NS Reisplanner Xtra 3.0 voor iPhone en iPad uitgekomen

NS Reisplanner Xtra 3.0 voor iPhone en iPad is totaal vernieuwd en heeft nu een kaart, stiptheid van treinen en favoriete trajecten.

NS ReisplannerXtra 3.0 uit iPhone iPad 5cDe NS Reisplanner Xtra zoals je hem kent, is niet meer. In de nieuwe 3.0-versie van de officiële NS-applicatie is alles anders. De applicatie is naast de iPhone nu ook uitgebracht voor de iPad. Het uiterlijk is ververst voor iOS 7, maar ook qua functionaliteit is de applicatie vernieuwd. Zo zie je nu je treinroute op een kaart en is er een stiptheidsmeter die laat zien hoe vaak een trein op tijd rijdt. De grootste troef is echter een overzicht van je favoriete trajecten.

Dit artikel verscheen eerder als exclusieve preview voor NS Reisplanner Xtra 3.0 en is nu aangepast voor de release van de app.

De kleurstelling van de treinen die op het Nederlandse spoornet rijden, zingt een toontje lager in de nieuwe app. De kleuren geel en blauw zijn niet uit de app verdwenen, maar ze vormen niet langer de hoofdkleuren. De nieuwe applicatie heeft gele navigatiebalken en blauwe tekst, maar is vooral wit. Zowel de pagina’s als het schuifmenu gebruiken de kleur die zo in trek is sinds iOS 7. Slankere letters dan voorheen benadrukken dat het ontwerp rondom Apple’s systeemsoftware is gemaakt.

Reisplanner: ander vervoer en meer opties

Één pagina in NS Reisplanner Xtra 3.0 voor iPhone en iPad kleurt echter mid-blauw. Het is de voornaamste pagina. De bovenste in het menu en degene waarvoor je de app vermoedelijk het meest zal opstarten: de reisplanner zelf. Daar kan je nu ook direct het tijdstip van vertrek of aankomst veranderen zonder dat je daarvoor naar een nieuwe pagina gaat. Een tik op de tijd of de datum roept meteen een pop-up op waarin je het verandert.

NS Reisplanner Xtra 3.0 vertrek bestemming NS Reisplanner Xtra 3.0 adres

Maar het is niet de grootste verandering. Als vertrek- en aankomstpunt ben je niet langer beperkt tot stations, maar kan je ook op adres (‘stad, straatnaam’) of postcode zoeken. Doe je dat, dan krijg je de optie om bij zowel de bestemming als vertrekpunt de optie aan te geven of je lopend, met de fiets of auto gaat. In het reisadvies worden die onderdelen in het groen aangegeven. In de reisplanner staan ten slotte meer opties onder Meer opties. Via welk station wil je reizen? Mag er een hogesnelheidstrein op je traject zijn, wil je optimaal, het snelst reizen of de minste overstappen hebben? Je kan zelfs selecteren op een overstaptijd van 5 tot en met 20 minuten, voor een hap tussendoor. Als laatst kan je aangeven of je een jaarkaart hebt, waarop de prijzen worden aangepast. Gelukkig blijven alle opties in de app staan zoals je ze het laatst hebt ingevoerd.

NS Reisplanner Xtra meer opties NS Reisplanner Xtra 3.0 opties

Treinreis bekijken

In het overzicht van reismogelijkheden zie je de begin- en eindtijd inclusief de tijd die je nodig hebt voor eventueel ander vervoer. Je ziet welke verbindingen je hebt, de totale reistijd en de druktevoorspelling van 1 tot en met 3 mannetjes. Druk door op een reis en je kan alsnog tussen alternatieven schakelen met pijlen bovenin beeld. Het traject is duidelijk uitgestippeld met de overstapperrons en de tijd die je voor de overstap hebt. Daaronder zie je de prijs van een reis – altijd een enkeltje – en daar weer onder prijkt de nieuwe kaart waarop het traject is afgebeeld. Daar vinden we overigens geen indicaties voor het andersoortige vervoer dan de trein. Onder de knop Meer zie je niet alleen de optie om de reis op te slaan in de tweede pagina van de app, maar ook ‘Toon meer informatie. Een kijkje in de keuken: je ziet dan wat de gemiddelde drukte is en zelfs de stiptheid waarmee een trein rijdt.

NS Reisplanner Xtra reisadvies NS Reisplanner Xtra traject kaart

Gesneuveld

De implementatie van een kaart waarop je het traject kan zien, was een van de hoofdzaken van de vernieuwde NS Reisplanner Xtra. Dat laat mobiele ontwikkelaar Piet Middelkoop van de NS weten aan iCulture. Hij vertelt ook welke functies sneuvelden:

Op basis van reacties van klanten hebben we een top drie van prioriteiten benoemd. Op 1 stond de tabletversie voor iOS en Android. Op 2 een spoorkaart. Met de derde optie zijn we nog bezig. Er zijn twee dingen uit de app gehaald: de Er-op-uit sectie en TomTom Places. Voor de eerste gaat een alternatief komen op mobiel. In plaats van TomTom gebruiken we nu de Google-lijn op de kaart.

Het lijkt er dus op dat NS vooral op de opsmuk heeft beknibbeld. We krijgen dezelfde indruk als we in de nieuwe app de functie Stations gebruiken, met informatie over de stations. De pagina staat keurig onderin het hoofdmenu en is qua afwerking ook duidelijk niet de hoofdmoot van de app. Het kaartje bovenin beeld laat willekeurige straatnamen zien die niet met het station te maken hebben en het de kaart verspringt raar in grootte, afhankelijk van het tabblad dat je kiest.

De troef: favoriete trajecten

Een vernieuwing die niet expliciet wordt genoemd door Middelkoop, vinden we al snel de handigste in de versie die we testen. In het tabblad Mijn Reizen vind je niet alleen opgeslagen reizen en favoriete stations, maar tref je nu ook favoriete trajecten en locaties. Je voert er veelgebruikte trajecten in en kan de volgende keer meteen de eerstvolgende, vertrekkende treinen zien. Een veegbeweging volstaat om je volgende mogelijkheid te zien en een druk neemt je mee naar het uitgebreide reisoverzicht.

NS Reisplanner Xtra 3.0 hoofdmenu NS Reisplanner Xtra favoriete trajecten

De nieuwe functie lijkt een respons op de manier waarop alternatieve treinapps als SnelTrein, Railplanner en Trein – 100% snelste nieuwe manieren introduceerden om zo snel mogelijk je juiste trein te achterhalen. Laatstgenoemde doet het met een overzicht van de 5 volgende bestemmingen vanaf je favoriete stations, in SnelTrein voer je favoriete bestemmingen in en toont de app hoe je daar zo snel mogelijk komt vanaf je huidige locatie. NS’ mogelijkheid om je favoriete trajecten op te slaan is minstens zo handig. Vanaf het opstarten van de app zie je al vanaf twee drukken welke trein je moet hebben en op welk perron die staat. Storing? Wordt de stip meteen rood. Een druk verder zie je wat er mankeert.

NS Reisplanner Xtra op iPad

Op de iPad is NS Reisplanner Xtra hetzelfde ingedeeld als op de iPhone. Alleen is hier het schuifmenu met Reisplanner, Mijn reizen, Vertrektijden, Storingen, Werkzaamheden, Nieuws en andere informatie juist het enige menu dat blijft staan. Ongeacht of je de iPad liggend of staand gebruikt. De andere menu’s schuiven vergelijkbaar met de regionale omroepen-apps voor iPad. Druk op een pagina en die verschijnt als strook in beeld. Druk vervolgens op een traject of bijvoorbeeld een station bij een stationspagina en een volgende strook met informatie (in dit geval je traject uitgestippeld en een overzicht van de stationswinkels) in beeld.

NS Reisplanner Xtra iPad app

Met vegen schuif je stroken dicht of verder open. Op de achtergrond is bijna altijd ruimte gemaakt voor de kaart, die op de iPhone en niet al te grote rol heeft. Net als op de iPhone voelt NS Reisplanner Xtra op iPad natuurlijk, snel en is de app duidelijk.

Het heft weer in eigen handen?

Ondanks dat NS Reisplanner Xtra de derde prijs won in onze categorie Reisapps van de iCulture Awards 2013, heeft de NS de afgelopen tijd veel reden gegeven voor de ontwikkeling van de alternatieve treinapps die vorig jaar het levenslicht zagen op de iPhone. Dat SnelTrein, RailPlanner en Trein – 100% snelste voet aan de grond kregen in de App Store, kan je eenvoudig toeschrijven aan het feit dat de apps het simpeler deden. In minder drukken de juiste treinverbinding zien. In versie 3.0 slaat NS Reisplanner Xtra terug. De applicatie biedt nog steeds de extra informatie die concurrenten ontberen, zoals de ritprijs en druktemeter. Maar het is de nieuwe favoriete trajecten-optie die de sier maakt. In één overzicht zien wat je volgende verbinding is én of die storingsvrij rijdt, kan wel eens de grootste winst zijn in de nieuwe NS Reisplanner Xtra.

Downloaden: NS Reisplanner Xtra (gratis, universeel, iOS 6.0+).

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.