppen nog niet waren vermeld. Aan de gamepad kon het niet liggen: voor en na het starten van Asphalt konden we andere spellen spelen, en de game was ook slim genoeg om melding te maken van de verbonden controller. Lang niet iedereen die Asphalt 8 speelt heeft dit probleem, maar het toont wel aan dat lang niet alle slordigheden in de integratie zijn verdwenen.

Het gamesaanbod voor de Moga Ace Power is inmiddels wel fors. In november hebben we al 20 goede games met controller-ondersteuning op een rij gezet. Het pas verschenen Grand Theft Auto: San Andreas biedt daarnaast ook ondersteuning voor de Moga-controller.

Vastlopers

Moga Ace Power ingeklaptWe kunnen niet ieder technisch probleem van de Moga aan ontwikkelaars wijten. Bij onze tests is de gamepad twee keer compleet uitgevallen, waardoor geen spel nog reageerde op toetsindrukken. Dit probleem wisten we beide keren op te lossen door de gamepad compleet te resetten, maar het gebeurde zo vroeg in ons testproces dat we bang zijn dat het vaker zal voorkomen. Je kunt de Moga bovendien alleen resetten met een diep gewortelde knop op de achterkant, die je alleen met bijvoorbeeld een naald of een paperclip kunt indrukken. Zit je in de trein met zo’n vastloper, dan zou je moeten wachten tot je thuis bent en iets kleins kunt vinden om de reset uit te voeren. Of je steekt voortaan altijd een paperclip bij je.

Alternatieven

logitech controller evleaksOp het moment is de Moga Ace Power de enige in zijn soort. Hoewel er eerder gamepads op de markt verschenen van onder andere iControlpad en iCade, maakten deze allemaal gebruik van een truc om fysieke knoppen toe te voegen in iOS-spellen. Net als bij Apple’s officiële API moesten ontwikkelaars hiervoor speciaal iets toevoegen, maar we merken dat deze onofficiële methoden door veel minder populaire games zijn opgepikt. Accessoiremakers moeten echter wel door Apple worden gecertificeerd voordat ze een gamepad mogen uitbrengen die de nieuwe knoppen-API ondersteunt, en daarvoor moet een bepaald ontwerp worden gehanteerd.

Het duurt niet lang totdat Moga concurrentie krijgt. Logitech’s alternatief kan nu al worden gereserveerd en moet ergens deze maand in de winkels verschijnen. Gelekte afbeeldingen wijzen daarnaast op een alternatief van Razer. Deze controllers hebben helaas alleen een d-pad en geen analoge sticks of slidepads, zoals je op de Moga Ace Power wel kunt vinden. Ze zijn hierdoor direct al een stuk beperkter dan Moga’s accessoire. ClamCase werkt op zijn beurt wel aan een iOS-controller met sticks. Voordeel aan het alternatief van ClamCase is dat deze ook voor de iPad beschikbaar zal komen.

De Moga Ace Power doet een hoop dingen goed, maar eigenlijk ook maar net goed. De slidepads bieden een alternatief op de gewilde analoge sticks die het spelen van first person shooters op de iPhone een stuk makkelijker moeten maken, maar wat wij hebben gespeeld is nog steeds niet tot in absolute verfijning getweakt. De Moga-controller is pas sindskort in Nederland verkrijgbaar en wordt pas sinds november in de VS aangeboden, en dat is te merken aan de staat van huidige spellen.

De algehele bouwkwaliteit van de Moga-gamepad is ook verre van ideaal. Hoewel we blij verrast zijn met de twee slidepads is de d-pad onnauwkeurig en maken de actieknoppen flink wat geluid. De algehele bouwkwaliteit voelt goedkoop, al helemaal als je hem samenklapt en alles begint te rammelen. De Moge Ace Power doet precies wat je van een gamepad verwacht, maar van een apparaat van 100 euro verwachten we meer.

Info: Moga Ace Power

• Fabrikant: Moga
  • Te koop via: Apple Store