E-nummers: Weet wat je niet moet eten (review)

Etikettenwijzer en E-nummers zijn beide applicaties die je vertellen welke toevoegingen er in producten zitten door naar de E-nummers op de verpakking te kijken. De beschrijvingen zijn niet altijd even duidelijk.

E-nummersKleurstoffen, smaakstoffen en conserveermiddelen worden vaak toegevoegd aan voedingsmiddelen om de smaak, het uiterlijk of de houdbaarheid te verbeteren. Als je iets koopt in de supermarkt dan kun je op de verpakking lezen welke toevoegingen er in zitten door te kijken naar de E-nummers. Maar ja, als ik op het pak pizzabodemmix dat ik wil kopen ‘E341’ zie staan, wat betekent dat dan? Er zijn twee applicaties in de App Store die je hier duidelijkheid over kunnen geven: Etikettenwijzer en E-nummers.

Etikettenwijzer is gemaakt door het Voedingscentrum en is gratis, E-nummers is een van oorsprong Frans programma uitgebracht door Bouillon! Magazine en kost € 2,39. Wat biedt E-nummers om je te kunnen bewegen dit geld uit te geven? De makers zeggen het zelf zo:

Omdat E-nummers door de Europese Unie goedgekeurd zijn, zijn ze ook veilig, toch? Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek toont iets anders aan: de veiligheid van sommige E-nummers is twijfelachtig en in sommige gevallen zijn de risico’s zelfs erg groot. (…) De verwerking van de chemische stoffen die schuilgaan achter E-nummers kost je lichaam soms meer energie dan dat er binnenkomt. In sommige gevallen zijn de risico’s dermate groot dat je er ernstige ziektes aan over kunt houden.

Volgens de makers van de E-nummers-applicatie heeft de Française Corinne Gouget vanaf de jaren negentig wereldwijd de resultaten van onderzoeken naar E-nummers opgevraagd en verzameld. Oorspronkelijk zijn deze resultaten uitgegeven als boekje dat je op de website van Bouillon! Magazine kan bestellen, maar nu zijn deze gegevens ook beschikbaar als iPhone-applicatie. Dat is natuurlijk handig als je in de supermarkt staat en wil weten wat je koopt.

Aan de slag

Om terug te komen op het pakje pizzabodemmix: er zit E341 en E500 in. We laten eerst de etikettenwijzer aan het woord: “E341 Calciumfosfaten. Uit fosfaaterts bereide stabilisator (…) In biologische producten toegestaan als rijsmiddel”. Het zal wel, maar veel wijzer word ik hier niet van.

Wat zegt E-nummers dan? “E341 Calciumfosfaten, zie E340”. E340 meldt: “Kaliumfostafaten, monokaliumfosfaat, dikaliumfosfaat, trikaliumfosfaat. Dezelfde mogelijke bijwerkingen als de E338.” Het lijkt wel een zoektocht! Bij E338 dan eindelijk: “(ortho) fosforzuur. Je kunt er hyperactiviteit en darmstoornissen van krijgen. En je moet er mee oppassen omdat het in erg veel producten zit.”

Als je E-nummers opstart, zie je meteen een lijst met E-nummers. Ook is er een informatieschermpje met uitleg beschikbaar. Het is heel gemakkelijk te zien of een E-nummer-toevoeging schadelijk, een beetje schadelijk, of OK is. Verder is er een zoekveld dat je op nummer of op een naam laat zoeken. De plaatjes hieronder spreken voor zich, denk ik.

De andere toevoeging in mijn pak pizzabodemmix, E500, blijkt onschuldig natriumcarbonaat te zijn.

Het volgende product dat ik bekijk is een potje met kruidenbouillonpoeder: E621, E627 en E631 zit er in, ofwel Mononatrium-glutamaat, Natriumguanylaat en Dinatriuminosinaat. Natrium doet vermoeden dat het iets zoutigs is, maar kan het kwaad? De etikettenwijzer zegt over E621 dat het een bestanddeel is van ve-tsin, het bekende Chinese kruid dat in ongeveer elk Chinees gerecht zit. “Werd ervan verdacht overgevoeligheidsreacties te veroorzaken, maar inmiddels is duidelijk dat dit onjuist is”.

De E-nummers app denkt hier heel anders over: “Mononatriumglutamaat (MSG in het Engels) is een neurotoxisch additief dat het vermogen heeft om de neuronen in de hersenen aan te tasten.” En verder: “E621 heeft een grote bijdrage geleverd aan de epidemie van zwaarlijvigheid die op dit moment heerst.”

Deze stof zit namelijk in erg veel voedingsmiddelen en het heeft tot effect dat je trek krijgt in steeds meer. Ik twijfel toch een beetje. Vorig jaar heb ik zes weken lang met eigen ogen kunnen zien hoe slank de Chinezen zijn, ondanks alle ve-tsin in hun eten. Misschien omdat er in China nauwelijks chips, cola en hamburgers zijn?

Volgens E-nummers is E627 ook rood, ik zal er hyperactief en astmatisch van worden, ik krijg huidreacties, slapeloosheid en nog een paar dingen. De E631 die ook in het bouillonpoeder zit heeft dezelfde bijwerkingen als E627. Ik krijg opeens een stuk minder trek in een kopje bouillon!

Veel meer is er niet over E-nummers te vertellen. Laten we dus nog even naar Etikettenwijzer kijken, ter vergelijking. Is het een concurrent voor E-nummers? Als je alleen maar wil weten wat de nummers betekenen, dan is Etikettenwijzer aardig, maar wat heb ik er aan om te weten dat de fabrikant calciumfosfaat in mijn pizzabodemmix heeft gedaan als ik niet weet of dat invloed heeft op mijn gezondheid? E-nummers heeft hier duidelijk wel veel over te vertellen.

De Etikettenwijzer biedt echter meer. Zoals de naam suggereert geeft de applicatie informatie over etiketten en keurmerken. Voor alle termen die je kan tegen komen op een etiket geeft de applicatie uitleg. Over E-nummers bijvoorbeeld, of over wat genetisch gemodificeerde producten zijn. Vooral leuk is het lijstje keurmerken: Als je een merkje met ‘MSC’, ‘Happy Tooth’, of ‘Gezonde Keuze Klavertje’ op een verpakking ziet staan, dan kan de Etikettenwijzer je uitleggen wat het betekent.

De Etikettenwijzer werd hier al eerder besproken door iPhoneclub.

Je moet er in geloven, maar als je denkt dat de voedingsmiddelenindustrie ons probeert over te halen meer te kopen en te eten dan goed voor ons is en dat ze het daarom met onze gezondheid niet zo nauw nemen, dan moet je E-nummers zeker aanschaffen. Wees gewaarschuwd: je mag chips, frisdrank, Chinese saus, bouillonpoeder en een heleboel andere dingen nooit meer kopen! Die pizzabodem mag ik zo nu en dan nog bakken, want de E341 die erin zit is oranje. Gelukkig maar.

Info: E-nummers

• Ontwikkelaar: Buzzera, Jonathan Hogervorst
  • Applicatie: E-nummers