Review: Musx – muziek streamen zonder te betalen op iPhone

Musx voor iPhone is een leuke gratis app om muziek van YouTube eenvoudig te delen en op te slaan in playlists.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Musx Now Playing muziek streamen gratisSpotify, Deezer of Rdio? Geweldige diensten, maar pas tegen een tientje per maand zijn ze echt leuk op de iPhone. De nieuwe applicatie Musx dient zich aan als een gratis alternatief voor die apps. Musx doorzoekt het gigantische muziekaanbod van YouTube en laat je nummers meteen toevoegen aan een van je afspeellijsten. Maar dat niet alleen. De app biedt ook de sociale functies van de betaalde alternatieven. Zo blijf je ook op de hoogte van muziek die je vrienden leuk vinden.

Instagram voor muziek

Het is één van de insteken waarmee je Musx kan omschrijven. Je kan de applicatie ook anders benaderen. Als een soort Instagram voor muziek. Open de app namelijk en je komt binnen in een tijdlijn van de laatste muziek die door je vrienden wordt gedeeld. Helemaal op de Instagram-manier, met een klein bijschrift en een overzicht van likes, reacties en het aantal keer dat een nummer opnieuw is gedeeld. Je kan ook terecht in het Popular Now-tabblad, waar vaak gedeelde muziek van onbekende gebruikers een plek heeft.

Musx timeline populaire muziek Musx iPhone muziek luisteren

Nu eens en keertje simpel

Is het concept van Musx nieuw? Nee, dat niet. Eerder bespraken we Serendip en Musicplayr die een vergelijkbare insteek hebben. Afspeellijsten maken en delen dus. Maar Musx doet het simpeler. Beter. De app gebruikt de menustructuur van IMDb. Het hoofdmenu met vijf pagina’s rolt uit met een tik op de bovenbalk. Naast de tijdlijn heb je er toegang tot je afspeellijsten, berichtgeving zoals likes en reacties, je profielpagina en de wachtrij van muziek. Een nummer toevoegen aan de wachtrij is net zo simpel als toevoegen aan een afspeellijst. Je hoeft overal maar op een plus te drukken. Voor één onderdeel van de app druk je elders. Rechtsboven. Daar heb je toegang tot de zoekfunctie op muziek en mensen.

Click here to display content from Vimeo.
Learn more in Vimeo’s privacy policy.

Ook op een muziekpagina merk je hoe simpel Musx het houdt. Slechts een derde van het scherm wordt ingeruimd voor de YouTube-video met de muziek. Daardoor is er ruimte voor je bijschrift en knoppen voor reacties, commentaren, resharen (opnieuw delen) en delen naar andere apps. De knop om een nummer toe te voegen aan je afspeellijst vind je rechts bovenin, gescheiden van de sociale functies. Zodra je een nummer afspeelt, verschijnt het in een balk onderin beeld met pauzeknop en een kleine preview van de video – net als in YouTube.

Musx overzicht afspeellijsten Musx playlist nummers

Gratis en reclameloos

Onhandig aan Musx ten opzichte van betaalde muziek streamingdiensten en de gratis versie van Spotify, is dat je niet makkelijk hele albums achter elkaar luistert. De nummers daarvan zal je handmatig achter elkaar in een playlist moeten zetten. Vermoedelijk is ook het dataverbruik van de app ongunstig. Musx laadt immers niet alleen audio in, maar ook (verkleinde) video. Een playlist offline opslaan is er bovendien niet bij. Maar toch: zolang de app gratis en reclameloos is, is het een leuke app om een muziekcollectie in op te bouwen en te delen. Vind je reclame niet erg, dan is Musx geen partij voor de gratis versie van Spotify.

Downloaden: Musx – share music with friends (gratis, iPhone, iOS 7.0+)

14 februari 2014 om 10:07
Onderwerpen