Spirit biedt eenvoudige actie met een inventieve besturing (review)

Review van Spirit, een arcade-game waarbij je als ruimteschip probeert om vijanden onschadelijk te maken.

Spirit iPhoneSpirit is zo’n klein eenvoudig spelletje voor je telefoon, dat toch een verrassende charme heeft. In de game speel je een soort ruimtescheepje, dat in een gerasterd veld vijanden omcirkelt en daardoor onschakelijk maakt en naar een andere dimensie helpt. Het spel is opgebouwd in korte ‘waves’ die steeds meer uitdaging bieden. Doel van het spel is niets meer of minder dan het verzamelen van een mooie eindscore door zo lang mogelijk in leven te blijven en zoveel mogelijk vijanden te verslaan. Doe je dat met een mooie combo of gelinkte aanval, dan levert dat extra punten op.

Mooie inventieve bediening

Spirit is met name de moeite waard vanwege de elegante besturing via het touch screen. Je beweegt je ruimtescheepje door met je vingers over het scherm te bewegen, maar daarbij kun je je vingers centimeters van het scheepje bewegen. Dit doet denken aan de manier waarop je een muis via een touchscreen bedient. Je hebt dus geen last van vingers die je beeld belemmeren, maar kunt alles prima zien. De bediening is uitermate direct en eenvoudig en werkt zo lekker dat het wachten is op andere games die deze manier van manouvreren gaan overnemen.

Lekkere visuele stijl

Qua graphics ziet de game er eenvoudig maar toch gepolijst uit. De schermen zijn over het algemeen donker, met fluoriserende kleuren voor je aanvallers. Deze omgevingen passen uitstekend bij de futuristische stijl en muziek van het spel en zorgen voor een aangename sfeer die nergens irritant wordt. Ook hierin laat de ontwerper zien dat ‘meer is minder’ vaak opgaat bij een game. Visueel is het spel eenvoudig, maar dat is juist ook de kracht van het spel en past bij de arcade-achtige opzet van de game.

Nog wat kaal

De eenvoudige levels, gecombineerd met de intuïtieve bediening zorgen voor een lekker simpel spelletje dat zich goed leent voor een korte speelsessie op de handheld. Wel is de game hier en daar erg kaal. Zo zijn er (nog) geen leaderboards om scores te vergelijken. In de komende versie 1.1 wordt wel OpenFeint beloofd, maar op dit moment is dit nog niet aanwezig. Een ander minpuntje is dat je elke keer nadat je ‘game over’ in je scherm gezien hebt weer helemaal bij het eerste eenvoudige level beginnen.

Afgezien van de kleine minpuntjes is Spirit een leuke game die weer een nieuwe manier van touch-screen bediening introduceert. Alleen daarom al is de game, hoewel niet revolutionair grensverleggend, toch de moeite waard. Wordt het straks mogelijk om scores met anderen te vergelijken, of te uploaden naar Twitter, dan zou dit spel zomaar een Canabalt of Flight Control achtige cult-status kunnen krijgen. Of het dat echt weet te realiseren? Dat zal de toekomst uitwijzen.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Info: Spirit