Review: ABN Amro Student City Guide, studentengids als klantenwerving

ABN Amro Student City Guide is een stadsgids voor studenten, bedoeld als marketingmiddel om te zorgen dat studenten een rekening bij ABN Amro afsluiten. Maar de content schiet nog wat tekort.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ABN Amro Student CityguideABN Amro heeft een iPhone-applicatie voor studenten uitgebracht. De applicatie is gratis, maar is tegelijk ook bedoeld om nieuwe klanten te werven: studenten. De Student City Guide bevat informatie over zeven bekende studentensteden: Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Delft, Groningen, Leiden en Rotterdam. Met behulp van GPS wordt de meest nabije stad gekozen, waarna je verder bladert naar de eigenlijke content: uitgaansagenda en hotspots (kroegen, clubs en daghappen). Dit is de info die je op het startscherm aantreft, samen met een zoekvak om de Gouden Gids te doorzoeken.


Er zijn nog meer hotspots, zoals Bioscopen, Vette hap, Drankwinkels, Medische diensten en Benzinestations. Allemaal zijn ze voorzien van een scoremogelijkheid, al is bij de meeste hotspots nog geen score ingevuld. Helemaal mager is de informatie bij de kamerverhuurdiensten: er zijn wel een hoop namen vermeld (‘Kamer’, ‘Kamerplanet’,’Kamernet’, ‘Kamerhulp’) maar bij geen enkele is nadere informatie ingevuld, zelfs geen adres of telefoonnummer.

Het tweede tabblad toont een uitgebreidere uitgaansagenda, met voor elke dag steeds enkele suggesties voor concerten waar je naartoe kunt, variërend van het Concertgebouworkest tot een optreden van Ilse de Lange. Het Concertgebouw heeft duidelijk de overhand in de programmering, naast Paradiso en de Melkweg. Tap je op zo’n concert, dan zie je meteen wat het concert kost, hoe laat het begint, een korte omschrijving en wat handige extra’s, zoals het plannen van een route naar de concertzaal, een telefoonnummer, de mogelijkheden om aan favorieten of contacten toe te voegen en de informatie aan een vriend(in) door te sturen. Je kunt ook een geïntegreerde Google Map bekijken om te zien hoe ver je van de concertzaal bent.

Tabblad 3 heet Handig en is bedoeld voor nuttige informatie: een link naar OV-Reisinformatie (de mobiele site), taxi bellen, pinautomaten en dergelijke. Er zit ook een spelletje in: een soort Heineken-bierflesje die je met een vingerbeweging kunt laten ronddraaien om te bepalen wie het volgende rondje moet betalen. Allemaal reuze handig, maar de applicatie is eigenlijk bedoeld om te zorgen dat studenten een rekening openen. Het blokje ‘Financieel’ moet je daartoe aanzetten: er staat een lijstje met handige telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen met je bank, maar daar heb je alleen iets aan als je klant bij ABN Amro bent. Je kunt ook een lijst met ABN Amro-kantoren bekijken, of doorbladeren naar een Google Map waarop je het dichtsbijzijnde kantoor opzoekt.

Een soortgelijke functie is er voor pinautomaten, waarbij de Student City Guide wat minder ABN-minded is: je ziet hier ook de pinautomaten van andere banken. Wat er misgaat weet ik niet, maar bij mij bevat de lijst maar 10 locaties van pinautomaten die allemaal rond de Dam zijn te vinden. Als ik de kaart bekijk en op basis van mijn locatie een pinautomaat probeer te zoeken, zie ik ook alleen wat pinautomaten op een kluitje rondom de Dam. Plannen van een route naar de dichtsbijzijnde pinautomaat vanaf mijn huidige locatie heeft dus weinig zin. Op de Handig-pagina staat tenslotte ook nog een banner die je meer belooft te vertellen over het ‘Studenten Pakket’, maar die in werkelijkheid naar een internationale contactpagina leidt, waaruit je kunt afleiden hoe je de afdeling Corporate and Institutional Banking kan bereiken. Misschien heb je daar later wat aan, als je klaar bent met studeren, maar op dit moment leidt de banner naar een onnodige webpagina.

Daarmee is meteen de belangrijkste content behandeld, want de overige twee tabbladen zijn bedoeld om zelf te vullen. Het tabblad Toevoegen geeft je de mogelijkheid om extra hotspots te melden en bij Favorieten zie je tenslotte de lijst met jouw favoriete hotspots, ABN Amro-filialen, pinautomaten en andere zaken die je als favoriet hebt gemarkeerd.

Er zit dus aardig wat ‘ABN Amro’ in deze applicatie, maar je kunt je afvragen of dit studenten nu over de streep trekt om zo’n Studentenpakket te openen. Echt inspelen op de behoeften van studenten doet de app namelijk niet: er staan een hoop café’s in, voorzien van een sterrenwaardering, maar daaruit wordt niet duidelijk waar je als student nu echt gezien moet worden. Dat Café de Jaren mooie architectuurkenmerken en een inrichting met Italiaans design heeft is mooi om te weten, maar als student wil ik weten waar het op donderdagavond echt gezellig is. De uitgaansagende is wel erg toegespitst op drie concertzalen (Concertgebouw, Paradiso en Melkweg) terwijl je als student echt niet voor 51 euro naar een Bach-koor gaat luisteren. Studenten kennen de geijkte concertzalen wel, maar willen juist weten op welke alternatieve plekken je met een klein budget (of liefst: gratis) terecht kunt. Het hoeft niet altijd grootse cultuur met een hoofdletter C zijn. Op dat punt schiet de applicatie toch tekort.

Er is nog iets anders dat me heeft verbaast. Uit een artikel op Marketingfacts (geschreven door een klant van Xwits) blijkt dat bij de applicatie talloze ABN Amro-afdelingen “enthousiast zijn aangehaakt”. Ook de juridische en risicobeoordelende afdelingen zijn er graag bovenop gedoken. Vroeger, toen ik zelf in de bankwereld werkte, betekende dat soort bemoeienis meestal de doodsteek voor je project. Leuke dingen die je samen met collega’s had bedacht moesten in afgezwakte vorm en juridisch verantwoord worden uitgevoerd, totdat er uiteindelijk niet veel meer van het oorspronkelijke idee over was. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij ABN Amro gegaan is, maar bij het bekijken van de content vraag ik me sterk af wat de taak van al die betrokken afdelingen is geweest en of er überhaupt studenten zijn ingeschakeld om te bepalen wat de echte hotspots zijn. De lijst met pinautomaten is namelijk rechtstreeks afkomstig van ING en voor het maken van een lijst met 10 ABN Amro-kantoren in Amsterdam hoef je ook geen projectgroep op te richten (in totaal zijn er trouwens 23 bankkantoren in de stad, dus meer dan de helft ontbreekt in de app).

Over de content ben ik dus niet zo enthousiast. Er zitten wel een aantal handige zaken in gebundeld, maar ik denk dat je met de losse applicaties die al in de App Store verkrijgbaar zijn (bijvoorbeeld voor het opsporen van pinautomaten) uiteindelijk beter af bent, omdat de content daarin veel breder en diepgaander is. Eigenlijk heeft de ABN Amro Student City Guide maar op één punt iets te bieden, dat nog niet goed in de App Store is te vinden: een concertagenda of uitagenda. Hoog tijd dus, dat een ontwikkelaar dit eens oppakt, want je kunt in elke stad gratis krantjes met uitgaanstips en concerten vinden, maar een iPhone-applicatie die ze allemaal samenbrengt is er nog niet (ook Local Concerts schiet nog tekort).

Wat de ontwikkelaars betreft: die hebben wat mij betreft beter werk opgeleverd. De applicatie is logisch ingedeeld, makkelijk te navigeren en ziet er goed uit. Eén gemiste kans is dat je voor het plannen van een OV-reis niet kunt doorklikken naar de applicatie 9292ov Pro, die ook door Xwits is gemaakt (maar misschien is de juridische afdeling de boosdoener?). Ik heb dit getest op een iPhone waarop 9292ov Pro is geïnstalleerd, maar je wordt hoe dan ook naar de mobiele website van 9292 doorgestuurd.

ABN Amro gaat aan deze applicatie een marketingcampagne koppelen: café’s kunnen een sticker op het raam plakken om aan te geven dat ze in de Student City Guide staan, er zullen bierviltjes in de café’s liggen en ze gaan potentiële klanten bombarderen met SMS-bommen. Voor studenten die geen iPhone hebben heeft ABN Amro een mobiele website laten ontwikkelen, met ongeveer dezelfde informatie.

Conclusie

De ABN Amro Student City Guide bundelt een hoop informatiebronnen die je als student nodig zou kunnen hebben. Toch krijg ik bij het bekijken van de applicatie niet de indruk dat er bij het samenstellen van de content echte studenten zijn ingeschakeld, die weten waar je moet zijn. Een lijstje van 10 afhaalchinezen kan iedereen uit de Gouden Gids halen, maar de app maakt niet duidelijk waarom de gekozen adressen juist zo geschikt zijn voor studenten. Het is niet zo, dat de locaties dicht bij universiteits- of HBO-instellingen liggen. Studenten van de VU moeten bijvoorbeeld eerst naar het centrum fietsen om een pinautomaat, pizzeria of sportschool te vinden. Op andere punten (bijvoorbeeld Kamerverhuurbureau’s) levert de app maar half werk. En ik betwijfel of studenten bij een avondje stappen denken aan een klassiek concert van een paar tientjes; de Student City Guide denkt van wel. Ontwikkelaar Xwits heeft een knappe klus geklaard door informatie uit zoveel bronnen samen te brengen; dat heeft vast een hoop werk gekost. Nu nog zorgen dat de content studenten wat meer aanspreekt en completer is.

Info: ABN Amro Student City Guide

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.