iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

Nederlands themapark vertelt tulpenverhaal met iBeacons

Een Nederlands themapark is de eerste toeristische attractie die gebruikmaakt van iBeacons om content op basis van locatie te tonen. iCulture spreekt erover met ontwikkelaar LabWerk.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Tulpenland iBeaconLangzamerhand ontstaan er steeds meer toepassingen van de nog relatief onbekende iBeacons-technologie. Ook In Nederland wordt er inmiddels in toenemende mate geëxperimenteerd met de mogelijkheden van iBeacons. Zo is het themapark Fluwel’s Tulpenland in Sint Maartenszee (Noord-Holland) de eerste toeristische attractie die gebruikmaakt van Apple’s nieuwe technologie. Met behulp van iBeacons en een iPhone-app krijgen bezoekers extra achtergrondinformatie over de tulp. De organisator wil hiermee bezoekers bij het park betrekken en hoopt ook betere aansluiting bij de jeugd te kunnen vinden.


De iBeacons-technologie is bedoeld om met behulp van het energiezuinige Bluetooth LE (Low Energy) op korte afstand iOS-apparaten te kunnen herkennen. Het is onderdeel van iOS 7, maar erg veel ruchtbaarheid werd er bij de introductie destijds niet aan gegeven. De iBeacons, die vaak maar enkele centimeters groot zijn, worden verspreid door het themapark geplaatst en geven bij ieder parkonderdeel relevante informatie op het iPhone-scherm weer. Dit gaat bijvoorbeeld over het verhaal van de tulp, de geschiedenis en de moderne teelt. Ook beeld en geluid behoren tot de mogelijkheden en er zijn zelfs plannen om een quizelement toe te voegen.

Fluwel’s Tulpenland ziet het gebruik van iBeacons vooral als een mogelijkheid om meer bezoekers te trekken en om als park te groeien. “We zien de iBeacon techniek als een interessante manier om onze bezoekers te betrekken bij ons park en vooral ook om aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de jeugd”, vertelt organisator Marije van de Hoek. Het park werkt samen met de Amsterdamse start-up LabWerk, dat zich specialiseert in innovatieve toepassingen van iBeacons.

Grote voordelen

Momenteel wordt er nog flink gebouwd aan de Tulpenland-app. Voorafgaand aan de officiële opening op 29 maart moet de app beschikbaar komen voor iPhone 4s en hoger en vijfde generatie iPod touch en hoger, die Bluetooth Low Energy ondersteunen. LabWerk richt zich momenteel hoofdzakelijk op het Tulpenland-project, maar ziet al verschillende kansen om het uit te breiden naar andere toeristische attracties: “We zien grote voordelen van de iBeacon-technologie vanwege de mogelijkheid om relevante content aan bezoekers te tonen. We hebben grote plannen voor het toekomstige gebruik van iBeacons, zoals bijvoorbeeld evenementen en het samenbrengen van on- en offline datingwerelden”, licht marketeer John Grundy van LabWerk tegenover iCulture toe. “We verkennen voortdurend de potentie van deze technologie en verzinnen dagelijks nog nieuwe ideeën.”

Tulpenland-app

Gebrek aan achtergrondinformatie

Omdat de iBeacon-technologie nog zo nieuw is, vroegen we LabWerk welke problemen zij tijdens de ontwikkeling tegenkwamen. Grundy erkent dat met name het gebrek aan informatie een uitdaging vormde: “We hebben een heleboel (voor)onderzoek naar de technologie moeten doen, maar inmiddels zijn we goed bekend met de mogelijkheden en de potentie ervan. Tegelijkertijd betekende dit wel dat we gedurende deze ontdekkingstocht vrij konden denken en in geen enkel opzicht beperkt werden.” Voor het Tulpenland-project had LabWerk er rekening mee gehouden dat er veel in een echte omgeving getest zou moeten worden en dit bleek ook het geval. “Er is een reeks variabelen waar we rekening mee moeten houden en testen, zoals de plaatsing van de iBeacons en het bereik ervan om een notificatie op het apparaat van de bezoeker te tonen”, aldus Grundy.

iCulture Biz is een zakelijke rubriek op iPhoneclub.nl en iPadclub.nl. Lees meer artikelen die voor zakelijke iPhone-, iPad- en Mac-gebruikers interessant zijn via iCulture Biz.

Via DutchCowboys

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.