iPod touch vooral in trek bij jongeren

Volgens cijfers van AdMob wordt de iPod touch vooral gekocht door jongeren, waarbij de verhouding mannen/vrouwen vrijwel gelijk is.

ipod touch updateAdMob heeft onderzoek gedaan naar mobiele platformen en de resultaten ervan zijn in het Mobile Metrics Report van januari te lezen. Er zitten boeiende cijfers bij: zo blijkt Android vooral een mannending (73%), terwijl de verhouding mannen en vrouwen bij iPhone en iPod touch veel eerlijker is verdeeld: 57% mannen bij de iPhone en 54% mannen bij de touch. Maar eigenlijk veel opvallender is de leeftijdsverdeling bij de mobiele platformen: bij de touch zijn de gebruikers extreem jong. Maar liefst 65% is jonger dan 17 jaar en nog eens 13% is jonger dan 25.


Bij Android en Palm’s webOS zijn de verhoudingen juist andersom; de jongeren laten deze toestellen links liggen. De iPhone trekt een wat gevarieerder publiek, met ongeveer evenveel jongeren onder de 17 als er ouderen boven de 55 jaar zijn.

Onderstaande grafiek maakt het duidelijk, de iPod touch is het populairst bij jongeren:
ipod touch jongeren

Dat de jongeren eerder een iPod touch dan een iPhone kopen is wel te verklaren: het apparaat wordt vaak kado gegeven en veel jongeren hebben geen geld voor een duur data-abonnement. De jongeren zijn ook het meest fanatiek bij het kopen van applicaties: ze downloaden gemiddeld 12,1 applicaties per maand, waarvan de meeste gratis zijn:

admob downloads

Bij het kopen van applicaties blijken de iPod touch-jongeren minder fanatiek dan de iPhone-bezitters. Misschien heeft dat ermee te maken dat ze vaak niet over een creditcard bezitten. Maar er valt aan iPod touch-gebruikers in ieder geval meer te verdienen dan aan Android-gebruikers: slechts 21% van de Android-gebruikers koopt in de loop van de maand wel eens een applicatie. Het probleem bij Android is dat in heel wat landen nog geen betaalde applicaties in de Android Market te krijgen zijn.

admob aankopen

Hieronder nog de grafiek met de sekseverdeling. Die is bij iPhone en iPod touch vrijwel gelijk, maar bij Android zijn de mannen veruit in de meerderheid:

admob mannen vrouwen

Het complete rapport is in PDF-formaat te downloaden: January 2010 Mobile Metrics Report.

Meer info: AdMob

Informatie

Laatst bijgewerkt
26 februari 2010 om 0:03
Categorie
iDevices

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.