Opinie: T-Mobile verzwijgt wegvallen van voordelen ‘Grenzeloos’ abonnement

De aangepaste buitenlandtarieven van T-Mobile maken de "Grenzeloos"-optie voor veel gebruikers minder aantrekkelijk, en kunnen zelfs tot hogere kosten leiden.
Jorg Kennis - · Laatst bijgewerkt:

T-Mobile GrenzeloosT-Mobile berekent klanten met een iPhone-abonnement dezelfde kosten voor bellen in het buitenland als klanten met andere toestellen en abonnementen. Hiertoe heeft het bedrijf al enkele jaren twee verschillende tariefplannen in gebruik: het normale ‘buitenlandtarief’ en de ‘Grenzeloos’-optie.


Wanneer een klant kiest voor Grenzeloos (een keuze die op de My T-Mobile site of via de klantenservice kan worden geactiveerd), dan betaalt hij een vast starttarief van 70 cent per ontvangen of gestart gesprek in het buitenland, maar vervolgens worden er lagere belkosten per minuut in rekening gebracht. Voor mensen die veel langdurige gesprekken voeren in het buiteland kan dat een interessante optie zijn.

De belangrijkste reden voor iPhone-bezitters om te kiezen voor Grenzeloos was echter lange tijd het lagere bedrag dat de provider rekende voor internet-gebruik in het buitenland. Nog geen jaar geleden – en ongeveer in de periode dat ik zelf de Grenzeloos-optie activeerde – betaalden klanten 10 euro per megabyte in het normale buitenlandtarief, en 2 euro per megabyte met Grenzeloos.

Dit zijn uiteraard nog steeds exorbitant hoge bedragen, zeker gezien het feit dat ze ook gerekend worden in landen waar T-Mobile zelf actief is. Immers, van het zogenaamde “andere providers brengen ons hoge roaming-kosten in rekening” is dan geen sprake. Bedenk dat een Amerikaanse iPhone-bezitter van Florida tot Alaska kan bellen voor dezelfde tarieven, maar dat ik wanneer ik hier in Nijmegen de grens oversteek en mijn iPhone van een Nederlandse T-Mobile-toren naar een Duitse T-Mobile-toren springt, de tarieven plotseling verveelvoudigd zijn. Maar dat is persoonlijke ergernis die ik voor een volgende keer bewaar.

Wat ik zo mogelijk echter nóg kwalijker vind, is het feit dat T-Mobile het nagelaten heeft om klanten met een Grenzeloos-abonnement (waaronder ikzelf) actief te benaderen om ze in te lichten over het feit dat deze optie sinds kort voor heel veel klanten helemaal niet meer zo voordelig is. Sterker nog: voor de meeste gebruikers is Grenzeloos een ronduit onaantrekkelijke keuze geworden.

Onder druk van de onlangs doorgevoerde EU-regelgeving heeft T-Mobile de tarieven voor bellen in en bellen vanuit het buitenland ietwat naar beneden bijgesteld. Gebeld worden kost geen 26 maar 23 cent, en bellen kost nu 51 in plaats van 55 cent. De grootste verandering zien we echter bij de kosten voor het versturen van een SMS. Deze zijn met tweederde verminderd, van 36 naar 13 cent. Maar ook de kosten voor Internetgebruik zijn bijgesteld in het normale buiteland-tarief: klanten betalen nu ook zonder Grenzeloos 2 euro per MB.

T-Mobile voldoet hiermee aan de Europese regelgeving. Maar omdat klanten met een Grenzeloos-abonnement ooit expliciet gekozen hebben voor deze optie, voelde T-Mobile zich niet verplicht om ook voor deze klanten prijswijzigingen door te voeren. Wanneer deze gebruikers in het buitenland een SMS versturen, betalen ze nog steeds 36 cent.

Wanneer we het Grenzeloos-starttarief voor gesprekken in gedachten houden, en tevens de kleine lettertjes hebben gelezen waar staat dat tenminste 1 minuut aan kosten in rekening wordt gebracht (ook dat geldt alleen voor Grenzeloos), dan kunnen we vaststellen dat een binnengekomen gesprek van 3 minuten met Grenzeloos duurder is dan onder de normale buitenlandtarieven. Alleen wanneer binnengekomen gesprekken langer duren dan 3 minuten, of uitgaande gesprekken langer duren dan zo’n anderhalve minuut, kan Grenzeloos -wanneer we SMS en Internet buiten beschouwing laten- een verstandige keuze zijn.

Het ligt voor de hand dat de meeste particuliere bellers tijdens vakanties in het buitenland vaker een SMSje versturen dan dat ze lange telefoongesprekken met het thuisland gaan voeren. Zeker wanneer dat aantal SMSjes groeit, neemt de aantrekkelijkheid van het Grenzeloos-abonnement omgekeerd evenredig af. Het kostenvoordeel voor gebruik van mobiel Internet is, zoals gezegd, al eerder verdwenen.

Ik neem het T-Mobile ernstig kwalijk dat ze mij als klant niet actief op de hoogte hebben gebracht van het feit dat ik kan kiezen om terug te keren naar het normale buitenlandtarief, wanneer ik het voordeel wil genieten van de lagere kosten voor SMS, en dat het niet langer nodig is om een Grenzeloos-abonnement te hebben wanneer ik in het buitenland kosten-efficiënt wil kunnen Internetten. Voor mij persoonlijk gold namelijk dat internet mijn primaire reden was om voor Grenzeloos te kiezen. De hogere kosten voor de korte telefoongesprekjes die ik sporadisch voer in het buitenland (meestal volstaat het om de beller te vragen me op een later tijdstip nog eens terug te bellen) nam ik om deze reden op de koop toe. SMS gebruik ik veel vaker in het buitenland.

Samengevat kunnen we stellen dat T-Mobile heeft nagelaten om de aanpassingen in de ondoorgrondelijk complexe tariefsvormen, waarin telecomproviders nu eenmaal excelleren, aan mij te communiceren.

Een wijze raad is dus: Wanneer je meer sms’t dan (lang) telefoneert, kies dan niet voor Grenzeloos. Het kostenvoordeel voor mobiel internetgebruik is immers al een tijd geleden komen te vervallen.

We hebben T-Mobile afgelopen maandag gevraagd om binnen redelijke termijn te reageren op dit artikel. Die reactie werd spoedig beloofd, maar is tot op heden niet geleverd.

Reacties: 68 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.