tvtag iPhone GetGlue header

Review: tvtag, het nieuwe GetGlue op iPhone

GetGlue heet voortaan tagtv op iPhone en binnenkort ook Android en iPad. Helaas is de app vooral voor Amerikanen interessant.

tvtag iPhone GetGlue headerEen van de manieren waarop Twitter gebruikers betrokken wil houden aan het sociale netwerk, is door zichzelf op te stellen als dé dienst om over televisieprogramma’s te praten. Het is een strijd die niet zomaar gestreden is. De oudgediende deel-wat-je-kijkt app GetGlue is een tweede leven in gegaan als tvtag. Een nieuwe update introduceert de nieuwe naam en de nieuwe aanpak op iPhone. tvtag biedt extra informatie bij programma’s afkomstig van de televisiemakers zelf, die in de Verenigde Staten live op je wordt afgevuurd tijdens het kijken.

De live-opzet is vooral interessant voor Amerikaanse gebruikers, die live meekijken met de nieuwste uitzendingen van favoriete series die op dat moment worden uitgezonden. Omdat de televisiezenders en uitzendtijden afwijken in Nederland en België, is die live-informatie tijdens het kijken niet echt interessant voor ons. Maar daarmee gaat nog niet alle functionaliteit verloren.

Wat kijk je?

tvtag ziet er flink anders uit dan GetGlue voorheen, al zal je er meteen je weg in vinden als je de app eerder al gebruikte. Vooral het hoofdscherm is anders geworden. Zie het als een portaal om zo snel mogelijk op aan te geven wat je kijkt. Een onderzicht van vandaag populaire series, speciale (Amerikaanse) evenementen, een zoekbalk en het vinkje rechtsboven leiden je allemaal naar een check-in op een programma dat je bekijkt. De programmapagina’s die je ziet kan je grofweg verdelen in twee categorieën: programma’s die wel en niet met tvtag samenwerken.

tvtag iPhone Shameless programma tvtag GetGlue commentaar bij scene

Groot verschil

De shows die volledig worden ondersteund door tvtag, pakken ook echt flink uit. Daarin zie je elke scene onder elkaar staan en kan je bij elk fragment aangeven wat je gevoel erbij is, dat verklaren met tekst en zelfs een tekening maken op het screenshot dat bij de scene hoort. De intentie is duidelijk: wat Twitter ook probeert om het televisiepraatplatform van voorkeur te worden; je kan er niet dezelfde creativiteit en het gevoel in kwijt als in tvtag. Elke reactie is ook weer voer voor de likes en reacties van andere gebruikers. Het enige waar je bang voor moet zijn, is dat je niet te snel naar boven scrollt in de scenes. Toch zonde als je weet wat het volgende fragment biedt zonder dat je hem zelf hebt gezien.

Het verschil met een pagina van een tv-programma dat niet volledig wordt ondersteund door tvtag zelf, kan niet groter. Dat is een statische pagina waarop je nog net algemene info van een programma ziet alvorens je ziet hoeveel check-ins de serie heeft en hoeveel stickers je ermee kan verdienen. Shows die wel taglines hebben, linken hun afleveringen door naar de scene-overzichten die net al benoemd werden.

tvtag iPhone GetGlue hoofdscherm tvtag Modern Family iPhone

Over hoogtepunt heen?

tvtag timmert verder aan de weg die GetGlue al even was ingeslagen. Het wordt een steeds commerciëlere applicatie, waarin je op je wenken bedient wordt en veel leuke functies hebt als je ondersteunde series ongeveer tegelijk met de Verenigde Staten kijkt, maar waarin veel andere series niet bestaan of niet per bekeken aflevering zijn vast te leggen. Een uitstapje naar de website Trakt.tv met de goede iPhone-apps Infuse 2 of iTV Shows 3 (met eveneens chatfunctie over afleveringen) op de iPhone, is een volledigere en daardoor wellicht betere keuze voor het bijhouden van series.

Downloaden: tvtag (gratis, iPhone, iOS 6.0+)

28 januari 2014 om 21:30
Onderwerp