Review: Homerun Battle 3D, honkbal op de iPhone

Review van Homerun Battle 3D, een honkbal-game waarbij je zoveel mogelijk homeruns moet slaan. De game heeft mooie animaties en effecten, waarbij je een soort Matrix-achtige vertraging te zien krijgt met een bijbehorend geluidseffect.
Frankdj - · Laatst bijgewerkt:

HomerunHoewel een bespreking van een honkbalgame veel Nederlanders zal afschrikken, kan ik met een gerust hart zeggen dat deze game zelfs leuk is als je nog nooit een bal hebt geraakt. Sterker nog: Homerun Battle 3D is een van de meest geslaagde online games in de App Store en maakt gebruikt van de accelerometer om simpele maar verslavende gameplay op je iPhone te toveren.

Gameplay

Waar draait het dan allemaal op in Homerun Battle 3D? Het is goed om even te vermelden dat deze game absoluut geen honkbalsimulator is, dus liefhebbers van de pure sport zullen niet aan hun trekken komen. Waar het dan wel allemaal om gaat is het slaan van homeruns. Vanuit het perspectief van de slagman krijg je legio aan ballen op je afgegooid en aan jou de taak om deze ballen ze ver mogelijk weg te slaan. Het slaan van homeruns levert natuurlijk extra punten op en zodra je combo’s aan elkaar rijgt van meerdere homeruns stapelt de score zich snel op. Daarnaast zijn er nog extra punten te verdienen door de bal tegen het scorebord aan te rammen, tegen een paal aan te meppen, of in bepaalde zones van de tribune te slaan. Naarmate je beter wordt, zal ook de pitcher beter worden met ballen die tijdelijk onzichtbaar zijn of met een enorme curve op je af komen. Dit alles kan offline in een ‘classic’ en ‘arcade’ modus, of online tegen iemand anders op de wereld.

De graphics van Homerun Battle 3D.

Bediening

De menu’s in Homerun Battle 3D maken gebruik van de touch controls van je iPhone door simpelweg te klikken op het desbetreffende icoon of menu. Een stuk interessanter is het gebruik van de accelerometer tijdens het spelen van het spel zelf. Op het scherm zie je een vierkant waarin de bal terecht zal komen na een worp. Een lichte schaduw geeft jouw honkbalknuppel weer, en door middel van het kantelen van je iPhone kun je deze knuppel door het slaghok bewegen om de bal te raken. Een simpele druk op een willekeurig punt op het scherm zal je personage doen laten slaan, en afhankelijk van je timing kun je de richting van de bal beïnvloeden. Dit alles werkt heel intuïtief, en hoewel het even een kwartiertje duurt om de ballen in de tribune te slaan, blijft het uitdagend om je techniek te verbeteren.

Homerun Battle 3D

Mogelijkheden

Homerun Battle 3D biedt een aantal interessante opties, waarvan de multiplayer ongetwijfeld het sterkste aspect is. Na het opstarten van de game kunt je letterlijk binnen 15 seconden in een game tegen iemand anders op de wereld aan het spelen zijn. Gebaseerd op je score worden er bepaalde tegenstanders aan je gekoppeld en misschien nog wel het meest imponerende is dat je een klein venstertje in-screen ziet die real-time weergeeft wat de andere speler ziet. Het kan dus soms behoorlijk zenuwslopend zijn om je opponent de ene na de andere homerun te zien slaan. Daarnaast kun je ook online leaderboards bekijken, vrienden toevoegen en je scoren direct posten op Twitter en Facebook via geïntegreerde knoppen. Ik heb tot nu toe nog geen game gespeeld op de iPhone die via internet zo’n strakke en snelle online service heeft. Ook is het mogelijk je slagman te voorzien van eigen kostuum, of je eigen iPod-muziek te integreren in de game.

Homerun Battle 3D

Graphics & Audio

Homerun Battle 3D ziet er heel behoorlijk uit, al zijn de de menu’s aan de sobere kant. In-game ziet het spel er een stuk uitbundiger uit met goede animaties en leuke effecten. Zo zal je bij een perfecte slag een soort Matrix-achtige vertraging zien waarin je personage de bal een enorme ram geeft. Er zijn voor goede slagen ook verschillende camerastandpunten waaruit je jouw bal ziet vliegen. Je kunt kiezen uit dag-, avond- of nachtbelichting in het stadion, als was het wel leuk geweest als er variatie in omgevingen en stadions was geweest. Daarnaast is de audio in orde en kun je zelfs aan het geluid van de slag horen of je een voltreffer hebt geraakt of niet. Op dit onderdeel scoort het spel dus allemaal pluspunten.

Homerun Battle 3D

De conclusie van het spel is lastiger dan mijn positieve review in eerste instantie zou doen vermoeden. Homerun Battle 3D werkt prima en is typisch zo’n spel dat je snel even twee minuutjes online kunt doen, maar tegelijkertijd een halfuur aan je iPhone venster gekluisterd kan houden. Wat me een klein beetje tegenstaat is de relatief hoge prijs van 3,99 euro in de App Store, maar daartegenover staat wel dat je er een uiterst snelle en goed werkende online service gratis inbegrepen krijgt. Of de prijs gerechtvaardigd is, is natuurlijk aan iedere gebruiker voor zich, ik kan alleen maar zeggen dat het een heerlijk gevoel blijft om de perfecte klap te horen die de bal met een noodvaart uit het stadion laat vliegen.

Info: Homerun Battle 3D

30 oktober 2009 om 1:51