Review: Harbor Master, speel havenmeester op de iPhone

Review van Harbor Master, de game waarbij je schepen naar de havens moet verplaatsen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

harbor master 05Er zijn van die games, die je een tijdje moet spelen, voordat je er een afgewogen oordeel over kunt geven. Harbor Master is zo’n game: eerst denk je dat het een simpele kloon van Flight Control is, waarop je weldra bent uitgegekeken. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat ik dankzij Harbor Master eigenlijk geen Flight Control meer speel. Wat ging er mis?

Doel van het spel

In Harbor Master moet je zoveel mogelijk vracht lossen van schepen die langskomen. De schepen zijn van verschillende grootte en moeten naar de juiste dock worden geleid, waar ze een paar seconden tijd nodig hebben om hun lading kwijt te raken. Ondertussen komen er steeds nieuwe schepen het beeld binnengevaren, waarbij je botsingen moet voorkomen. Veel over het principe van de game heb ik al uitgelegd bij mijn eerste indruk van Harbor Master, dus dat zal ik hier niet allemaal herhalen.

Het grote verschil met Flight Control is dat de schepen zich anders gedragen. Ze kunnen makkelijker van koers wisselen dan in Flight Control, waar de vliegtuigen automatisch rechtdoor blijven vliegen als je nog geen baan hebt uitgetekend. In Harbor Master is de baan van de schepen wel eens onvoorspelbaar, vooral wanneer er een tornado langskomt.

Bediening en tactiek

In Harbor Master stuur je de schepen door met je vinger een pad over het scherm te trekken. Komen ze te dicht bij elkaar, dan worden ze rood en gaan ze toeteren. Een bewegende gele pijl langs de rand van het scherm waarschuwt dat er een schip komt aanvaren. Op de schepen zijn containers aanwezig die tijdens het lossen uit beeld verdwijnen. Zodra dat het geval is, moet je het schip weer via de meest geschikte baan uit beeld laten verdwijnen (opnieuw zonder te botsen). Ontwikkelaar Imangi Studios levert drie speelvelden mee, met heel verschillende eigenschappen: de Fishing Bay is redelijk rechttoe-rechtaan: twee docks naast elkaar en 180 graden waterrondom, waarover de schepen komen aangevaren.

harbor master

Een andere haven is de Sturgeon Creek, waarbij je rekening moet houden met de kleur van de lading (oranje of paars). Omdat de havens hierbij aan een rivier liggen heb je minder manoeuvreerruimte en meer kans op botsen. De derde haven is Cyclone Island, een eiland midden op zee. Hier kunnen de schepen van alle richtingen komen aanzetten, waarbij het extra lastig wordt gemaakt door langskomende cyclonen. Trucs die bij Flight Control werken zijn ook bij Harbor Master in te zetten: zo kun je cirkeltjes trekken wanneer je een schip even niet kwijtkunt in een dock. Ook het voorrang geven aan snellere schepen is een slimme keuze, zodat je scherm niet vol raakt met schepen die je door capaciteitsproblemen nog niet kunt lossen. Toch brengt Harbor Master ook weer nieuwe kopzorgen met zich mee: de grote schepen hebben veel tijd nodig om te lossen, dus als je slim bent stuur je niet twee grote schepen gelijktijdig naar de docks, maar hou je één dock vrij voor de snelle schepen.

Spelplezier en moeilijkheidsgraad

De extra dimensie met vrachtlossen die Harbor Master aan dit tijdmanagement-spelletje geeft, maakt het wat mij betreft interessanter dan Flight Control. Aanvankelijk leek Harbor Master mij een stuk makkelijker, maar aan de scores te zien blijk ik sneller in de problemen te komen: bij Flight Control kom ik bij alledrie luchthavens tot zo’n 180 vliegtuigen, terwijl ik bij Harbor Master op een vrij constante score van 100 schepen zit (bij alledrie havens). Omdat je met meer zaken rekening moet houden is de game inhoudelijk ook iets interessanter, wat mij betreft. Zo kun je bijvoorbeeld niet loodrecht achteruit varen en hebben grotere schepen wat meer moeite nodig om te keren en in een dock te geraken. Even snel een groot schip wegslepen is er niet bij: je zult een tegemoetkomende snelle boot even snel een extra rondje moeten laten varen, om botsingen te voorkomen.

harbor master

Wat mij opvalt bij Harbor Master, is dat botsingen niet zozeer plaatsvinden omdat het aantal objecten onbeheersbaar wordt (dat valt wel mee in vergelijking met Flight Control), maar omdat je wordt verrast door een snel binnenscheurend bootje. Ook overkomt het mij nogal eens, dat ik vergeet om de oude boot uit de dock te halen, waardoor alsnog een botsing ontstaat.

De bediening werkt probleemloos: de game reageert meteen op je vinger en het lijkt ook alsof de ontwikkelaar een soort voorgedefinieerd pad heeft aangelegd: bij het trekken van een streep naar een dock kom je eigenlijk automatisch in de dock uit (tenzij de getekende route er erg ver naast ligt). Inmiddels ben ik 97 shifts en 4671 schepen verder, dus gemiddeld heb ik per spelletje zo’n 50 containers naar de haven gebracht. Denk ik nu anders over de game dan wanneer ik de preview schreef? Eigenlijk niet: het is nog steeds een leuk spelletje met een hoge verslavingsfactor. Ideaal om te spelen als je er even doorheen zit, als je een boze klant aan de lijn hebt gehad of aan één ruk hebt zitten werken en wel even een pauze hebt verdiend.

Harbor Master heeft mooi getekende graphics met veel detail, een passend muziekje met strandgeluiden, meer beheerzaken waar je rekening mee moet houden en meer zaken die mis kunnen gaan. Omdat er niet zoveel schepen gelijktijdig in beeld zijn en je alles onder controle denkt te hebben, is het des te frustrerender wanneer het toch mis gaat. Eigenlijk een vreemde gewaarwording: een game die leuker is naarmate het meer frustraties oproept bij de gebruiker. Harbor Master mag dan zijn afgekeken van een andere game, de uitvoering is subliem en met de prijs is ook niets mis: €0,79. Voor de toekomst hoop ik wel dat ontwikkelaar Imangi Studios nieuwe havens uitbrengt of de mogelijkheid biedt om zelf via een editor je eigen havens te ontwerpen, want dat is het grote gevaar van deze game: na een paar weken spelen ben je wel uitgekeken op de meegeleverde havens. Een andere frustratie voor mijzelf, is dat mijn score niet gaandeweg omhoog gaat, zoals bij Flight Control. Je wordt dan niet echt uitgedaagd om nog een extra spelletje te spelen, omdat je weet dat het (in mijn geval rond de 100) toch altijd misgaat. Ik blijf nog steeds bij mijn oude cijfer uit de preview: een 8.

Info: Harbor Master

30 oktober 2009 om 1:48