Apple weet dat consumenten grotere en goedkopere iPhones willen

Apple is op de hoogte dat consumenten grotere en goedkopere iPhones willen. Dat blijkt uit een presentatie

grote-iphoneIn de patentzaak met Samsung is een presentatie van Apple boven water gekomen, waaruit blijkt dat consumenten grotere en goedkopere iPhones willen. De presentatie uit april 2013 heeft de titel ‘Klanten willen wat wij niet hebben’ en beschrijft hoe de smartphonemarkt tussen kalenderjaar 2011 en 2012 met 228 miljoen stuks is gegroeid. Die groei bestaat volgens Apple uit twee componenten: 91 miljoen toestellen met een scherm groter dan 4-inch en 159 miljoen toestellen die goedkoper dan $300 zijn. Het zal duidelijk zijn: de groei zit vooral in goedkope modellen en smartphones met een groot scherm. De vraag is alleen: gaat Apple er ook actie op ondernemen? Volgens geruchtensites wel: dit zou alweer een bewijs zijn dat Apple aan een grotere iPhone (zie foto) werkt.


De presentatie werd gegeven in 2013 en beschrijft Apple’s plannen voor 2014. Apple heeft het document zelf gepubliceerd.

donthave

Een tweede afbeelding toont dat Apple zich zorgen maakt over drie ontwikkelingen bij consumenten, operators en concurrenten. Wat consumenten willen is hierboven al genoemd: goedkopere smartphones en toestellen met een groter scherm. De operators blijken tegelijk behoeft te hebben om de iPhone-verkoop af te remmen, vanwege de hoge subsidie en ‘onvriendelijk’ beleid. Daarmee wordt vermoedelijk bedoeld dat de operators bij de iPhone geen toestemming krijgen om voorgeïnstalleerde software van partners (vaak bekritiseerd vanwege bloatware) mee te leveren. De concurrentie is ook behoorlijk aan de weg aan het timmeren, beseft Apple. Concurrenten hebben hun hardware verbeterd en soms ook hun ecosysteem. Bovendien besteedt de concurrentie “obscene hoeveelheden” aan reclame en/of ze betalen flinke bedragen aan het verkoopkanaal, om te zorgen dat klanten vooral Samsung-toestellen kopen. Want ook al staat de naam ‘Samsung’ niet in de presentatie: iedereen in de mobiele industrie weet welk bedrijf bekend staat om de enorme advertentiebudgetten.

De slides van de presentatie zijn online te bekijken.

whatsgoingon

De foto bovenaan dit artikel toont een demoversie van de iPhone, zoals in de Apple Stores stond opgesteld.

Reacties: 56 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.