Europa wil gesprek met Apple over in-app aankopen

Europa wil een gesprek met Apple over in-app aankopen. Het gesprek zal zich richten op misleiding en aanzetten van kinderen tot ongewenste uitgaven.

iphone-candy-crushEU-commissaris Viviane Reding maakt zich druk over in-app aankopen en misleiding door apps. Dat is te lezen in een persbericht, waarin ze haar zorgen uit. Reding wil met Apple en Google om de tafel om de gevaren rondom apps te bespreken. Er zijn vier onderwerpen die tijdens de gesprekken aan bod moeten komen: misleiding over de werkelijke kosten van games, het aanmoedigen van kinderen om items te kopen, het betalen van die aankopen via standaardprocedures en het ontbreken van contactinformatie zodat consumenten een aanspreekpunt hebben om te klagen. Op 27 en 28 februari zijn gesprekken gepland met belangenorganisaties en met Apple en Google. Zij zijn met hun platformen verantwoordelijk voor het merendeel van de apps op smartphones en tablets.


De gesprekken staan gepland nadat consumentenorganisaties uit België, Italië en andere Europese landen hadden geklaagd over in-app aankopen. De organisaties maken zich vooral zorgen over freemium games, die gratis te downloaden zijn maar uitlokken tot in-app aankopen. Voor ontwikkelaars is freemium uitgegroeid tot de meest rendabele manier om geld te verdienen met games en tegelijk een groot publiek te bereiken. Eerder vandaag bleek uit een onderzoek dat die aankopen maar door een heel kleine groep worden gedaan: slechts 1,5% van de freemium-spelers geeft überhaupt geld uit en nog eens 0,15% is zodanig verslaafd dat ze gigantische bedragen uitgeven. Deze ‘whales’ zijn goed voor 50% van de totale inkomsten van een game.

De EU constateerde eerder dat de appeconomie in Europa ‘booming‘ is. Het levert voor meer dan 1 miljoen mensen werkgelegenheid op en zal de komende vijf jaar met €63 miljard groeien. Momenteel wordt de helft van de games betiteld als ‘gratis’, terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn.

“Consumenten en in het bijzonder kinderen moeten beter beschermd worden tegen onverwachte kosten door in-app aankopen”, aldus commissaris Neven Mimica, verantwoordelijk voor consumentenbeleid. Hij wijst erop dat de werkwijze niet alleen een financiële strop voor consumenten betekent, maar ook de geloofwaardigheid van de veelbelovende appeconomie in gevaar brengt. Concrete oplossingen bieden zal een win-win-situatie voor alle betrokkenen opleveren, schrijft Mimica. Populaire games die geld uit de zak proberen te kloppen zijn in de App Store te vinden onder het kopje ‘Top opgebracht’. Je vindt hier bekende titels als Clash of Clans, Candy Crush en Hay Day. Apple werkt er overigens zelf aan mee door elke week een App van de Week te kiezen, die gratis is maar waarbij je helemaal los kunt gaan met in-app aankopen. Mini Ninjas heeft aankopen van €11,99 en een week eerder werd Max Axe gratis gemaakt, waar je €21,99 betaalt voor een klus met virtueel goud.

Reacties: 23 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.