Review: Guess The News, puzzelgame met nieuwskoppen

Guess The News is een nieuwe woordgame waarbij je nieuwskoppen moet raden. Door de combinatie van letterspel en nieuws blijf je spelenderwijs op de hoogte van het laatste nieuws.

Gelukt, de nieuwskop is gevonden.Guess The News zag ik een paar keer op Twitter voorbijkomen als de nieuwste buzz in de App Store. Het idee is eenvoudig: raad de krantenkoppen door de ontbrekende letters in te vullen. Eigenlijk is het een soort Rad van Fortuin-woordspelletje, gecombineerd met actuele nieuwsitems. Op het startscherm van Guess The News kies je in welk land je woont. Helaas zitten Frankrijk, Spanje, Ierland en Duitsland er wel bij, maar Nederland (nog) niet. Ik heb daarom een e-mailtje naar de ontwikkelaar gestuurd om te vragen of ze ook Nederlandse nieuwsberichten in de game kunnen opnemen. Het idee is eigenlijk best grappig: je doet een woordspelletje en blijft tegelijk op de hoogte van het actuele nieuws. Ook handig als je een vreemde taal wilt leren, want de game is in drie moeilijkheidsgraden te spelen.

Na het kiezen van een land (ik heb de VS gekozen) kies je één van de hoofdonderwerpen: International, Nation of Top Stories. In andere landen hebben deze onderwerpen andere namen, bijvoorbeeld Startseite, Politik en Panorama als je de game in het Duits wilt spelen. Guess The News haalt steeds de laatste nieuwsitems van websites als CBS, CNN en de New York Times. Onderin beeld zie je de eerste regels van het nieuwtje en de opdracht is om de ontbrekende letters in te vullen zodat een goede nieuwskop ontstaat. Bij moeilijkheidsgraad Easy is dat makkelijk, want er ontbreken maar twee of drie letters per woord. Kies je voor Hard, dan krijg je alleen te zien waar de klinkers zitten, waarna je zelf maar moet uitzoeken hoe je uit de letterberg op het scherm daaruit woorden vormt.

Guess The News bevat een tutorial om je op weg te helpen, maar die is eigenlijk niet nodig. Alles wijst zich vanzelf, bij het slepen van letters naar hun positie of het invullen van een compleet woord. Op dit moment is Guess The News alleen interessant voor globetrotters die net zo goed thuis zijn in het Amerikaanse nieuws als in de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Hopelijk worden de Nederlandse nieuwskoppen snel toegevoegd, want daarmee wordt de game voor een nog grotere doelgroep interessant.

Omdat de game te moeilijk werd gevonden door de spelers hebben de ontwikkelaars de levels opgeschoven: wat eerst Easy was, is nu Medium geworden. Ook heeft versie 1.5.1 voor het eerst echte nieuwsitems, die uit RSS-feeds worden ingelezen.

Guess The News is leuk en leerzaam en als je van woordspelletjes houdt zeker de moeite waard om (in ieder geval de Lite-versie) te installeren. Het is weer eens wat anders dan het raden van spreekwoorden en omdat het op dagelijks nieuws is gebaseerd zijn de woordpuzzels elke dag anders. Toch krijgt de game maar een 7,5 omdat voor Nederlandse spelers een Nederlandse uitvoering nog leuker zou zijn. Een uitbreiding van de nieuwsbronnen zou ik ook graag zien, zodat je niet alleen aan het algemene nieuws vastzit, maar bijvoorbeeld ook iPhone- of geeknieuws kunt volgen. Technisch gezien moet dat niet zo moeilijk zijn: gewoon een paar extra rss-feeds toevoegen en klaar is Kees.

Info: Guess The News

Informatie

Laatst bijgewerkt