We Rule voor iPhone regeert met opstartproblemen (review)

Review van We Rule, een game die in korte tijd enorm populair is geworden. In We Rule bouw je een eigen koninkrijk op door gewassen te planten, met andere spelers contact te maken en zodoende je imperium steeds verder uit te bouwen. We Rule lijkt nog het meest op het veelgespeelde Farmville op Facebook.
Ellen de Lange-Ros - · Laatst bijgewerkt:

We Rule iPhoneTerwijl m’n achtertuin de hele zondagmiddag baadt in het zonlicht, heb ik totaal geen zin in tuineren. Geen zin? Ik heb geen tijd! Ik moet namelijk nog uien zaaien en dadelijk is de mais weer klaar om te worden geoogst. Ook moet ik nodig kijken hoe het staat met de activiteiten van m’n mijnwerkers en misschien kan ik straks m’n kasteel wel verder uitbouwen.

Oftewel: We Rule is sinds een paar dagen ook in de Nederlands App Store verkrijgbaar en ik ben verslingerd aan dit spel.

Schattig!

Er zijn al meer games waarbij je in een MMO-achtige setting kleine opdrachtjes moet vervullen, maar deze games voor de iPhone steken mager af wanneer je We Rule opstart. Dit spel blinkt namelijk uit in sfeer en heeft een enorm hoog schattigheidsgehalte. Het spel heeft prachtige omgevingen met grote groene weilanden die je kasteel omringen. Je plaatst kleine akkertjes, boerderijen en na verloop van tijd ook grotere gebouwen zoals een school of een windmolen. Alles ziet er kleurrijk uit en de hele game schreeuwt: speel met mij! Dat doe ik dan ook.

Vrijspelen van veel items

Het spel heeft flink wat verschillende soorten items. Je begint met een paar gewassen die je verbouwt op een klein akkertje. Al snel groei je in level en speel je steeds meer items vrij. Denk hierbij aan meer gewassen, maar ook aan gebouwen, zoals een mijn, waarmee je geld kunt verdienen en groeit in ervaringspunten. Verder zijn er allerlei onderdelen te koop die je land vooral mooier moeten maken, zoals wegwijzers, voetpaden of banieren voor rond je kasteel. Omdat je zaken langzaam vrijspeelt blijft alles begeerlijk en wil je steeds blijven doorsparen om je land nog mooier aan te kleden. Dit draagt dan ook fors bij aan de verslavingsfactor van het spel.

We Rule

Lekker gratis

Een ander sterk punt van de game is dat hij helemaal gratis is. Je kunt het levelen in het spel versnellen door mojo te gebruiken, waardoor bijvoorbeeld je gewassen sneller klaar zijn om te oogsten. Zodra je groeit in level krijg je een beperkte hoeveelheid mojo. Wil je sneller groeien, dan kun je allerlei pakketjes met mojo aanschaffen voor keiharde euro’s. Ben je echter zuinig en vlijtig van aard, dan kun je ook langzamer levelen door gewoon heel vaak eventjes de game te spelen. Dit is een prachtige opzet die sterk bijdraagt aan de toegankelijkheid van het spel. Want zeg nou zelf: een gratis spel dat er schattig uitziet en lekker verslavend is. Waarom zou je dat laten liggen?

Rokende servers en misoogsten

Daarmee zijn we direct aangekomen bij het grootste minpunt van het spel: iedereen speelt op dit moment We Rule. De servers van Ngmoco zijn hier, ondanks een testperiode in Canada, helaas niet op berekend en knallen er regelmatig uit. Het is zelfs zo erg dat je ‘s avonds, als de Verenigde Staten weer wakker is, de game vrijwel niet meer kunt spelen. Dit is een enorm minpunt en zorgt voor veel stress. Want nu verpieteren m’n uien en kan ik ze niet op tijd oogsten! Het is wonderbaarlijk wat virtuele uien in een gratis game met je gemoedstoestand kunnen doen…

Schraal contact met je vrienden

We Rule moet extra aantrekkelijk worden doordat je contact kunt leggen met vrienden via het Plus+ netwerk. Zodra je een vriend hebt uitgekozen kun je zijn koninkrijk bezoeken en gebruik maken van z’n winkels of bedrijfjes. Helaas is er geen mogelijkheid om met elkaar te chatten en ook de interactie in het koninkrijk van de ander blijft heel beperkt. Daardoor gaat het sociale aspect van de game wat verloren, al kun je natuurlijk wel via twitter, MSN of mail met elkaar praten over het spel. Maar dat kun je amper meer een ‘sociale game’ noemen. Desondanks blijft het wel leuk om te zien hoe het koninkrijk van je vrienden er uit ziet en het kan je eigen hebberigheid in de hand werken: “Wat! Heeft hij al wel een windmolen? Die wil ik ook!”

Blijft het leuk?

Al met al is We Rule in de eerste dagen dat ik het nu speel een aardige game. Wel ben ik heel benieuwd of de game me na 2-3 weken ook nog weet te boeien. Ik kan me zomaar voorstellen dat de uitdaging na een weekje wat begint te verdwijnen, mede door het gebrek aan echte interactie met andere gamers en het gebrek aan competitie. Of zou het echt verslavend blijven om nieuwe gebouwen en gewassen vrij te spelen? Ik heb m’n twijfels, maar nu ga ik wel weer snel even een mooie oogst pompoenen binnen halen.

We Rule

Twijfel je of We Rule wat voor je is? Dan kun je het spel gratis een kans geven. Speel je het na een paar dagen niet meer, dan is er niets verloren. Blijkt na een paar dagen dat je het spel net zo leuk vindt als ik? Dan ben je een verslaving rijker en zul je de komende weken je dagen regelmatig onderbreken voor het binnenhalen van een oogst. Je bent gewaarschuwd!

Info: We Rule

• Ontwikkelaar: ngmoco
  • Applicatie: We Rule