Review: Plants vs Zombies op de iPhone is verslavend goed

Plants vs Zombies is een nieuwe game van PopCap. In deze review kijken we of PopCap erin geslaagd is om het tower defense-genre een nieuwe draai te geven met planten die de strijd tegen de zombies aangaan.

plants vs zombiesHoewel er geen gebrek is aan tower defense-games in de App Store, laat Plants vs. Zombies zien dat ook een nieuw spelletje in dit genre nog steeds de moeite waard kan zijn. De game, die vorig jaar al op de PC speelbaar was, is nu op de iPhone te spelen en dat pakt goed uit.

Zoals het een echte tower defense-game betaamt, bestaat de uitdaging uit het verslaan van een gestage stroom vijanden die op je huisje af komt. De vijanden bestaan uit traditionele engerds, de zombies, maar het leuke is dat je deze verslaat door een arsenaal aan planten in je tuin te plaatsen die zorgen voor energie of aanvallers uitschakelen. De verschillende zombies die je aanvallen zijn afwisselend en bij vlagen erg grappig. Zo is er een Michael-Jackson-achtige zombie die door je tuin danst, maar er komt ook een heuse ijsmachine (deze werkt wel zonder storingen!) die een baan voor een bobslee komt aanleggen.

Ontploffende kersen en schietende paddestoelen
In elk level wordt er een nieuw wapen vrijgespeeld, waardoor de complexiteit van de game langzaam groeit. Je krijgt na verloop van tijd steeds meer verschillende ‘wapens’, zoals zwammen die schieten op tegenstanders, zonnebloemen voor extra energie of ‘kersenbommen’ die grote groepen zombies met een explosie onschadelijk maken. Elke plant heeft z’n eigen specifieke wapens, maar heeft ook een bepaalde prijs. Al snel wordt het dan ook selecteren voordat je een level kunt gaan spelen: welke planten kies je in dit level om de zombies te verslaan?

Wisselende dynamiek in de levels
Ik had nog niet eerder een versie van de game gespeeld en het viel me op hoe ontzettend eenvoudig en verslavend Plants vs. Zombies is vanaf het eerste level. Door de langzaam toenemende mogelijkheden vond ik de levels nergens saai worden, maar ze werden ook nergens te makkelijk. Het was steeds weer even zoeken hoe ik nieuwe wapens het beste in kon zetten, waardoor ik aan m’n scherm gekluisterd bleef en het spel bijna niet weg kon leggen. Leuk is daarbij ook dat je af en toe een level met een wat andere dynamiek krijgt, zoals een level waarbij je zombies door middel van bowling-achtige acties onschakelijk moet maken, of door levels waarin je via een lopende band specifieke planten krijgt en dus niet zelf je wapens moet kiezen.

Verschillende werelden zorgen voor uitdaging
In totaal zijn er vijf verschillende werelden waarin het spel zich afspeelt. Je begint met tien levels in je voortuin, dan speel je een aantal levels in de nacht zonder zonlicht. Vervolgens ga je naar je achtertuin met een zwembad en daarna speel je ook nog op het dak van je huis en in de dichte mist. De verschillende omgevingen geven de game steeds een heel nieuwe dynamiek en zorgen er bijvoorbeeld voor dat favoriete wapens (zwammen die in de nacht zonne-energie geven) plots onbruikbaar zijn en je een compleet nieuwe strategie moet verzinnen.

Plants vs Zombies

Vier ogen nodig
Sommige gamers vinden tower defense games te saai, omdat de game als het ware ‘zichzelf speelt’ en er te weinig actie is. Daar is bij Plants vs Zombies geen sprake van. Je moet namelijk continu zonne-energie verdienen voordat je wapens kunt gebruiken. Dit alles moet je doen terwijl de aanvallen van zombies al plaatsvinden, waardoor het spel lekker hectisch kan worden en je soms wel vier ogen tegelijk zou willen kunnen gebruiken om alles in de gaten te houden wat er op je iPhone gebeurt.

Uitstekende balans in gameplay
Een belangrijk aspect in de gamemechanics van een tower defense is de balans tussen aanvallen en verdedigen. Zijn de aanvallers veel te sterk, dan ben je kansloos. Is jouw verdediging te sterk, dan wordt de game snel saai en verliest het alle uitdaging. PopCap is er in geslaagd Plants vs. Zombies uitstekend in balans te houden, iets wat lang niet alle games in dit genre is gegeven. Zo langzamerhand lijkt het wel een specialiteit te worden van deze uitgever, die hetzelfde kunstje al met Bejeweled en Peggle heeft laten zien.

Lekker kleurrijk met een heerlijke bediening
Naast de balans in gameplay valt het spel op vanwege de vrolijke, kleurrijke beelden die uitstekend tot hun recht komen op het kleine scherm van je telefoon. Ook merk je vanaf het begin dat de bediening heerlijk direct en intuïtief werkt. Je plaatst plantjes door ze eenvoudig op je grasveldje op de goede plaats te schuiven. Dit werkt zo lekker, dat ik me afvroeg hoe deze game ooit zonder touchscreen goed te bedienen is geweest in de PC-versie.

Al met al is Plants vs. Zombies een casual game van de allerhoogste klasse: het spel is eenvoudig te leren en op te pakken, maar o-zo verslavend om te spelen en lastig om weg te leggen. Het laat zien dat ook kleine spelletjes kunnen uitblinken en van topniveau kunnen zijn en PopCap heeft opnieuw laten zien dat ze meester zijn in dit genre. Na Bejewelled en Peggle hebben ze opnieuw een uiterst verslavende game naar de iPhone weten te brengen.

Info: Plants vs. Zombies