Review: Magic Wars, speel Harry Potter en gebruik je iPhone als toverstok

Nu de nieuwe Harry Potter-film uit is gekomen zou je verwachten dat Warner Bros er een waar spektakel van maakt. Maar mobiel is achtergebleven. Magic Wars daarentegen is een RPG iPhone-applicatie die je in staat stelt om je iPhone als toverstok te gebruiken en zo in de huid van Harry Potter te kruipen.
Mike van Hoenselaar - · Laatst bijgewerkt:

Harry Potter - iPhone
Nu de nieuwste Harry Potter-film in de bioscopen draait zou het logisch zijn als er ook op mobiel vlak iets over de nieuwe Harry Potter-film te vinden zou zijn. Toch vinden Harry Potter-fans eigenlijk maar een beperkt aanbod van tovenaargerelateerde applicaties. Warner Bros heeft wel een officiële applicatie uitgebracht, maar deze is net als bij veel officiële filmapplicaties aan de matige kant. Het biedt de mogelijkheid om de trailer, fotos en posters te bekijken, maar dan heb je het voor een groot deel gehad. Toch zijn er enkele iPhone-applicaties die het aanschaffen waard zijn. Een daarvan is Magic Wars. Deze game, ontwikkeld door pocketfungames, is een online RPG waarin je met andere spelers moet duelleren.

Magic Wars neemt je mee in een wereld van toveren. Je moet via trainings- en duelleeruitdagingen de strijd proberen te winnen. Je hebt de mogelijkheid om tegen spelers te spelen van over de hele wereld, maar ook bij jou in de buurt. Aan het begin van het spel krijg je een toverstok en je wordt aan de hand van vragen in een gilde (huizen in de Harry Potter-films) geplaatst. Hierna kan het echte spel beginnen.

Je kunt duelleren, trainen, spreuken leren en aanmelden bij tovenaarscirkels om zo nog krachtiger te worden. Allereerst zal er natuurlijk getraind moeten worden om een waardige tegenstander te zijn. Je kunt trainen op kracht, reflexen en hersens. Iedere training heeft zijn eigen moeilijkheidsgraad. Als het ware zijn het 3 minigames. Kracht oefen je bijvoorbeeld door zo snel mogelijk op het scherm te tappen om zodoende een gewicht de lucht in de te houden (ik had hierbij wel het gevoel dat de tijd die je krijgt vertraagd is; je ziet een teller aflopen, maar dat waren toch echt geen secondes).

Als je net begint heb je standaard één Invocation, een spreuk om goud bij een andere tovenaars of heksen te pakken. Het is aan jou welke spreuken jij zelf wil leren en hoe snel je die wil leren. Je hebt aan het begin van het spel twee sessies die je gratis kan doen, daarna kost het je goud. Als je net begint zijn er spreuken zoals Mood, Levitation en Water te leren. Om een spreuk te leren moet je met je vinger een blokje volgen. Als je dat niet doet krijg je strafpunten. Hoe beter je het doet hoe sneller je een spreuk geleerd krijgt. Er zijn 7 levels waarin je kunt groeien. Bij iedere level horen eigen spreuken.

Om beter te presteren bij het duelleren kun je naast je lidmaatschap van een gilde, jezelf toevoegen aan een cirkel. Het gilde waar ik toe behoor is magicwars1839203. Op deze manier kun je spreuken vrijspelen en sneller sterker worden.

Het leukste van het spel is natuurlijk met andere tovenaars en heksen duelleren. Je kunt in het Duels-overzicht zien wie er een duel wil beginnen met jou, maar je bent niet verplicht deze aan te nemen. Mocht je dat wel doen, dan kun je een van je zojuist geleerde spreuken gebruiken om het duel te winnen. Per duel krijg je ervaring en goud. Hoe meer duels je wint, des te sneller verdien je ervaring en goud. Het duelleren met een andere tovernaar gaat aan de hand van een vingerbeweging en het uitspreken van de spreuk. Aan de hand van de kracht van het geluid krijg je meer kans van slagen. Deze twee factoren zijn niet bepalend voor een duel, maar hiermee kun je je spreuk wel versterken. Mij is het niet gelukt om de Movement-balk verschoven te krijgen. Ik heb de iPhone zelf bewogen tijdens het ‘casten’. Ook heb ik mijn vinger zelf bewogen op het scherm. Beide geen resultaat. Wel weet ik dat hij niet zozeer checkt wat je zegt, maar meer het aantal decibellen meet. Gewoon flink hoesten of fluiten doet wonderen.

Het spel heeft voor mij persoonlijk een erg goede herspeelfactor. Ik ben sowieso fan van RPG’s. Bij mij crasht hij nog wel als ik tovenaars in de buurt ga zoeken, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ga er vanuit dat er updates uit blijven komen. Enige wat ik wel mis is de echte tovernaarssfeer; het is nu een beetje kaal allemaal.

Info: Magic Wars

30 oktober 2009 om 1:52
Onderwerp