iPhone Forum - alles over de Apple iPhone, iPhone 3G en iPhone 3GS

iPhone Forum

alles over de apple iphone (in Nederland)

Netwerken

Een discussie over Netwerken in het Wiki - Begrippen forum, onderdeel van iPhone Help; De iPhone werkt op elk netwerk dat geschikt is voor GSM. Veelgestelde vragen over mobiele operators, mobiele netwerken en dataverkeer. ...

Ga terug   iPhone Forum - alles over de Apple iPhone, iPhone 3G en iPhone 3GS > iPhone Help > Wiki - Begrippen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
De iPhone werkt op elk netwerk dat geschikt is voor GSM. Veelgestelde vragen over mobiele operators, mobiele netwerken en dataverkeer.

Inhoud

[top]GSM, GPRS en EDGE

De iPhone werkt uitsluitend op het GSM-netwerk (dus niet op het CDMA-netwerk). Dat houdt in dat je bijna overal ter wereld met de iPhone kunt bellen, ook in de VS waar beide netwerken (CDMA en GSM) naas elkaar bestaan.
Via het GSM-netwerk heb je ook de beschikking over dataverkeer via GPRS. De snelheid daarvan zou tussen 150 en 170 kbps moeten liggen, maar in de praktijk zal meestal een snelheid van zo'n 50 kbps worden gehaald. Dat komt omdat meerdere personen gebruikmaken van dezelfde GSM-mast, waarbij spraakverkeer voorrang krijgt.
Alleen wanneer de mobiele operator bepaalde aanpassingen in het netwerk heeft gedaan kun je gebruikmaken van het iets snellere EDGE. In Nederland is sinds juni 2007 geen EDGE-netwerk meer beschikbaar.

[top]3G

Met 3G wordt de derde generatie mobiele netwerken bedoeld. Voor Europa wordt daarbij gebruikgemaakt van de technologieën UMTS en HSDPA. De iPhone is geschikt voor deze snelle vorm van mobiel internet. Behalve de eerste generatie iPhone.

[top]iPhone op Nederlandse netwerken

Op dit moment is de iPhone nog niet verkrijgbaar in Nederland. Je zult de iPhone dus in het buitenland moeten aanschaffen, waardoor deze niet direct bruikbaar is op het Nederlandse netwerk. Na het toepassen van één van de vele simlock-hacks kun je ook simkaarten van Nederlandse mobiele operators gebruiken. Bij de Supersim-methode ben je gebonden aan T-Mobile, bij alle software-unlock-methoden heb je de vrijheid om elk netwerk te kiezen.

[top]Simlock verwijderen

Net zoals bij elke hedendaagse telefoon kun je de simlock verwijderen. Er zijn op dit moment al een aantal unlock-methoden om dit te doen. Het verwijderen van de simlock is wel lastiger dan bij de doorsnee Nokia, omdat Apple sterke beveiliging heeft toegepast en steeds nieuwe firmware-updates uitbrengt om de mazen in het systeem te dichten.

[top]Amerikaanse iPhone met AT&T-abonnement gebruiken

Het is mogelijk om bij de Amerikaanse iPhone een AT&T-abonnement af te sluiten. Als je niet in de VS woont en geen Amerikaans paspoort hebt, zul je daarbij meestal voor een prepaid-abonnement kiezen. Het is mogelijk, maar houd er rekening mee dat je behoorlijk veel geld kwijt bent met roaming: bellen kost $1 tot $1,30 per minuut en dataverkeer is onbetaalbaar. Het is slimmer om één van de unlock-methoden toe te passen, zodat je een normaal Nederlands abonnement kunt gebruiken en voor lokaal tarief kunt bellen.

[top]iPhone als iPod gebruiken

Als je geen zin hebt om een van de genoemde unlock-methoden toe te passen of wanneer je principieel tegen elke vorm van hacken bent, is het mogelijk om de iPhone te activeren zonder de simlock te verwijderen. Je kunt de iPhone dan wel gebruiken, maar er niet ermee bellen. In dat geval kun je echter beter een iPod touch kopen.

Bijdragen: PeterTe, Adriaan
Aangemaakt door iPhoneclub.nl, 21 oktober 2007 om 16:44
Laatst bewerkt door PeterTe, 25 juli 2009 om 13:50
4 reacties , 16071 weergaven
(verdwijnt na registratie)
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links

Oud 13 februari 2008, 18:09
iPhone 3GS 32GB (Zwart) [FW: 3.1.2]  [Jailbreak: Nee]
Windows

Standaard

Ik mijn telefoon vandaag laten upgraden van firmware 1.1.1 naar 1.1.3. Dit ging goed, maar nu geeft mijn iPHONE aan dat ''Netwerk niet beschikbaar is'' Mijn Simkaard van KPN zit er in, en ik kan mijn pincode ingeven. Ik kan dus op dit moment niet bellen of gebeld worden. Iemand een idee hoe ik mijn iPHONE weer een netwerk laat zien? Zit dus nu op versie 1.1.3

Groet,

Adrie
adrie.flipse@orange.nl
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2008, 22:33
iPhone US 16GB
Windows

Standaard Ik heb dit met Tmobile

Hoi, ik heb sinds vandaag ook een Iphone met de laatste firmware 1.1.4.Hij doet het prima alleen mijn netwerk valt er vaak uit met de melding "geen Service".Wie heeft hier de oplossing voor ?

Groet,

Klaus
Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2008, 20:04
iPhone US 8GB [FW: 1.1.4]
Windows

Standaard geen service

Sinds een week heb ik hetzelfde probleem heeft iemand tot nu toe een oplossing gevonden?zou het zeer op prijs stellen
Met citaat reageren
Oud 25 juli 2009, 13:49
iPhone 3G 8GB [FW: 3.1]  [Jailbreak: Ja]
Windows

Standaard

Er stond dat de Iphone niet geschikt was voor Umts/HSDPA!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

« Java | Pincode »

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Artikeltools
Weergave

Regels voor berichten