Puzzelgame Sigma: sterk in zijn eenvoud (review)

Review van Sigma: Een erg simpele, maar erg intuïtieve puzzelgame voor de iPhone die zich kan meten met Bejeweled en Tetris. Een absolute must-have voor puzzelliefhebbers!
Jeroen Wienen - · Laatst bijgewerkt:

Dat games lang niet altijd ingewikkeld en uitgebreid hoeven te zijn om een hit te worden, bewijst Sigma. Met slechts zes waarderingen in de Nederlandse App Store lijkt de applicatie echter nog niet ontdekt door het grote publiek. Onterecht, zo blijkt als je dit simpele puzzelspelletje onder de loep neemt.

Het spel

De opzet van de game is erg simpel: je hebt aan beide zijden van het scherm een rol met blokjes. Tussen de twee rijen blokjes loopt een lijn, met in het midden een opening. Door deze opening kun je blokjes van de ene naar de andere kant sturen. Heb je drie blokjes van dezelfde kleur op een rij, horizontaal of verticaal, dan ontploffen ze en krijg je punten.

Combo’s

Met deze rijtjes van drie blokken red je het echter niet. Nadat je drie blokjes naast elkaar hebt geplaatst, beginnen ze te gloeien, maar ze ontploffen niet direct (wanneer ze ontploffen krijg je pas punten toegekend). Je hebt dan nog enkele momenten om er vlug andere blokjes bij te voegen. Hiervoor krijg je meer punten, maak je combo’s en kun je speciale bommen krijgen. Zo levert een kruisvorm je een Row Bomb op. Gebruik je deze vervolgens in een andere combinatie, dan zorgt dit ervoor dat een hele rij blokjes ontploft. De Nuke Bomb, die je krijgt als je een combinatie maakt van acht blokjes, zorgt ervoor dat alle blokjes op het scherm ontploffen.
Ook vind je in het midden van het scherm een Score Multiplier. Als je binnen de tijd meerdere keren achter elkaar een combinatie maakt met dezelfde kleur blokjes, zorgt de Score Multiplier ervoor dat je score vermenigvuldigd wordt.

Besturing

Een van de sterke punten van Sigma is de zeer intuïtieve besturing. De eerste keer dat je de game in je handen hebt, snap je meteen hoe de besturing in zijn werk gaat. De rechterkant van het scherm bestuurt de rechterrol, de linkerkant de linker. In werkelijkheid gaat dit heel makkelijk: Met je linkerduim bestuur je de linkerkant, en vice versa. Een blokje stuur je naar de andere kant door te tikken op het scherm aan de kant waar hij zich bevindt. Door op en neer te bewegen met je duim rol je de rol rond.

Verschillende modi

Er zijn vier verschillende modi in Sigma. Ieder van deze modi kent drie moeilijkheidsgraden. De eerste mode heet Sectors. In deze mode is je doel zo snel mogelijk de progressiebalk te vullen, door zo veel mogelijk punten te scoren. Doe je dit snel genoeg, dan zul je een volgende sector vrijspelen. Deze sectoren hebben helaas geen nieuwe functionaliteiten, maar wel een nieuw thema en muziekje.

De tweede modus is Time Attack. In deze modus is je doel zo veel mogelijk punten te scoren binnen een bepaalde tijd. Je kunt kiezen tussen 1, 5 en 10 minuten. Je highscores kun je uploaden door middel van Plus+.

De derde modus heet Endless en spreekt net als Time Attack redelijk voor zich: In deze modus kun je lekker je gang gaan, zonder druk van tijd of highscores. Deze modus gaat door, tot je zelf wilt stoppen. Handig als je een nieuwe techniek wilt testen of gewoon even rustig wilt spelen.

De vierde en laatste modus heet Multiplayer. Dit is echter geen online multiplayer, maar een locale multiplayer. Met deze modus kun je tegen een andere iPhone-gebruiker spelen die gebruik maakt van hetzelfde Wi-Fi-netwerk, of via een Bluetooth-verbinding.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Sigma lijkt misschien een beetje simplistisch, maar is dit alles behalve. Klassiekers als Bejeweled en Tetris waren ook vrij simpele games, maar tegenwoordig kent iedereen ze. Sigma is misschien niet van dit kaliber, maar zorgt zeker voor de nodige uurtjes vermaak. Minpunten dienen zich dan ook niet zo snel aan, daar moet je een beetje naar op zoek gaan. De game krijgt vanaf de eerste minuut geen nieuwe functionaliteiten: De combo’s blijven hetzelfde en behalve het thema verandert er ook niets aan de ruimtes. Desalniettemin is Sigma een van de meest intuïtieve en verslavende games die ik sinds lange tijd gespeeld heb en wat mij betreft een absolute must-have voor alle puzzelliefhebbers.

Info: Sigma

Informatie

Laatst bijgewerkt