Het verhaal achter de verdwijning van Trein België

De applicatie Trein België is alweer een paar weken verdwenen uit de App Store. De ontwikkelaars leggen uit wat er is gebeurd en waarom de applicatie zoveel lijkt op de Nederlandse applicatie Trein.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

trein belgieDe iPhone-applicatie Trein België is uit de App Store verdwenen. Zat de Nederlandse ontwikkelaar van Trein in het complot? Of is de Belgische NMBS gewoon wat minder makkelijk dan de Nederlandse spoorwegen? De ontwikkelaars vertelden iPhoneclub wat er precies is gebeurd. Op 17 augustus kwam de applicatie Trein België beschikbaar in de App Store. Op de app werd gemengd gereageerd: enerzijds waren er Nederlanders die de app afschreven als ‘schaamteloze kopie’ van Trein, anderzijds waren de Belgen enthousiast omdat er eindelijk een treinapplicatie voor België was. Ontwikkelaar Wasabi zegt daarover:

Het klopt dat Trein België veel gelijkheden heeft met Trein; wij zijn zelf (als Nederlanders) gebruikers van Trein en hebben niets dan lof voor deze fantastische app van Dennis Stevense.


Wasabi vindt de sterke gelijkenis van beide applicaties niet zo’n probleem:

Het lijkt ons niet meer dan logisch dat een iPhone-app voor een treinplanner op dezelfde wijze in elkaar zit. Ook zouden wij via deze weg willen benadrukken dat wij op geen enkel moment hebben geprobeerd het gras voor de voeten van Dennis Stevense weg te maaien. Wij hebben geen plannen om de applicatie ook in Nederland uit te brengen, ook al weten we dat dit relatief eenvoudig mogelijk is.

Wasabi kreeg het idee voor Trein België na het uitbrengen van de applicatie Bus. Veel Belgische lezers van iPhoneclub verzochten om een Belgische variant te maken en als ze toch bezig waren ook maar meteen een Belgische treinapplicatie. Voor Wasabi was het verbazingwekkend dat er een jaar na de lancering van de App Store nog geen Belgische variant van Trein beschikbaar was, terwijl de Nederlandse applicatie zo’n groot succes was.

Ontwikkelaars Robbert Klarenbeek en Andreas Verhoeven vertellen hoe de lancering van Trein België verliep:

De lancering van Trein België verliep zonder problemen. Wel ontvingen we via-via berichten dat NMBS (de Belgische treinmaatschappij) niet blij zou zijn met de applicatie, maar direct contact vanuit NMBS bleef uit. Uiteindelijk bereikte op 9 september ons (via e-mail) een bericht van Apple dat zij schriftelijk een klacht hadden ontvangen van SNCB (de Franse naam voor NMBS) en Infrabel (de beheerder van de infrastructuur van het Belgische spoornet). Daarbij werden wij vriendelijk verzocht de applicatie zelf uit de App Store te halen. Bijgevoegd was een fax (in het Frans) van de advocaten van SNCB & Infrabel met datum 21 augustus. Het heeft dus nog enkele weken geduurd voordat Apple actie heeft ondernomen op basis van de claim.

Terwijl wij het nieuws lieten bezinken en nog aan het bedenken waren wat voor actie we hierop wilden ondernemen, werd op 11 september – slechts 2 dagen na de eerdere e-mail – de app door Apple zelf uit de App Store gehaald. In de e-mail van Apple melden zij dat ze het spijtig vinden dat het conflict niet op een vriendelijke voet opgelost kon worden. Ons een raadsel, gezien wij niet eens de kans kregen om in discussie te gaan. Apple heeft blijkbaar gehoor gegeven aan de klacht van NMBS, zonder dit te verifiëren of onderzoeken.

De claim volgens de brief van de advocaten is als volgt: de applicatie Trein België zou het intellectueel eigendom van de treinmaatschappij schenden, door gebruik te maken van de informatie op de NMBS-websites. Het verkrijgen van een dergelijk recht op informatie die voortvloeit uit noodzakelijkheid (zoals dienstregelingen) zou echter niet mogelijk moeten zijn. Daarnaast publiceren zij deze informatie openlijk op hun website en zou Trein België beschouwd kunnen worden als niet meer dan een ‘browser’ voor de NMBS website.

De Belgische spoorwegen zouden zelf bezig zijn met mobiele applicaties, maar dat kan nog wel even duren:

Via een bron binnen NMBS hebben wij vernomen dat zij zelf pas over minstens een jaar met één of meer mobiele applicaties gaan komen, waarbij tevens nog niet zeker is of hier een iPhone-app bij zal horen. Het moge duidelijk zijn dat NMBS niet om haar klanten geeft door een applicatie te weren die tegemoet komt aan de sterke verlangens van haar klanten. Sinds het verdwijnen van Trein België uit de App Store krijgen wij vele reacties van Belgen die graag de app zouden willen downloaden, echter wordt dit door NMBS niet mogelijk gemaakt.

Mensen die Trein België al eerder hadden gedownload kunnen nog wel blijven treinen met de applicatie, maar blijven verstoken van updates:

Reeds voordat de Trein België door Apple uit de App Store werd gehaald, hebben wij versie 1.1 ingeschoten met een aantal bugfixes. Deze is recentelijk goedgekeurd, maar kwam niet in de App Store (ook niet als update voor mensen die Trein België nog hebben). Een ander probleem, veroorzaakt door recente aanpassingen aan de NMBS website, hebben we gelukkig wel kunnen oplossen door een in Trein België ingebouwd update-mechanisme. Om de nieuwe versie te kunnen verspreiden onder de huidige gebruikers van Trein België en het voor alle Belgen met een iPhone weer mogelijk te maken de app te downloaden, zouden we willen proberen de app terug te krijgen in de App Store. Graag willen wij daarom een oproep doen aan alle Belgen om Twitter-follower te worden via http://twitter.com/treinbelgie om ons te helpen dit doel te bereiken.

Mocht het lukken om Trein België terug te krijgen in de App Store, dan gaat Wasabi voor minimaal één week de prijs verlagen naar €0,79 en 50 promocodes weggeven via Twitter. De Nederlandse applicatie Trein kost trouwens €2,39.

Extra nieuws voor treinliefhebbers: de Franse spoorwegen (SNCF) hebben een eigen iPhone-applicatie uitgebracht. Een goed voorbeeld hoe het wel kan! De applicatie is volledig gratis, meldt tipgever Tom. Downloaden: SNCF Direct (gratis)

Reacties: 50 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.