Apple zit met Russisch PR-probleem

De Russische pers - met name blogger Alex Patsay - is boos op Apple. Op een persevenement werden nieuwtjes aangekondigd waar de Russen niets aan hebben omdat er geen lokale iTunes Store is.

Een nieuwtje dat even niets met de iPhone te maken heeft, maar wel met de manier waarop Apple nieuwe markten verovert. Daar is een media-evenement enigszins uit de hand gelopen waarna de Russische blogger Alex Patsay een open brief naar Apple stuurde, waarin hij Apple beschuldigd van een totaal gebrek aan begrip van de Russische markt. Zo werd in de persconferentie gesproken over filmverhuur, de update van de Apple TV en nieuwe firmware voor de iPod touch, terwijl de Russen daar niets aan hebben: er is namelijk geen Russische iTunes Store.


Een ander punt dat niet goed viel bij de russen, was de aankondiging dat de MacBook Air met SSD-opslag in Rusland $5.000 gaat kosten, terwijl hetzelfde model in de VS $3.098 kost. Als je bedenkt dat de gemiddelde Rus maar $300 per maand verdient, lijkt de MacBook Air alleen weggelegd voor de nieuwe rijken in Rusland. Ook de prijs van iPods ligt in 75% hoger dan in de VS.

En dan was er ook nog een journalist, die tijdens de persbijeenkomst vroeg hoe hij zonder iTunes Store in hemelsnaam de 1.1.3 upgrade kon aanschaffen voor zijn iPod touch. Daarvoor had Apple wel een oplossing: koop gewoon een nieuwe. De Russen zijn ook nog boos dat Apple geen MacBooks met Cyrillisch toetsenbord uitbrengt, wat volgens de Russische wetgeving verplicht is voor bedrijven die computers in Rusland willen verkopen. Patsay is bang dat de Russen een tripje naar Finland boeken om daar goedkopere Apple-hardware in te slaan, met als gevolg dat de verkoop van Apple in Rusland op zo’n laag niveau blijft dat er nooit aangepaste hardware en een eigen iTunes Store komt.

Via: The Inquirer

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.