Review: Dungeon Keeper: oude bekende lijkt nu op Clash of Clans

Dungeon Keeper is terug op iPhone en iPad en doet inmiddels sterk denken aan... Clash of Clans! Wel is de game tactischer en leuker.

Dungeon Keeper iPhone iPad 2Een oude bekende uit de gamewereld heeft vandaag zijn weg teruggevonden naar de iPhone en iPad. Maar Dungeon Keeper is niet blijven hangen bij zijn pc-roots in 1997. Zowel qua uiterlijk als qua opzet is de game van uitgever Electronic Arts een stuk moderner geworden. Je bouwt en verdedigt nog steeds kerkers, maar de opzet is meer naar Clash of Clans opgeschoven. Zo val je kerkers aan van online tegenstanders, vorm je gilden met andere spelers en download je de game gratis.

Freemium behandeling

Ook Dungeon Keeper is niet ontsnapt aan de freemium behandeling. Je downloadt de game gratis en kan hem spelen zonder een cent eraan uit te geven, maar in-app aankopen helpen je natuurlijk wel op weg. Ze versnellen processen, betalen wenselijke power-ups of voorzien je van een verdedigingsschild tegen andere spelers. Als je bekend met Clash of Clans, snap je snel op welke punten Dungeon Keeper geld aan je wil verdienen. En dat is toch best een verrassing, dat Dungeon Keeper anno 2014 eigenlijk heel veel op Clash of Clans lijkt. Het goede eraan is: het is ook net zo leuk.

Dungeon Keeper hartkamer iOS

Een duivelse kelder vol slaven

Dungeon Keeper is een flinke scheut cartoonesker geworden ten opzichte van het origineel. Als duivel waak je over koddige imps en ogres, de eerste eenheden die je maakt in je kerker. De imps zet je in bij het uithakken van nieuwe stukken kerker, de ogres helpen je andere kerkers aan te vallen en die van jezelf te verdedigen. Het bouwen van de kerker is een redelijk snelle en leuke bezigheid. Je creëert steeds kamers voor verdedigingsapparaten of voor andere handigheidjes. Een geldstapel zodat je het geld ergens kwijt kan, een bibliotheek die je helpt mana te genereren voor spreuken en nieuwe spreuken kan ontwikkelen. Maar denk wel na over hun ligging: ze mogen namelijk niet direct aan elkaar liggen. Waar plaats je verdediging en waar research?

Strategisch aanvallen

Dungeon Keeper uitgezoomde kerkerAanvallen doe je op een manier die allang bekend is op iOS: je zet je troepen bij de vijand op een plek naar keuze neer. In het begin heb je één plek om ze te droppen, maar zodra de groene monsters kamers veroveren, kan je ze ook daar deponeren. Zet je één kwetsbare ogre in om de verdediging te testen zodat je geen onnodige manschappen verliest (en zet je de andere ogres later in), of storm je meteen met al je troepen vanaf het begin? Die afweging maakt het aanvallen net iets strategischer en leuker dan Clash of Clans en zijn vele klonen, zeker als je gaandeweg verschillende soorten slaven aan je bindt en meerdere spreuken kan inzetten.

https://www.youtube.com/watch?v=2g6k-_3b-B0

Duivels leuke aankleding

Met zijn 3D-uiterlijk en al snel rommelig volle kerkers, oogt Dungeon Keeper niet zo overzichtelijk als 2D-veroveringsspellen. Toch is de uitstraling van het spel absoluut leuk. De van bovenaf bekeken wereld is lekker eigenzinnig. Het Engelse gebulder van de duivel en de Nederlandse schermteksten zetten een geniepige sfeer met een knipoog neer. De centrale kamer heeft een hart dat je harder hoort kloppen als je in de buurt bent, je slaven knorren een eind in het rond en om je aan het spelen te houden, heeft Dungeon Keeper een apart scherm waarin je de slaven pijnigt om ze extra gemotiveerd en sterk te houden. De game mag in zijn opzet dan sterk doen denken aan Clash of Clans; Dungeon Keeper heeft zoveel karakter en toevoegingen dat het je download waard is.

Downloaden: Dungeon Keeper (gratis met in-app aankopen, universeel, iPhone 4+, iPad 2+, iPod touch 4+, iOS 5.0+)

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.